Hjälptyglar vid longering?

Jag tömlongerar hellre utan tillägg. Då får man stöd på
ytter och kan ställa med inre.

Men innan jag lärde mig det så använde jag halsförlängare.

Jag personligen brukar inte anävnda någon som helst hjälptygel vid longering...men om jag loogerar åt någon annan gör jag det på ägarens villkor...

Man lär hästen framåtdrivande hjälp för spö/röst/kroppsspråk. Spårar hästen som den bör i framåt/nedåtsökningen så får man till en riktigt trevlig form. Inte alls särskilt svårt faktiskt, om man känner hästen och vet vad man gör.

Man kanske inte kan få hästen att gå i världens mest samlade form, men man kan få till en trevlig sökning framåt nedåt i alla fall. Och det är ju det alla eftersträvar med sina gummisnoddar och chamboner. :angel:

Däremot tycker jag chambonen är berättigad om man inte klarar att uppmuntra hästen att gå i en form som inte gör mer skada än nytta.

Jag tycker att man ska vara medveten om att hjälptyglar är till för att hjälpa ryttaren/den som longerar och inte hästen. Vet man det så tycker jag hjälptyglar är berättigade.

mvh Jessica

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
260
Senast: Jeps
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka