Hjärtfel?

Jag jämför honom med en äldre människa, rör man inte på sig så blir cirkulationen sämre och det ger följdsjukdomar. Kan ju inte säga om det är åldersrelaterat eller medfött,; men det är inget jag märkt av tidigare. Så länge han är pigg får han hänga med.

Det är inte en pekpinn, det är ett råd så du slipper ligga död under din häst en dag för det verkar inte riktigt som du har insett hur allvarligt detta är. En häst som faller omkull är sjuk, det är inte bara en ålderskrämpa...

Min häst föll ihop okontrollerat efter sadling förra hösten. In på klinik för kontroll och diagnosen var narkolepsi. Enligt veterinären ingen fara att rida eftersom hopfallandet är kopplat till sadlingsmomentet. Så det behöver inte vara solkart att häst som faller ihop = ingen mer ridning. (Även om jag förstår hur du tänker i det här fallet.)

Nu har det gått en månad sedan fångutbrottet, fem veckor sedan han föll ihop. Tre veckor boxvila och i helgen var första dagen han fick gå ute en heldag i vinterhagen (tallplantering, inget insått gräs -mest ogräs). Går med som handhäst när jag skrittar den andra hästen. Efter helgerna är planen att testa honom för cushings. Har hört fler hästar häromkring som dels råkat ut för fång under hösten, och kolik.

Liknande trådar

Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 120
Senast: aiquen
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Hästvård Vet inte om det här är hästvård eller något annat. Novan har varit konstig i sitt rörelsemönster på sistone. Hon har rört sig ganska...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka