hjälptyglar på unghäst

A

anni0301

Nu startar jag kanske en het diskussion :p

En del använder hjälptyglar (gummisnodd, inspänningstyglar, gouge etc) på sina treåringar under longering å kanske även ridning.

Jag är för okunnig på hjälptyglar för att slänga på min unghäst något dylikt så jag rider "fritt" och hoppas jag kan ge honom förutsättningar att hitta formen själv. ( med hjälp av tränare)

Men jag blev intresserad om det är vanligt att "spänna in" sina treåringar? nu menar jag inte att de ska gå hårt inspända utan för att hjälpa dem söka sig nedåt.
Varför gör man det? dvs hittar de inte formen annars?

Sv: hjälptyglar på unghäst

Longerade min när den var tre med chambong. Tycker det är ett trevligt hjälpmedel som hjälper hästen att söka sig frammåt nedåt.

Gummisnodd däremot småstretar ju i hästen både när den gör rätt och fel.

Longerar med hjälpmedel gör jag för att en häst som sänker ryggen och inte arbetar rätt har lättare att belastningsskada sig.

Varför har jag inte heller förstått. Korrekt riden med väl tillpassad utrustning hittar unghästen eftergiften och formen själv.
Däremot kan det vara mer användbart vid longering, även om jag personligen inte gillar longering pga slitagerisken.

Använder inga hjälptyglar under ridning för att få till formen, den kommer ändå. Men ibland spänner jag in lite vid longering eller tömkörning för att få hästen mer koncentrerad då min har haft en förmåga att mest kuta runt som en tok och bocka.. :p

Min treåring tycker det är supertråkigt att longeras så det blir mest för att checka av läget innan jag sätter mig i sadeln.
Så det är mest vid longering och inte vid ridning man spänner in unghästarna?

lillsyrran - nä jag är väl lite inne på din teori, slitigt att springa på volt i alla gångarter å dessutom inspänd... men det verkar vara ett vedertaget arbetssätt så det är nog kanske jag som flummar lite i min egen lilla värld. Alla verkar longera sina hästar, jag går hellre ut å går i terrängen eller liknande.

Alla verkar longera sina hästar, jag går hellre ut å går i terrängen eller liknande.

nej du, du är inte ensam - jag promenerar också hellre nån timme eller mer istället för longering (tömkörning är inte att tänka på ännu, då hästen har ett helt gäng dåliga minnen från travet..+ att jag inte direkt är proffs på att köra :angel:) :D

skulle jag longera (7årig häst dock, uttalar mig ej om unghäst-frågan..) skulle jag nog dock behöva hjälpmedel för att få henne att arbeta ordentligt. har longerat henne 1-2gånger och hon tyckte att det var supertråkigt, hehe..

Jag tycker inte man ska spänna in en unghäst på något sätt.

Det viktigaste för unghästen är att lära sig signalerna/hjälperna var för sig - fram (pisk, ord eller skänkel) ska inte användas samtidigt som stopp (vilket det blir om du spänner in hästen). Gör man det, tror jag att man bäddar för förvirring och därmed stress = problem.

Jag använder hjälptyglar på min treåring vid longering - inte vid ridning.
Om jag nu ska longera så vill jag inte att hästen ska springa runt halvt okontrollerat vilket definitivt måste slita på den, utan använder nån typ av hjälptygel för att hjälpa hästen att hitta en bättre form.

Man kan ju ha lite olika syfte med att longera sin häst - kanske därför folk gör olika med inspänningar, etc. För egen del har jag använt longeringen för att lära in röstkommandon från marken och inte för att motionera hästen några längre perioder. Jag använder enbart grimma eller kapson (möjligen med träns under).

ja det är lite så jag funderat på. Att en inspänning blir en hämning. men som sagt, jag kan vara helt ute och cykla oxå! har aldrig provat att spänna in min. men longerar inte ofta heller just för han tycker det är tråkigt och jag tycker inte en unghäst ska behöva gå på volt för mycket.

men visst, ska man longera flera dagar i veckan så förstår jag att man behöver hjälpa till kanske så det inte blir hafsigt?
måste ju få berätta att jag sett ett ungt sto longeras en gång i enbart träns och hon sökte sig nedåt och tog stöd på linan, det måste väl vara det optimala?

ja det är lite så jag funderat på. Att en inspänning blir en hämning. men som sagt, jag kan vara helt ute och cykla oxå! har aldrig provat att spänna in min. men longerar inte ofta heller just för han tycker det är tråkigt och jag tycker inte en unghäst ska behöva gå på volt för mycket.

men visst, ska man longera flera dagar i veckan så förstår jag att man behöver hjälpa till kanske så det inte blir hafsigt?
måste ju få berätta att jag sett ett ungt sto longeras en gång i enbart träns och hon sökte sig nedåt och tog stöd på linan, det måste väl vara det optimala?

Jovisst - en häst som är lydig kan man ju longera utan inspänningar - utan att den fördenskull springer i racertempo utan balans. Genom att lära dem att öka och minska tempot tex. eller använda sig av bommar/cavaletti.

"Stöd på linan" vill inte jag ha. Jag använder en mycket lätt inspänning på min unghäst. Jag vill inte att hon tar stöd i vare sig inspänning eller lina, utan hon ska bära sig själv vilket hon också gör. En helt spänd linje mellan inspänning o hästmun liksom en helt spänd lina tyder på att hästen ej är avspänd eller självbärig. När hästen slappnar av o balanserar upp sig, bär sig själv, så är inspänningen lite lös och linan slakar något. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har sett en hjälptygel som jag tycker fungerar väldigt bra, den är väldigt snäll och endast "hjälp". Problemet är att jag inte...
Svar
7
· Visningar
854
Utrustning Jag har precis blivit ponnymamma på riktigt då barnens shettis har ersatts av en B-ponny. Ponnyn är supersnäll och trevlig, välskolad på...
Svar
16
· Visningar
2 051
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?