Hjärnskadad?

V

Victory

Hej!

Jag är idag 27 år har inte tävlat på många år då jag hade min ponny.
Har idag stor häst.

Mitt problem är följande: Jag minns inte /kommer inte ihåg banan i hoppning. Andra tjejer kollar lite snabbt på banbygget och kollar in ett par ekipage sen kan dom hela banan utantill. Jag kan inte detta. Vad gör jag för fel, ska man ha viss strategi för att minnas eller nått annat, eller är jag hjärnskadad (vilket det känns som mest troligaste):crazy:

Sv: Hjärnskadad?

Vissa har lättare att lära sig saker än andra, inget konstigt.

Jag måste lära mig banan i bilder för att komma ihåg den, tar tid men funkar för mig. Vissa lär sig den genom vägarna men alla sätt är bra utom de dåliga.

Jag brukar tänka i siffror. Kollar banan, omvandlar ridvägarna till siffror och numrerar siffrorna, funkar för mig :)

Man får hitta sitt eget sätt att minnas. Själv använde jag " Höger kort hopp rakt rakt vÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄnster höger långt kort hopp...." osv för att minnas en bana.
Rena tramset för andra men jag kunde memorera massor av banor och hur jag skulle utnyttja svåra svängar i dom genom att använda dessa helt obegripliga meningar.

Du får finna ditt sätt att minnas en bana.
Att gå den är ju alltid lättast för alla (tror jag)

Och mitt tips är att tänka på hindrens färger och ridvägarna kombinerat :)

Hjärnskadad är du nog inte! :)
Som föregående har skrivit, man får hitta sitt eget lilla sätt.
Ett tag glömde jag jämt bort banor och hade svårt att lära mig dem men nu har det helt släppt och jag behöver typ bara gå den en gång sen kan jag den. Men förut när jag hade svårt att lära mig så lärde jag mig färgen på hindren samt ridvägarna. Men som sagt, lättast är nog om du hittar ett eget sätt! Ta god tid på dig, se till att du har mkt tid att lära dig banan på. Lycka till :)

Om du är hjärnskadad så har du och jag troligtvis samma skada:D.
Jag kommer alldrig heller ihåg banan.
Jag måste nöta, nöta, nöta....

Så är det för mig nu. att jag inte fattar hur dom kan komma ihåg banan egentligen. så mkt vägar ju :O
Men när jag var mindre tävla jag mkt i hoppning och det var väl svårt ibörjan att komma ihåg alla vägar och sånt. men sen får man in sitt "tänkande" och man kan banan på nolltid :)

Det handlar mycket om rutin. När jag började tävla igen efter några års uppehåll så red jag fel väg så ofta att jag tjurade ihop totalt och övervägde att låta bli att tävla eftersom jag kände mig som ett mångo som inte ens lyckades komma ihåg en kort bana:mad:... Nu däremot så behöver jag inte ens fundera över det, det fastnar liksom direkt. Knepet som jag använde mig av är att tänka färgkombinationerna som flaggor, ex: första danmark (röd-vit), sen högersväng på tyskland-oxern, etc. Tänk på att gå banan flera gånger, försök se flytet i banan, och som någon annan skrev, stressa inte utan ta din tid! Lycka till :laugh:

Jag ser snabbt logiken i en bana. Det finns inte så många vägar man kan ta från ett hinder som står på en viss plats. Oftast kanske man rider säg snett igenom och då är det ju logiskt vilket varv man borde fortsätta i osv. Jag tycker det är rätt enkelt men brukar ändå alltid gå banan för att memorera den bättre och känna på underlaget och se eventuella svårigheter.

Jag går oftast banan själv och inte i en klunga med massa kompisar då kan jag inte koncentrera mig.. Sedan försöker jag tänka på färgen på hindren o logicen i vägarna som banbyggaren har gjort..jag tror att om du bara "slappnar av" och tar banan i lugn o ro så kommer det fixa sig ska du se

Testa att försöka memorera på lite olika sätt. Kanske genom minnes-bilder av hindren, se siffran på hindret "i" hindret, lära dig bansträckningen utan att komma ihåg exakt hur hindren ser ut och vart de står. Föreställ dig hur banan kommer se ut när du hoppar den med din häst.

Jag har oförskämt lätt för att lära mig banor. Jag går en gång sedan kollar jag att jag kommer ihåg den genom att, inte tjuvkika på hindren, bara följa bansträckningen med fingret eller ett spö, ibland ritar jag ridvägarna i gruset.

Men när vi hoppar i lag i min klubb går vi aldrig omh.banan, då brukar jag lära mig att rabbla siffrorna på hindren samtidigt som jag tittar på dem och tänker mig själv rida emot dem.

Önskar dig lycka till! Ps. testa dig fram med olika metoder!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka