Hjärtfel?!

F

fraaida

Min katt Chili brukar springa runt i huset och leka
men sedan brukar hon lägga sig ner och bara flåsa.:(
Hon har kattungar nu 4 veckor.
Kan hon ha ett hjärtfel? :(
Vi ska sterilisera henne och jag har hört talas om att en
hona dog när dom skulle sterilisera henne
för att hon hade hjärtfel.
Jag är jätterädd att det ska hända min lilla sötnos nått!!
Snälla svara :cry:

Sv: Hjärtfel?!

Katter kan flåsa för att de är uppstressade (vilket de kan bli vid tex. lek) men visst kan det bero på något fysiskt fel också. Veterinären lyssnar på ljungor och hjärta innan hon sövs, men berätta hur det ligger till för veterinären. Alla hjärtfel hörs inte via stetoskop så det är bra om veterinären har så mycket information som möjligt innan så att narkosen kan anpassas bra efter katten.

Jag kastrerade en kattunge med blåsljud på hjärtat för några år sedan och han fick gasnarkos, används tydligen på katter med hjärt- och njurfel. Han klarade av narkosen hur bra som helst.

Kan man be om en gasnarkos då?
Ja jag ska berätta hur det ligger till!:(
Men hon kanske är upphetsad också.
Hon brukar tok och då menar jag tokspringa runt i huset sen blir hon
helt slut och lägger sig och flåsar.

Det är den som ska söva katten som bäst avgör vad för narkos som är lämpligast, men gasnarkos är vad de oftast väljer vid kända hjärt- eller njurproblem. Jag tror nog att veterinären kommer undersöka din katt grundligt och finna en bra narkos om du berättar hur det är. Oavsett om katten ska kastreras eller inte är det ju bra att kolla upp om flåsande beror på något fysiskt fel.

Tillägg: Om det blir gasnarkos var beredd på att det blir lite dyrare.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: MissFideli
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar