Jag hade inte lastat denna. Jo så kan man resonera ang en stunds forcerad transport det hade jag också gjort om det handlat om en normal häst. Men jag har ju sett vad som hänt efter ”forcerade” saker om än så små.För att du misstänkte hjärntumör, vilket är allvarligt och bara kan kollas på riktigt stora kliniker. Då med förmodad avlivning på plats vid bekräftad tumör, så har du din utdömning.
Men om hästen är ohanterbar för veterinär så är det ju ingen vits att utsätta den för den stressen när den ändå inte kan undersökas i nuläget.
Jag hade dock alla gånger återigen lastat en häst med halsrem och vinsch igen om jag stod inför valet att den ska avlivas, att jag själv måste ta över ägandet trots att den skadade min shettis, eller att den får komma till ett hem med rätt förutsättningar för den mentala och fysiska rehabben. Och de som sett mina inlägg på det här forumet borde veta att jag är en "mega-hippie" i hästhanteringen, som ser hästar som personer med rätt till självbestämmande. Men jag är också pragmatiker.
Hellre en stunds stress pga forcerad transport än onödig död (eller ohållbar uppstallnings/ägarsituation med dagligt lidande). Lastmomentet kan man träna in senare. Det viktigaste är att hästen får komma dit den kan få ett bättre liv.
TS: det finns folk som garanterat sett hästar som dina, och "värre". Kontakta dom.
Som jag skrivit jag HAR kontakt med proffs. Som likaväl kliar sig i huvudet. Men är entydiga, det är inte hästens bästa att involvera fler personer. Och att den har ett betende som inte tillhör det normala.