Hjälptyglar

F

Frida89

Har ett islandshäst sto som är allmänt knäpp i huvudet, och speciellt när jag rider ut då hon mer eller mindre har damp. :smirk: Hon spänner dig otroligt lätt ute och har svårt att koncentrera sig och arbeta i rätt form. I galoppen blir hon så otroligt het, kör upp huvudet och jag har svårt att kontrollera henne. Har nu börjat fundera på att rida med hjälptygel (endast när vi rider ut dock eftersom hon har så svårt att jobba i rätt form ute, inne är det inga problem). Vad tycker ni om det? Jag har aldrig ridit med hjälptygel, och inte hästen heller. Vad funkar bäst om man bara vill få lite "hjälp" på vägen med formen, och kanske lite lättare att på kontroll på hennes huvud? Vill ju inte sluta att rida ut och busa med min häst!

Otroligt tacksam för all hjälp! :bow:

Sv: Hjälptyglar

Om hon bara kör upp huvudet så kanske det hjälper med en martingal?.
Annars kanske en gramantygel?, bara att ta i den när det behövs, det är ju bara låta den hänga över halsen när den inte behövs.

har du aldrig ridit med hjälptyglar så pröva i så fall martingal eller thidemantygel. har man inte lärt sig rida med graman så kan den göra mer skada än nytta, ta i så fall hjälp av instruktör först.

om du lägger mkt. halvhalter, lite sidvärtes, växla ofta mellan gångarterna och en volt då och då när hon spänner sig/börjar pulla, det kan räcka på många pållar ;) få dom att tänka på något annat :angel:

tycker att du ska först testa martingal, Börja inte med GRAMAN om du aldrig har ridit med hjälptyglar förut, kan blev rikitgt fel då. Annars då en tidemna tygel som man redan gett tips på förut. Om du nu ska ha hjälptygel...
Mitt sto är sån att ute koncentrerar hon sig på precis allting annat äm på mig. Så ibland så tar jag på gramanen, Men oftast så sitter jag och gör övningar sivärts, MKt öppnor och slutor. I galoppen så är det mkt ökningar och minskningar i trav och galopp. och så svårt hon tappar koncentration gör jag allt och ryggar sen galopp eller trav igen. Det Gäller bara att aktivera bakdelen.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama