Hjärnhinneinflammation.

Hjärnhinneinflammation på häst är mycket sällsynt. En variant av hästens herpesvirus (virusabort) kan angripa det centrala nervsystemet och ge upphov till symptom som svaghet, vinglighet, inkontinens mm. Symptomen kan förväxlas med andra, infektiösa orsaker till neurologiska symptom, däribland botulism och stelkramp. Även icke-infektiösa orsaker, som t ex Wobbler och skalltrauma, kan ge liknande symptom (minus feber).

TBE (tick born encephalitis) vet man kan infektera större däggdjur, men det är ännu inte klarlagt om de ger upphov till sjukdom och symptom.

Utomlands förekommer smittsamma hjärn- och hjärnhinneinflammationer (EEE (eastern equine encephalitis), WEE (western...) och VEE (venezuelan)). Dessa sjukdomar, som yttrar sig med feber, kramper, koliksymptom, vinglighet mm, finns tack och lov inte i Sverige. Utgången är ofta dödlig. Dessutom smittar de till människa.

Utomlands förekommer smittsamma hjärn- och hjärnhinneinflammationer (EEE (eastern equine encephalitis), WEE (western...) och VEE (venezuelan)). Dessa sjukdomar, som yttrar sig med feber, kramper, koliksymptom, vinglighet mm, finns tack och lov inte i Sverige. Utgången är ofta dödlig. Dessutom smittar de till människa.

Hur snabbt visar sig dessa sjukdomar?
Jag importerade i höstas (mitten av november) en häst från Camargue (södra Frankrike) och när han kom hit var han full av fästingar. Om han fått de nere i Frankrike eller på resan till Sverige vet jag ej (men troligtvis i Frankrike).

Ok, tack för uttömmande svar!

Kan Borrelia ge svåra synstörningar?

Sv: Hjärnhinneinflammation.

Väcker liv in denna gamla tråd...

För drygt tre veckor sedan förlorade vi ett ettårigt sto med symptom som stämmer rätt väl in på de TentEster skriver, dvs. kramper, koliksymptom och vinglighet. Hon hade dock ingen feber utan istället undertemp (var ner under 36 grader), låg puls och riktigt hängig. Fem dagar gick hon med dessa besvär innan hon kolappsade på kliniken.

Veterinären anar att det var hjärnhinneinflammation. Skulle detta då vara någon av de utländska varianterna? Eller finns det dödliga varianter även i Sverige numera?

Drygt två veckor senare förlorar vi hennes "lillebror", ett fyra månader gammalt hingstföl. Inte alls samma symptom, utan egentligen de "motsatta", dvs hög feber, riktigt gög puls och darrningar. Hade inte alls samma dåliga allmänntillstånd, men dog samma dygn som han insjuknade.

Det är ju svårt att tro att dessa dödsfall inte skulle hänga ihop... Men skulle även lillhingstens symptom kunna tyda på en hjärnhinneinflammation, eller kopplar ni dessa symptom till några andra sjukdomar?

Hur orolig ska man vara för de andra hästarna? Den enda hästen som gick tillsammans med småknattarna när de var sjuka var fölets mamma. Har henne avskiljd från de andra hästarna tills vidare... Kan hon bära på viruset även om det inte bryter ut på henne?
Hur stor är risken att det skulle smitta människor? Symptom?

Så hemskt att förlora 2 hästar så tätt!

Har inte hästarna obducerats så det finns något mer än en misstanke om dödsorsaken? Hoppas det. Det är viktigt vid dödsfall utan fastställd diagnos speciellt om man har fler hästar.

Hjärhinneinflammation är ju som tant Ester skriver väldigt ovanligt på häst men den diagnosen borde lätt kunna fastställas vid en obduktion av hjärnan. Fanns något annat (prover etc) som gjorde att veterinären misstänkte just detta?

Fanns någon förgiftningsmisstanke?

Har hagen kollats noga efter giftiga växter? Jag skulle nog inte använda hagen hästarna gått i i sommar mer förrän klarhet fås vad som orsakat dödsfallen.

Hagens har gåtts igenom. Vi har hittat en växt som skulle kunna vara sprängört, vilket enligt uppgift ska vara giftigt. Hur giftigt vet jag inte... Någon? Klart att en växt som inte är dödlig för en vuxen häst kan få kraftigare utslag på en liten kropp...
Skulle en förgiftning kunna ge så olika symptom hos två hästar?

Tyvärr obducerades inte 1-åringen. Försäkringbolaget vill inte ersätta det så tyvärr fick plånboken styra. Veterinärerna ansåg inte att det var "nödvändigt".
När sedan fölet avled valde vi att obducera, men har inte fått något resultat ännu.
Räkningen visade dock att kremeringen av 1-åringen som gjordes var lika dyr som att obducera. Lite surt att de inte berättade det!

Inte nödvändigt??? Konstig åsikt tycker jag. Det är väl sådana här fall som bör obduceras. Oförklarliga dödsfall med okänd diagnos. Dessutom på unga djur.

Djurägarna förstår ju inte alltid själv varför det kan vara bra med en obduktion (hästen är ju ändå död och det kan inget ändra på.... ) så det är veterinärens sak att förklara detta. Det är oftast mycket bättre att försöka få reda på dödsorsaken än att gå och fundera för alltid... Dessutom kan det vara något som de andra hästarna kan drabbas av och som kanske går att undvika. Som veterinär är det också viktigt att kunna följa upp fall med oklar diagnos.

Kan inte låta bli att undra om det inte ansetts mer "nödvändigt" om det varit en värdefull tävlingshäst...

Hoppas att försäkringsbolaget ersätter obduktion av fölet i alla fall och att ni får någon klarhet i vad som var fel.

Sprängört är mycket giftigt för hästar. Intag av liten mängd ska leda till döden

Läs denna artikel om giftiga växter den är bra!

www.tidningenridsport.se-img-pdf-arkiv-ria050803t064-pdf

Jo visst är det lite underligt att de inte är mer intresserade av en obduktion men antar att det hade att göra med att det fanns en trolig diagnos. Veterinären här hemma tyckte iaf det var underligt och menade på att hade det varit en travhäst hade den obducerats direkt och det hade inte ägaren fått stå för... Fö var det inte många kronor försäkringsbolaget sponsrade med, trots utökad försäkring:(

Artikeln har jag läst tidiagare, men inte inte lagt raderna om sprängört på minnet. Rapportering om ev förekoms av sprängört är gjord till kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
584
Senast: Freazer
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30