Hjärngympa

Friggan

Trådstartare
Min häst har blivit lite skadad och ska vara konvalescent med endast skrittpromenader i drygt en månad, och sedan sättas igång långsamt igen.
Hon har en hel del energi, dock. Och det kommer inte ändras även om jag svälter henne (vilket jag såklart inte tänker göra).
Alltså. Har ni några förslag på hjärngympa? Förslag på tricks man kan lära in, aktiviteter man kan göra under promenaden som gör att hon får tänka lite osv?

Jag funderar på att börja klickerträna henne, hon äääälskar mat och beröm och vill göra rätt, så det känns som en bra metod. Men vad ska man lära in?

Alla tips och idéer mottages gärna!

Sv: Hjärngympa

Du kan träna/lära hästen vad du vill. Det är bara din fantasi som begränsar dig. Googla runt på nätet ang ex klickerträning så hittar du flera förslag. Jag tränar min häst just nu på att lyfta upp saker från backen och ge mig, har börjat med grimman, min sluttanke är att hästen ska kunna plocka upp saker från backen och ge mig när jag sitter på hästryggen. Jag gör det bara som en kul grej och om jag i framtiden ex tappar ett spö eller ngt annat så bhv jag inte kliva av för att hämta det.

Det du kan tänka på är att det är fördel att arbeta i korta sekvenser, lite varje dag då hästen inte är van att använda hjärnan på det sättet. Min häst blir väldigt trött och okoncentrerad efter ca 10 min när jag lär in trick och jag slutar innan hästen blir trött dvs jag läser av hästens beteende att nu är det dags att sluta och göra ngt annat. Själv tycker jag att det är kul/utvecklande/utmanande att kommunicera med min häst på olika sätt och min häst är kul att arbeta med, snabbtänkt men inte alltid på ett sätt som jag vill he he men vi utveckas tillsammans och jag har ingen brådska.:idea:

Sv: Hjärngympa

Klickerträning är helt klart det bästa sättet att träna hästen!
Tänk bara på att det inte bara är att kllicka lite utan att hästen måste vara inklickad o man själv måste kunna själva grejen annars blir det bara fel :)
Precis som Licorice skrev ska man träna med massa pauser och små stunder så hästen inte tröttnar.

Men du kan ju lära din häst massa saker utan klicker med!

Bara du har riktigt smarrigt godis och berömmer överdrivet mkt.

Du kan lära hästen tex:
* att följa efter dig, som leken följa john (stanna när du stannar, sväng h. när du gör det, backa när du gör det, gå över läskiga saker när du gör det...) = detta kan du dock göra varje gång du är ute och går och det kräver inte massa pauser ;)
* vinka, flema, nicka, ducka, gnägga, backa, stå still, komma på kommando, spanskaskritt, stretcha sig själv genom att böja huvudet åt olika håll (upp, ner, höger, vänster...)
* hämta saker
*spela fotboll med en pilatesboll
* lära sig hålla penslar o "måla tavlor"
* tända o släcka lampor
* lära sig ta på grimman/träns själv
* lära hästen varsågod

Lite tips som du kan lära din häst, tänk på att vara posetiv och inte säga nej utan peppa hästen mkt :D

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 408
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka