"HJÄLPSAMMA", NH-NEGATIVA MÄNNISKOR!!

Sv: "HJÄLPSAMMA", NH-NEGATIVA MÄNNISKOR!!

hej man får alltid konstig blickar o konstiga frågor.. den konstigaste frågan/påstående är
"varför backar du ut hästen för... när man backar en häst så e de en bestraffning för den"
men hallå.. ?!?! man ger den juh tid o tänka att "jaha de e inte så falit.. o jag kan gå ut utan att nån blir tokig på mig"
man backar av och går in o backar av o går in...
man får ganska mycket negativa blickar mot sig när man "håller på" med NH har ja märkt.. "varför gör hon så.. hur kan hon göra så ... " m.m ... men de e bara o blunda tycker jag.. e de nått så tycker ja dom kan komma o fråga mig o berätta va dom tycker o tänker så kan ja förklara för dom varför jag gör som jag gör...
vill bara säga att ja e inte ens närheten på "bra" när de gäller NH men ja har lite hum om de seven games ex...
tack bara underbara "Tee showah" här på buke.. :D

:banana: :bump: :D

bye bye

[ :mad: jaha, så var det nya problem!!! det här är en hel följetong. nu har ponnyn fått för sig att hon kan undkomma detta jobbiga med att gå in i transporten genom att vända lite på huvudet och bara dra! hon är krubbitare så hon är ganska stark.(läs, skitstark!) och man har absolut ingenting att sätta emot, hon bara sticker. dessutom så hinner jag inte fatta hennes signaler, avsikt, att hon är på väg att vända, det går jättesnabbt. jag skröt ju här om att den här lastträningen och ledarskapsträningen gick så bra och att jag t.o.m. har lastat själv, efter två träningspass i rundcorall. men nu känns det som om vi får börja om från början. envisa ponny!!!
suck, dubbelsuck!! :cry:

Jag har haft liknande problem med min pålla nu efter incidenten för några veckor sen (läs inlägg längre upp) hon går på nåt steg o sen drar hon bara eller går sidan om rampen o det spelade ingen roll hur mycket jag gjorde mina "övningar" i corallen eller på gårdsplan innan, hon struntade fullständigt i mig. Provade även att ställa transporten längs med en vägg men det funka inte så bra det heller.. Men nu har jag kommit på att jag bara sätter mig på huk en bit in i transporten med en liten äppelbit eller nåt (muta, jag vet men va ska man göra när INGET annat funkar) o tar lite i linan, bara så att hon känner liiite tryck o då går hon på helt klockrent även om jag stod utanför skötardörren!!! Efter ett par gånger gick hon på även utan muta och hade lite tendens att gå på även om jag inte gick före... Så, träning, träning o åter träning. Alla hästar är ju individer och man får helt enkelt komma på vad som passar just DIN häst bäst. På min häst är det inte lönt att vara bestämd eller hålla emot för då blir hon bara sur o skiter i en :devil:
Min andra häst har jag oxå haft lite problem att lasta efter en olycka där han kastade sig ur o landade på rampen på rygg så han var ju rädd men det fungerar bra med honom nu oxå. Han kan jag till o med lasta själv men han är sån att han måste ha ett konstant tryck för annars rör han sig inte ur fläcken o han behöver ingen muta även om jag ibland sticker åt honom en äppelbit som beröm...
Så prova lite olika knep med din häst oxå, strunta i vad andra säger är fel osv. det är ju ändå DU som känner din häst bäst o vet lite bättre hur h*n reagerar..
Nu vet jag inte vad du haft för hjälpmedel men jag har en Dually halter till min hjälp och den är verkligen guds gåva till hästfolk :D den har varit till mycket hjälp för mig o mina pållar. Så med tanke på att din häst blir så stark (mitt sto är ap-stark) så hade det kanske varit till din hjälp.. Försök få tag på någon som undervisar enl. denna filosofi som kan visa o lära dig hur den fungerar så kan du säkert oxå få mycket nytta av den..

Senast ändrad:

vad är en dually-nånting???
skönt att höra att man inte är ensam med problem och att det faktiskt kan bli bra.

Det är en specialgrimma som ser ut såhär om du ser det på bilden så löper det ett extra "rep" under den vanliga nosgrimman som man fäster grimskaft/longerinslinan i och som hjälper till att göra hästen känsligare för tryck/eftergift på nosen då denna dras åt och kan släppas efter bra mycket bättre än en vanlig grimma som bara trycker på nacken. Men mitt tips är att du letar upp någon som arbetar enl. Montys filosofi som kan visa dig hur denna fungerar för att du ska kunna använda den på bästa sätt för att få den effekt som är menad och att det inte blir fel. Fråga här på forumet så hittar du säkert nån i dina trakter (kommer inte ihåg var du bodde men det var väl en bra bit från skåne) annars finns här en mycket duktig tjej som hjälpt mig.. Om jag inte minns helt fel så finns det en som innehar "The Monty Roberts Preliminary Certificate of Horsemanship" Norr om Motala. Pm:a mig så kan du få adressen till hemsidan om det är intressant.
Lycka till!

Åh jag känner igen mig så himla mycket. Jag ser det hela tiden i olika situationer. Hästen lyder inte så då smäller man till med spöt direkt istället för att fundera på varför det inte blir som man tänkt. Ibland kollar jag lite när andra rider på banan. Hästen gör sitt bästa och ryttaren kräver mer och mer till slut säger hästen stopp, kanske genom att dra upp huvudet när handen blir för hård eller genom att hoppa till eller något, genast är det spö på och hårda ord. Om jag var häst skulle jag slänga av folket och gå därifrån.

Min häst är jätte rädd för transporten. Jag är inte ute och åker så ofta men senast stod vi jätte länge och bara tog det lugnt, lät honom känna sig för och ville han backa ut och pusta lite så fick han det. Tillslut gick han in och allt gick jätte bra. Ok det hade gått fortare att tvinga in honom men då hade det väl blivit samma sak varje gång. På detta sätt är jag rätt säker på att nästa gång så är han lugnare och så kommer det att gå bättre och bättre för varje gång.

Stå på dig, du har rätt och tro mig det finns vettigt folk där ute också.

jag har vart i samma sits som dig ett tag.. tills jag fattade att han var rädd för rampen.. om h*n inte går på. vänder du tillbaka så att h*n står rakt då? eller står du kvar. om du går tillbaka så gör inte det.. stå kvar å även om hästen ställer dig på sidan så fortsätt att få upp den.. bara inte DU flyttar på dig.

:eek: :mad:

Där vi hade hästarna förut var det en käring :devil: som slog mot Moses med en sopborste. Mot huvudet! :eek: :mad:
För hon tyckte han stod i vägen :mad: Vad hon nu skulle på våran häst och göra överhuvudtaget :mad:

martha skrev:
Lastningen var ju ursjukt...så gör man bara inte...däremot är inte djursjukhus stället för att hingstar skall kolla/hälsa på andra hästar..jag skulle nog också hysta åt honom...
fast man behöver ju inte slå mot hästen för det

nä usch..
jag var med om att en gubbe kom och dängde min skönhet i baken när hon precis gått in i transporten. och när jag väl lyckades komma ut ur transporten var han någon annanstans. tur för han. heh.

Tinderpunk skrev:
nä usch..
jag var med om att en gubbe kom och dängde min skönhet i baken när hon precis gått in i transporten. och när jag väl lyckades komma ut ur transporten var han någon annanstans. tur för han. heh.

Tycker vi ber vägverket trycka upp lite skyltar för hästmänniskor som vill lasta själva:

"Tillträde förbjudet - lastning pågår" :p

eller

"Lasthjälp undanbedes"

hästgalna skrev:
[ :mad: jaha, så var det nya problem!!! det här är en hel följetong. nu har ponnyn fått för sig att hon kan undkomma detta jobbiga med att gå in i transporten genom att vända lite på huvudet)))))

:banana: :rofl: nu är jag glad igen!!!! idag lasttränade vi, och gick några rundor med repgrimma och rep på stallbacken. sen klev vi tvärs över rampen några ggr. jag hade tidigare ställt en hink med några korn havre längst fram i transporten, för att ha vid lämpligt tillfälle... det såg hon minsann, för hon klev bara rätt på, det tog kanske max 5 sek. men då fick hon inget utan jag backade av henne igen, och direkt på. då mumsade hon!!! sen gick hon på ett par ggr till ,sen ut i hagen.... å, vad glad jag är!!! :bump:

hmm..ja beror på va man börjar med. sen om hästen har lärt sig en massa olater måste man kanske vida vissa åtgärder innan man kommer kommer tillbaka till den enkla lastningen..jag föredrar att skicka in min häst i transporten.. d funkar jätte bra. lärde lasta honom på det viset. Och om han nån gång skulle krångla har jag mer att säga till och där jag står brevid än om jag står i transporten, för om hästen kastar sig ut då kan man inte gör mer än att följa me ut. men va tusan, man gör väl d som funkar bäst för en själv..

SE till att pållen är hungrig för han verkar gilla mat som belöning. Du vet vägen till hästens hjärta går genom magen. Eller var det till mannens???? :confused: :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka