Hjälpmedel för gammal hund

Diabetikern

Trådstartare
Hej

Funderar på att införskaffa en liten trapp till min lilla schnauzer som börjar bli till åren. Vill inte att hon hoppar ned från sängen/soffan eller liknande.

Funderar på att skaffa en liten trappa som jag sett. Är det bäst att köpa eller bygga en själv? Finns det andra alternativ? Kanske någon ramp?

Vill ju att tant ska ha det så bra som möjligt på äldre dagar :)

Finns det andra saker som kan hjälpa en gammal hund i vardagen?

När Prinsessan blev gammal så köpte vi en hopfällbar plastramp (på Arken Zoo, men det finns billigare varianter) vi fick slippa ner lite vassa kanter och tejpa med anti-halk tejp från Clas Ohlsson. Ett annat alternativ är lägre möbler/stadiga lådor som trapp

Några av mina vänner har trappan från zooplus för 249 kr och de tycker den fungerar bra. Min äldre tik ignorerar ramper och trappor hon bara ska hoppa...:crazy:

Jag köpte en sådan här från Jula, för 149 kr och satte fast vetbed ovanpå så det blev helt halkfritt (och snyggare). Den är perfekt vid sängen (och stadig då den väger mer än plastpallar) så min minsta heeler kommer upp - hon är dålig hoppare ;)
3410051.jpg

Hej

Funderar på att införskaffa en liten trapp till min lilla schnauzer som börjar bli till åren. Vill inte att hon hoppar ned från sängen/soffan eller liknande.

Funderar på att skaffa en liten trappa som jag sett. Är det bäst att köpa eller bygga en själv? Finns det andra alternativ? Kanske någon ramp?

Vi har en liten trapp till sängen :) från ikea, den är rätt sliten :D
Han tar sig upp och ner utan problem, skulle man uppleva den som halkig kan man nog sätta på nåt halkskydd.

15895115_10153913498966841_5020032835225627617_n_586cd486ddf2b32cab1e30d3.jpg

Jag köpte en sådan här från Jula, för 149 kr och satte fast vetbed ovanpå så det blev helt halkfritt (och snyggare). Den är perfekt vid sängen (och stadig då den väger mer än plastpallar) så min minsta heeler kommer upp - hon är dålig hoppare ;)
3410051.jpg

Har en sån fast med två trappsteg. Köpt på Biltema. Köpte den till schipperken Mille och hade den vid sängen.

@pepp Ja jag såg denna och funderar själv på att fixa en sådan. Bra att kunna flytta med sig. Ska mäta lite på sängen/soffan hemma

Min duktiga vän planerar nu att bygga en till mig för en liten peng. Får vi se om det kan bli något :D

Hejsan! Funderar på samma sak till min 11åring. Har en ihopfällbar plastramp som jag passade på att lägga lite gummamassa på i samband med att jag gjorde om golvet i hästtransporten. Även om behovet inte är så stort nu, så är det bra att han är rampvan den dagen det verkligen behövs.

Hej

Min har i alla år haft sin bia bädd på ett bord (samma mått som bian) brevid sängen i samma höjd som min säng. Nu med åldern rätt kapade jag lite på benen så den är lite lägre och på så vis bildar ett lägre trappsteg innan hon hoppar upp i sängen.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: chimichanga
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka