Hjälpmedel vid foglossning

kakan89

Trådstartare
Jag lider av svår foglossning och har gjort under ganska stor del av graviditeten. Jag har gjort allt man kan för att minska smärtan men inget hjälper. Nu har jag kommit till en punkt där jag knappt kan vända mig i sängen och vissa dagar bär inte benen mig. Jag har pratat med sjukgymnast om detta men får ingen hjälp med hjälpmedel. Ringde på eget bevåg och bad om kryckor idag så jag iaf ska kunna ta mig till toan när sambon inte är hemma.

Men vart ska man vända sig? Jag har ringt till min mödravårdscentral och till rehab på min vårdcentral men de har inga svar.

Jag hade så svår foglossning att jag satt i rullstol sista veckorna, kunde med stor svårighet ta mig till toaletten på egen hand. Blev lovad igångsättning för att slippa gå över, men nu valde sonen att titta ut två veckor tidigt vilket var fantastiskt skönt hur den aspekten.

Jag pratade med min MVC, min vårdcentral och sjukgymnast. Tyvärr fanns det inte mycket att göra när det var så svår foglossning. Vattengympa var tex bra när det var lite foglossning initialt, men gick inte alls på slutet.

TENS, akupunktur och smärtlindring var det jag fick till slut. Tensen var fantastiskt, hade den på nästan dygnet runt. Akupunkturen tyckte jag gjorde varken till eller från, provade två gånger men eftersom jag inte kunde ta mig dit på egen hand och jag inte märkte någon effekt slutade jag gå dig. Smärtlindringen var också bra, fick maxdos Alvedon och tramadol utskrivet. Använda bara alvedonen men vetskapen om att det fanns mer att ta till var väldigt skön. Då var det upp till mig att kunna bestämma hur mycket jag skulle stå ut med. Det gjorde jätteskillnad mentalt när beslutet var mitt!

Sedan hade jag problem även efter förlossningen, tog nästan ett år innan jag slutade känna av framfogen. Fick väldigt bra hjälp av en naprapat med övningar som stärkte upp och stabiliserade. Så det rekommenderar jag att göra efteråt!

Jag hade så svår foglossning att jag satt i rullstol sista veckorna, kunde med stor svårighet ta mig till toaletten på egen hand. Blev lovad igångsättning för att slippa gå över, men nu valde sonen att titta ut två veckor tidigt vilket var fantastiskt skönt hur den aspekten.

Jag pratade med min MVC, min vårdcentral och sjukgymnast. Tyvärr fanns det inte mycket att göra när det var så svår foglossning. Vattengympa var tex bra när det var lite foglossning initialt, men gick inte alls på slutet.

TENS, akupunktur och smärtlindring var det jag fick till slut. Tensen var fantastiskt, hade den på nästan dygnet runt. Akupunkturen tyckte jag gjorde varken till eller från, provade två gånger men eftersom jag inte kunde ta mig dit på egen hand och jag inte märkte någon effekt slutade jag gå dig. Smärtlindringen var också bra, fick maxdos Alvedon och tramadol utskrivet. Använda bara alvedonen men vetskapen om att det fanns mer att ta till var väldigt skön. Då var det upp till mig att kunna bestämma hur mycket jag skulle stå ut med. Det gjorde jätteskillnad mentalt när beslutet var mitt!

Sedan hade jag problem även efter förlossningen, tog nästan ett år innan jag slutade känna av framfogen. Fick väldigt bra hjälp av en naprapat med övningar som stärkte upp och stabiliserade. Så det rekommenderar jag att göra efteråt!

Vem tog du kontakt med för att få en rullstol/andra hjälpmedel?

Smärtlindring/sjukgymnastik får jag från läkare/sjukgymnast. Och på den fronten har jag fått allt jag kan få.

Glidlakan kan du be om för att lättare kunna vända dig i sängen. Det är sjukgymnast eller arbetsterapeut som kan hjälpa dig med det.

Jag fick inte heller mycket gehör hos MVC när jag frågade om vad jag kunde få hjälp med. Fick ett papper där det stod hur jag skulle sitta och gå. Fick ringa sjukgymnast/arbetsterapeut själv. Borde väl haft kryckor när det var som värst men var alldeles för envis :banghead:

Har du testat foglossningsbälte? För vissa hjälper det med någonting som håller ihop bäckenet plus att man blir påmind om att man ska röra sig rätt. Tens tycker jag också att du ska testa som smärtlindring. Jättebra att ha inför förlossningen också!:up: En tensapparat kan man hyra hos sjukgymnasten.

Kryckor och åkgräsklippare var min räddning i somras när jag hade hemsk foglossning. MVC remitterade mig till sjukgymnastiken men fick inte så mycket hjälp där tyckte jag. Hade foglossningsbälte i början men det gjorde mer ont än hjälpte tyckte jag när det var som värst.

Sjukgymnasten.

Fick alla hjälpmedel via dem

Hos mig ser de ut som frågetecken när jag ber om sånt. Men kanske ska be om en telefontid hos min sjukgymnast.

Glidlakan kan du be om för att lättare kunna vända dig i sängen. Det är sjukgymnast eller arbetsterapeut som kan hjälpa dig med det.

Jag fick inte heller mycket gehör hos MVC när jag frågade om vad jag kunde få hjälp med. Fick ett papper där det stod hur jag skulle sitta och gå. Fick ringa sjukgymnast/arbetsterapeut själv. Borde väl haft kryckor när det var som värst men var alldeles för envis :banghead:

Har du testat foglossningsbälte? För vissa hjälper det med någonting som håller ihop bäckenet plus att man blir påmind om att man ska röra sig rätt. Tens tycker jag också att du ska testa som smärtlindring. Jättebra att ha inför förlossningen också!:up: En tensapparat kan man hyra hos sjukgymnasten.

Har ringt och frågat om detta hos rehab på min VC (sjukgymnaster/arbetsterapeuter). Men får väl ringa igen och fråga.

Har foglossningsbälte. Det hjälper de bakre fogarna men förvärrar den främre nu. Var dock kanon v 15- 28.

Tens får jag bara mer ont av.

Har du själv en uppfattning om vilken slags hjälpmedel du behöver? Jag ringde till hjälpmedelscentralen här i stan när jag behövde en badkarsbräda och för en kortare period (max 4 mån här) förstod jag det som att jag hade kunnat få hyra i princip vad jag ville som de har tillgängligt.

De hjälpmedel jag använde var glidlakan, kryckor, tens och duschpall. För mig är det självklart att arbetsterapeut/sjukgymnast på vårdcentralen ska hjälpa dig, men det kan vara olika rutiner i olika landsting.

Har du själv en uppfattning om vilken slags hjälpmedel du behöver? Jag ringde till hjälpmedelscentralen här i stan när jag behövde en badkarsbräda och för en kortare period (max 4 mån här) förstod jag det som att jag hade kunnat få hyra i princip vad jag ville som de har tillgängligt.

Det var en bra idé förutom att de handhåller inte glidlakan. Men de vet säkert var jag ska ringa. Jag vet vad jag behöver. Tack!

De hjälpmedel jag använde var glidlakan, kryckor, tens och duschpall. För mig är det självklart att arbetsterapeut/sjukgymnast på vårdcentralen ska hjälpa dig, men det kan vara olika rutiner i olika landsting.

Tycker jag också. De har varit helt underbara i alla avseenden förutom detta så blir så frustrerad. Jag kan ju inte varit den första med svår foglossning.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet att det finns många här inne som haft stora problem med foglossning och undrar om någon har erfarenheter av att sättas igång före bf...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 160
Senast: Mirtai
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Det här med foglossning är inget trevligt och jag vet inte om det är det jag har men misstänker det. Borde ringa min BM för att ev få...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 013
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30