Hjärtfel?

Elwan

Trådstartare
Jag trodde min gamla häst höll på att dö idag, på riktigt. f-91, piggare än på länge den här hösten. När han skulle svänga in i boxen hände något, han liksom satte sig ner i stallgången. Såg ut som om han höll påmatt segna ihop, men sen kom han på benen igen.
Han verkade skärrad, tog honom på en promenad för att se hur han rörde sig. Han var som vanligt, ställdemsig för att äta men han svettades lite.

Han har haft problem med att samla på sig vätska på vintern då han står still för mycket, men om jag promenerar honom 20-30 min per dag så försvinner vätskan.
Känns otäckt med vad det nu var som hände, någon som haft en äldre hjärtsvag häst?
En annan teori är att han fick ngn slags låsning i bakdelen.

Hej! Ungefär samma sak hände med min 90:a för ca 1,5 månad sen. Vi hade varit ute på en skrittur då han bara föll ihop på stallgången. Han hade tidigare i veckan känts trött och lite flåsig så därför hade jag skrittat honom en vecka. Just denna dag kändes han dock som vanligt att rida.

Veterinären konstaterade att hjärtat slog arytmiskt (ojämnt och svagt). Han hade också synliga vener på undersidan av halsen som pulserade tydligt. Detta kan du ju hålla koll på. För min häst berodde fallet på cirkulationsbrist pga av det svaga hjärtat, typ en hjärtattack. Hästen fick inte ridas mer.

Det låter faktiskt som att din häst har något problem med hjärtat, du skriver också att han lätt samlar på sig vätska och det är ju ytterligare ett tecken på att det är något med cirkulationen. Men jag tycker att du ska låta en veterinär lyssna på hjärtat!

Usch då, då är det nog hjärtat som spökar. Vad sa vet om din häst?
Just vad det gäller vätskan han samlar på sig så tog jag ut en vet för att kika. Han beodrade dagliga promenader, än så länge har hösten varit så mild att de fortfarande går ute på gräs. Då rör de på sig på ett annat sätt än då demstår i vinterhage. Det är snart vaccineringsdags, då får jag kolla upp hjärtat.

Troe nog att det hänt en gång tidigare när jag red. Trodde att det var ett snedsteg. Han var som vanligt nu i eftermiddag. Och som sagt, piggare än på väödigt länge när man jämför de senaste höstarna.

Jag hade en häst hos mig som led av hjärtproblem. Nu kommer jag inte ihåg den exakta diagnosen men han hade ödem under magen samt ett kraftigt blåsljud. Och han fick hjärtmedicin avsedd för människor vilket gjorde ödemet mindre i alla fall. Nu var det en veterinär som ägde denna häst och hon sa vid något tillfälle att det finns inte så mycket studier på hästar med hjärtproblem, detta var 2010 så det är inte så länge sedan

Usch då, då är det nog hjärtat som spökar. Vad sa vet om din häst?
Just vad det gäller vätskan han samlar på sig så tog jag ut en vet för att kika. Han beodrade dagliga promenader, än så länge har hösten varit så mild att de fortfarande går ute på gräs. Då rör de på sig på ett annat sätt än då demstår i vinterhage. Det är snart vaccineringsdags, då får jag kolla upp hjärtat.

Troe nog att det hänt en gång tidigare när jag red. Trodde att det var ett snedsteg. Han var som vanligt nu i eftermiddag. Och som sagt, piggare än på väödigt länge när man jämför de senaste höstarna.

Ang det jag gjorde rött:
Om det hade gällt dig själv, hade du då också väntat med att kolla upp det?

Min gamla också 91a har fått lite dåligt hjärta det märks bara som så att man ser pulsen i halsen på henne.
Veterinären som kollade henne sa att det är väldigt vanligt på äldre hästar. Din verkar ha fått problem av det och bör kollas omgående. Se bara till att det är en duktig veterinär också. Den första som lyssnade på min häst hörde ingenting så om jag hade trott på henne så hade jag trott fel.

Fast det var ju just det -det ät ju vacc-tid så då kan de ju lika gärna vacc nu och få hjärtat kollat.. iof tror jag inte det är så mycket att göra åt det.

Nu är han kollad av vet, inget blåsljud puls 40. Ngt högt men ok för hans storlek och ålder. Bra hull och allmäntillstånd, sämre cirkulation i bakbenen.
Så nu är han kollad och vaccinerad! Ska promeneras och hålla koll på hullet.

Fast det var ju just det -det ät ju vacc-tid så då kan de ju lika gärna vacc nu och få hjärtat kollat.. iof tror jag inte det är så mycket att göra åt det.
Jag uppfattade det du skrev tidigare som att du hade inbokad tid för vaccinering och tänkte vänta tills den tiden med att kolla hjärtat.. missförstånd helt enkelt!

Nu är han kollad av vet, inget blåsljud puls 40. Ngt högt men ok för hans storlek och ålder. Bra hull och allmäntillstånd, sämre cirkulation i bakbenen.
Så nu är han kollad och vaccinerad! Ska promeneras och hålla koll på hullet.
Skönt att ha kollat upp det iaf! :)

Skönt om det inte var något om det nu är så. Vill inte skrämma upp dig egentligen men min hade inte heller blåsljud utan ojämna hjärtslag. Kollade vet även det?

Jag fick totalridförbud och det var inte tal om någon motion alls för min häst, han blev snabbt tröttare och gick undan mycket från de andra hästarna. Fick bli hagpensionär istället.

Hoppas det löser sig och att din veterinär har rätt! =)

Exakt så gjorde min 91a också. Bakbenen vek sig, han blev alldeles stel och skakig och ibland gick han faktisk omkull och verkade bli medvetslös.

Inget fel på hjärtat eller symptom på hjärtproblem. Veterinären och jag trodde det var någon form av seizure orsakat av något nevrologisk problem. Han hade dels en gammal väldigt svår bettskada i nacken som kan ha orsakat det. Dessutom hade han ppid och tumören kan ha pressat på något i hjärnan.

Anfallen kom allt tätare. I början hände det en gång om året, i slutet kunde det vara en vecka mellan och verkade ha att göra med om han vände snabbt på huvudet eller gjorde någon särskild rörelse.

Var fruktansvärt läskigt och han var också rädd.
Vi fick tyvärr avliva honom i mars... Hans ppid var svårkontrollerad och när han fick fick fång igen så kände jag att det fick vara nog för hans lilla kropp. Hade han inte haft seizures så hade jag försökt lite till men de blev bara värre och ingen kunde säga vad det var eller göra något för att hjälpa honom. :-(

Hoppas du förstår att du inte kan rida denna häst igen och att du måste vara oerhört vaksam och försiktig när du hanterar den. Låt ingen annan ha hand om hästen. Du måste hela tiden tänka på att han kan gå omkull när som helst. Undvik att binda upp i gången. Led alltid med grimskaft.

Jag ser det som ålderskrämpor. Dessvärre åkte han på fång för en vecka sedan och står på boxvila sedan dess. Jag tänker göra allt för att få honom bra, men går det inte att få honom frisk så får jag ta det beslutet då. Jag tycker det är tråkigt med pekpinnar "jag hoppas du förstår" och liknande. Sunt förnuft säger jag bara!

Jag ser det som ålderskrämpor. Dessvärre åkte han på fång för en vecka sedan och står på boxvila sedan dess. Jag tänker göra allt för att få honom bra, men går det inte att få honom frisk så får jag ta det beslutet då. Jag tycker det är tråkigt med pekpinnar "jag hoppas du förstår" och liknande. Sunt förnuft säger jag bara!
Ålderskrämpor kan vara nog så allvarliga.

Det jag menar var - jag förstår själv att han inte ska ridas, vilket han inte har blivit regelbundet de senaste åren. Däremot har jag inte varit med om det tidigare och inte sett något samband förrän nu. Det säger ju sig självt att det inte är särskilt genomtänkt att fortsätta rida en häst som faller ihop! Incidenten för tre veckor sedan var första gången jag såg honom göra det, de två gånger jag misstänkt det hänt tidigare har känts som snedsteg.

Han är sällskap åt min yngre häst. Ålderskrämpor är absolut något man ska ta på allvar, men jag är inte särskilt förvånad ATT problem dyker upp med en så pass gammal häst.
Han ska få leva ett gott liv så länge han kan, om hans ålderskrämpor innebär att han inte kan ha ett "riktigt" hästliv med daglig utevistelse så är det dags att avsluta.

Han är sällskap åt min yngre häst. Ålderskrämpor är absolut något man ska ta på allvar, men jag är inte särskilt förvånad ATT problem dyker upp med en så pass gammal häst.
Han ska få leva ett gott liv så länge han kan, om hans ålderskrämpor innebär att han inte kan ha ett "riktigt" hästliv med daglig utevistelse så är det dags att avsluta .

Jag tycker att det låter som att om hästen inte rids (alls) och mår bra i övrigt, är det helt ok att vänta och se. Där har jag inget att invända, alls.

Däremot håller jag inte med om att 23år är en så himla gammal häst, som du får det att låta som. För mig är en 23åring en gammal häst, absolut, om jag skulle köpa hästen vid den åldern - men jag ser definitivt inte hjärtproblem av det här slaget som en "naturlig ålderskrämpa" till följd av den åldern. Ålderskrämpor för mig är snarare att kroppen stelnar till om de får stå för mycket och/eller tränas fel, att foderstaten behöver ses över med hänsyn till tänder och hästens näringsbehov/förmåga att tillgodogöra sig näring, osv.

Jag tycker nog att 23 år för ett hbl är gammalt. Han är t-märkt sedan 10 år tillbaka pga pålagringar fram. De senaste vintrarna har jag märkt av en sämre cirkulation eftersom han samlar på sig vätska när han rör sig mindre. Men dagliga kvällspromenader har hjälpt honom, på sommaren rör han sig mer självmant på betet.
jag har misstänkt cushings pga lång och lockig päls, därför har jag klippt honom om sommrarna. Allt för att han ska ha en bra pensionärstillvaro. Men nu i höst känns det som om många fler krämpor visat sig.

det är möjligt att 23 inte är lastgammalt, men då har min häst åldrats tidigt isf.
alla tänder finns kvar och han är pigg och glad fö. Men allt för många grejer gör det ju ohållbart i längden.

Jag tycker att det låter som att om hästen inte rids (alls) och mår bra i övrigt, är det helt ok att vänta och se. Där har jag inget att invända, alls.

Däremot håller jag inte med om att 23år är en så himla gammal häst, som du får det att låta som. För mig är en 23åring en gammal häst, absolut, om jag skulle köpa hästen vid den åldern - men jag ser definitivt inte hjärtproblem av det här slaget som en "naturlig ålderskrämpa" till följd av den åldern. Ålderskrämpor för mig är snarare att kroppen stelnar till om de får stå för mycket och/eller tränas fel, att foderstaten behöver ses över med hänsyn till tänder och hästens näringsbehov/förmåga att tillgodogöra sig näring, osv.

Har hästen gamla skador etc är det ju en annan femma - det är skillnad på en frisk äldre häst och en "trasig" äldre häst.

Men jag ser fortfarande inte hjärtproblem som en "ålderskrämpa", utan som just hjärtfel/hjärtsjukdom/vadmannukallardet. Menmen, det är väl olika sätt att se på't helt enkelt. (För mig är alltså definitionen av en ålderskrämpa något som uppkommer som en direkt/"naturlig" följd av åldern och inte beror på andra faktorer.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 120
Senast: aiquen
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Hästvård Vet inte om det här är hästvård eller något annat. Novan har varit konstig i sitt rörelsemönster på sistone. Hon har rört sig ganska...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden