hjälptyglar

NNNNNOOOOOOOO!!! :bump:

drar en klyscha :D "bättre att ta reda på orsaken istället för att behandla symptomen" :smirk:

tror inte precis att hjälptyglar hjälpt så många ekipage... :crazy: :smirk:

Har aldrig ridit med hjälptygel.....och har aldrig behövt heller.
Håller med ovan.Bättre ta reda på orsaken och lösa det i stället för att ta till genvägar som inte kommer funka i längden....

Nej. Använder inte nosgrimma eller mouthcloser som det också kallas, undrar varför :devil:

Inga stjälptyglar heller, har försökt att få ordning på hästen utan sånt.

På framridningen idag på arenan i Tyskland var det massor av sånt tyvärr. Massor av fin ridning också :love:

vad tycker ni om dom?

-De sitter i vägen

Använder ni det?

-Nej, har gjort det (flera å sedan nu) men konstaterat att det finns lättare sätt.

Hur ofta?
När?
I vilket syfte?

-Sist jag använde något så hade jag martingal på en stegrande ponny jag red. Orsaken var att OM jag skulle tappa balansen när hon reste sig rätt upp utan förvarning så skulle jag inte dra henne bakåt av misstag. Slutade ganska snart då jag mest tyckte att martingalen inverkade på min möjlighet att använda tyglarna som jag ville...

Hallo!!
Jodå, kan vara riktigt bra att ta till ibland, periodvis, använder när det behövs :angel:
Har använt vanlig martingal, tidemantygel, graman, vet att dessa hjälptyglar heter ngt annat i w-sammanhang men men. Använder dock inte nosgrimma öht längre...

hälsningar
cinna

Jag håller med dig... german martingal(tidermantygel) och drawreins (graman) har jag kört på en del ibland....
Drawreins ska man nog vara lite försiktig med men geman martingal e helt OK fast man ska ju inte sitta och harva på det jämt... Jag har det för att min häst slänger upp huvudet i stoppen inte för att trycka ihop honom!!!!

Vi hade German Martingale på vår häst ca 2-3 veckor under en period när vi just börjat rida henne och hon hade en hemsk underhals. Men så fort hon hade förstått vad vi ville och musklerna hde börjat flytta sig till rätt ställen på halsen så åkte den av och detta var för ca 4 år sen. vi har inte behövt den något mer sedan dess, men det är nog den enda hjälptygel jag kan tänka mig att använda eftersom jag inte anser mig rida bra nog för mer invecklade "snören".... :crazy: :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Har bara använt det på gamla medryttarhästen, hade martingal. Har ingen aning om varför dock, har ingen som helst koll på hjälptyglar... :o :angel:

Draw-reins, martingal och nosband använder jag när jag anser att det behövs.

Mycket bra hjälpmedel om man vet hur de ska användas :devil:

Malin

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
18 371
Senast: Fetaost
·
Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
917
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar