Hjärngympa för hundar

verrdogan

Trådstartare
Vill ha massa tips på trix och träning som man kan lära sina hundar.

Mina små herrar har så mycket energi så jag vill ha lite att sysselsätta dom med.

Så släng in alla trix och lekar som ni kan komma på:idea:

Sv: Hjärngympa för hundar

Detta kan dom
*sitt
*ligg
*tass
*stanna

Men va finns det mer?
Idé torka väldigt

Min sitter fint, rullar och "står" (på bakbenen) och går något steg med. Han kan nästan buga och vi har börjat med "sträck" (bakbenen rakt ut).

Vill för övrigt också ha kul idéer, är roligare att leka fram saker tycker min så sånt här passar perfekt

Min sitter fint, rullar och "står" (på bakbenen) och går något steg med. Han kan nästan buga och vi har börjat med "sträck" (bakbenen rakt ut).

Vill för övrigt också ha kul idéer, är roligare att leka fram saker tycker min så sånt här passar perfekt

Min ena kan sträcka ot bakbenet. men de gör han automatiskt när han sträcker på sej:D

Min ena kan sträcka ot bakbenet. men de gör han automatiskt när han sträcker på sej:D

Det är ju sånt jag utnyttjar *S* Är skitkul för han har börjat testa vad man kanske kan få berömm (och ännu hellre godis om man har tur) för. När vi fick hem honom (omplacering) så satte han sig nör han ville ha något... och där satt han och väntade och väntade och väntade *S*

Ga slalom mellan dina ben, krypa, snurra runt, hoppa upp pa stenar och sätta sig..

Nagra tips pa kul saker att lära sin hund.

* Vinka
* Buga
* Var är tummen?
* Städa
* Putta (putta på en boll)
* Död

Är väl några exempel :)

Vinka
Höger/Vänster/Stanna/Vänta(inga trix men väldigt bra att lära)
Höger/Vänster tass
Give me 5
Give me 10(båda tassarna)
Krypa
Hoppa på kommando
Eller hur (nicka när jag säger "Eller hur")
Moon walk
Tassen (ute betyder det att lyfta om kopplet kommer fel)
Shake Shake Shake (hoppa runt runt,ofta när matte dansar,hehe)
Spela död
Sträcka ut v. bakben
Backa (stående,sittande,liggandes)
Bära saker åt matte

Hmm det var lite mer det kommer jag inte på.

Nicka är skitkul när man sitter några st och pratar,råkar nämna "eller hur" och hunden sitter brevis och nickar!! :D

Nina Ottosson har superfina och roliga spel i trä som man kan aktivera sina hundar med. Jag har flera olika och mina terriers älskar dem. Extra positivt är att man, på de flesta kan variera svårighetsgraden.

Leta mat

Ibland tar jag en halv dl av frukosten och lägger ut på en trädstam (stammen på ett levande träd alltså) i parken där vi tar morgonrundan. Jag sätter av hunden bredvid och lägger ut maten i skrevor och på rötter på trädstammen och när jag är färdig säger jag "varsågod" och så får hon leta upp maten på trädet. Hon tycker det är jättekul!

Det är lättare om man tar ett träd som har en ganska skrovlig stam och mycket rötter som skjuter ut så man har många ställen att lägga godiset på. Anledningen till att det är bättre att lägga maten på ett träd istället för direkt på marken är att hunden ska förstå att den ska leta inom just det området, alltså trädstammen, och inte springa längre och längre bort från maten vilket lätt händer om man lägger den direkt på marken.

Du kan ju göra detta varje morgon så får de flera minuters hjärngympa direkt!

Senast ändrad av en moderator:

Selma kan (förutom sitt, ligg osv)

- dra av strumpor
- hämta vantar om man tappar dom ute
- städa (lägga sina leksaker i en korg)
- snurra åt båda hållen
- spela död
- jama
- "prata"
- morra
- gå slalom mellan mina ben medan jag går
- vinka
- high five (roligast om man säger det som Borat :D)
- sitta stilla med godis på nosen/tassarna
- "sök" (leta godis)

Förut kunde hon lägga småsaker i tvättmaskinen men hon nådde inte upp så bra så vi har inte tränat mer på det.

Om jag vill att hon ska bli tröttare än vad hon blir av att göra de konster hon redan kan försöker jag lära henne nya saker eller går ut och gömmer godis så som Diskurs beskrev. Eller så lägger jag några spår där jag släpper godis i mina fotspår.

Och ibland tränar vi lydnad, då får hon koncentrera sig på att gå fot, ligga still osv...

Höja/sänka ljusstyrkan om man har dimmer (skrämmer skiten ur besökare om de inte sett det förut :D)
Bära ut soppåsen till soptunnan, bära hem tidningen till husse etc (perfekt för apporterande raser, min flat älskade det när hon levde.)
Ta upp saker från golvet och ge dig.

Och sen ett superbra sätt att aktivera både barn o hund. Jag åker till skogen med barn o hundar, vallar en "ruta" och ber sen barnet/barnen gömma sig någonstans inom det vallade området där vi nyss gått. Brukar "tappa" en o annan pryl där oxå. Sen skickar man ut hunden att leta ungar och ev prylar - skitkul syssla för hela familjen om man vill. Större barn kan lägga ett spår och själv vara "slutapport". Extra mysigt blir det om man tar med sig lite fika och har en familjedag i skogen.

Min kan:

• Sitt
  • Ligg
  • Stanna
  • Vänta
  • Sakta
  • Vänster
  • Höger
  • Tassen
  • Give me 5
  • Hopp
  • Kryp
  • Skäms
  • Puss
  • Rulla runt
  • Hit
  • Apport (sitter inte helt än, men är på inlärning)
  • Öppna dörrar :p
  • Skall
  • Sitta/Stå/Ligga stilla med godis på nosen

Är nog de jag kan komma på, håller på att lära henne att stå på bakbenen också :P

//Diana

Senast ändrad:

Nu kan hon även :

• Sitt fint (Hon sitter på rumpan med tassarna i vädret)
  • Ta den (Hon står på babenen helt utan stöd)
  • När jag klappar på mina ben intar hon lekställning = slänger sig ner på alla fyra :P

//Diana

Byteshandel

Om man lyckas få till det så att hunden verkligen vill ha sin belöning så är det utmärkt hjärngympa... Min hund ger sig numer aldrig, slänger jag ut grjer på golvet så plockar han dom, linjaler, mynt, nyklar, hårsnoddar you name it. Om det så tar honom fler aminuter så ska han få up det och ge det till mig bara för att få den där godisbiten. Börja med något enkelt och utöka till svårare objekt allteftersom hunden kommer på iden med byteshandel. Jag har nu även gett mig på projektet "städa", men dit är det långt långt långt kvar...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 024
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 337
Senast: Sel
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Svamp?