Hjärnsläpp

F

Fjunet

Hur mycket brukar man säga att en häst kan dra, sin egen vikt gånger två? :confused:

Sv: Hjärnsläpp

Det varierar väldigt mkt. Men en häst som drar för tungt kan inet ha öronen framåt, det är en rätt bra tumregel att kolla efter.

intressant... kan dom inte ha öronen framåt för att att musklerna inte klarar att rikta dom dit eller är det av obehaget tro?

Det har jag funderat i åratal på.... TROR att det är musklerna som gör det omöjligt. Jag tränar mina pållar mkt i tryckvagn så jag har stor möjlighet att experimentera med dragmotstånd och liknande och det är rätt lite som skiljer mellan för tungt och lagom.

intressant fråga :) .
.. naturligtvis beror det på hästen, hur den är tränad o hur van den är - hoppas att nån som har erfarenhet av att köra i skogen eller i lantbruket nappar på tråden o kan ge ett svar va dom brukar gå efter. Ett stocklass väger en heldel de vet jag...o att dra slåmaskinen e svettigt även för en vältränad van dragare.

Djurjouren skrev:
Det varierar väldigt mkt. Men en häst som drar för tungt kan inet ha öronen framåt, det är en rätt bra tumregel att kolla efter.
Intressant. Det ska jag lägga på minnet... :idea:

Den kan dra nästan hur mycket som helst i vikt. Allt beror på förutsättningarna.
Det avgörande är dragmotståndet. Jmfr en gigg på hård vägbana med en harv i jorden.

LIA

Hittade den här tråden... tänkte att nu när jag snart får hem en shettis som jag ska köra, så undrar jag hu mycket ni låter era shettisar dra? Hon har även patella så jag vågar inte dra alltför mycket med henne!

Jag kör på som vanligt...ju mer hon går desto bättre mår hon!
Hennes ben hakar ju inte upp sig eller nåt, utan man kan se att hon markerar lite, värst är det när det r kallt ute!
När hon var igång innan markerade hon inte över huvudtaget!
Hon drar 180 kg utan vidare i alla fall... Ju mer hon får arbeta desto roligare tycker hon att det är!
Läste i innan idag att en shettis kan dra upp till 1500 kg, det är lika mycket som ardennerhingstar får dra när dem avlägger sina bruksprov.

Patellea betyder bara att muskler och senor i speciellt bakdelen är för korta.
Om det förvärras vid kyla så beror det oftast på att hästen står mer stilla eftersom hagen är knagglig och otrevlig att gå i ELLER att hästen fryser. Botas med täcke och fri tillgång på hö/halm (för en häst betyder tugga att bli varm).
Ju mer den rör sig ju bättre är det, att dra är superbt OM den får sina 48 timmars vila mellan tunga pass. att dra tungt bygger muskler i rumpan vilket gynnar patelleahästar så dra på, men öka långsamt.

varför ska de just vila 48timmar? när de har dragit tungt som du beskriver ska de stå helt då i 2 dagar eller ska man tex tömmköra eller nåt enkelt så de inte blir stela utan rör sig(nu undrar jag över både patella men främst vanliga hästar).

Djurjouren skrev:
Det va det konstigaste jag har hört på mycket länge. Våran ardenner har ofta öronen bakåt då vi kör. Vare sig det är med timmer lass, vagn eller då han går i hagen. Att han har öronen bakåt då han jobbar i skogen tex. visar ju bara att han lyssnar på kusken.

håller helt med hur ska man veta om de lyssnar på kusken eller tycker det är för tung då lixom nej man känner ju själv om hästen tycker det är för tungt(om man känner sin häst) den tvekar och vill inte framåt lika mycket.

att lyssna på kusken innebär ett visst öronspel där bakåt är ok. att dra för tungt innebär öronen bak utan nått spel alls, bara stel och stilla och bakåt.

Royal_724 skrev:
Hittade den här tråden... tänkte att nu när jag snart får hem en shettis som jag ska köra, så undrar jag hu mycket ni låter era shettisar dra? Hon har även patella så jag vågar inte dra alltför mycket med henne!

Min shettis drar över 200 kg. Men det var på ett bra vinterunderlag och vagnen åkte nästan av sig själv. Hästen sprang på som en galning med öronen framåt (om man nu skulle kolla på öronspelet:) )
Enda gången hon verkligen kan få problem är i uppförsbackar och när vi var så tungt lastat tyckte hon det var jobbigt i nerförsbacke också.

En sak som jag tycker är viktigt och tänker på mycket är att aldrig pressa hästen för hårt. Jag vill att dom ska tycka det är kul med körningen, inte ett jobbigt ont.
Jag brukar gå av vagnen och putta i backar:o Folk har idiotförklarat mig för länge sedan vid det här laget:o

Jo men heldre att man blir idiot förklarad än att ha en häst som tappar dragviljan.
Våran ardenner fick en senskada då han va 1.5 år. Folk tyckte att vi va nojjiga då han gick i hagen med senskydd och sedan bara drog en björk för träningens skull. Dom menade på att man kunde lasta full för hans ålder efter 6 månader.

åke skrev:
Jo men heldre att man blir idiot förklarad än att ha en häst som tappar dragviljan.
Våran ardenner fick en senskada då han va 1.5 år. Folk tyckte att vi va nojjiga då han gick i hagen med senskydd och sedan bara drog en björk för träningens skull. Dom menade på att man kunde lasta full för hans ålder efter 6 månader.

Ja exakt! Jag vill att min häst ska tycka det är kul så fort selen kommer fram. Nu har jag varit extremt mesig så det är dags att ställa lite krav på henne nu, men hon måste tycka det är kul.
Ässh, jag har inte ens kört in min på 2 år ännu. Iofs är han en shettis, men det skiljer sig väl inte så mycket mellan ardenner och shettis hur snabbt dom växer? Folk tycker jag ska rida in min shettis nu, hemska tanke:eek:

Jag tycker iaf. attt man skall skynda långsamt. Finns ingen andledning att stressa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar