Hjälperna för öppna

Mirre

Trådstartare
Började träna öppna igår på lektionen.
Men vi fick inte till det. Hästen blev förböjd och bakdelen kom inte med. Hur störande som helst.
Iof var hästen för liten, puttade över mig till höger hela tiden och dessutom verkade inte sadeln passa helt 100. Seeg häst var det också.
Men vet ju att han kan det så alltså gjorde jag fel.
Vad använder ni för hjälper?

Sv: Hjälperna för öppna

Hej så vad det för mig första gångera med.Man lär sig ju mer man håller på med det.Ser du att hästen förböjer sig åty t.ex vänster kan du arbeta mer med höver skänkel och tygel.:) Du kommer lära dig.

Tänk dig att du sitter som om du ska svänga in på en volt (öppna - öppnar volten) i vänster öppna blir det alltså höger skänkel något bakom normalläge, vänster skänkel vid normalläge, ställ åt vänster (inåt om du rider på spåret) med inre tygeln och mothållande hjälp på höger tygel, det är vänster skänkel som flyttar hästen framåt och höger tygel styr den dit. Vänster tygel formar hästen runt din vänstra skänkel och den högra skänkeln håller emot så hästen inte svänger ut bakdelen.
Det är en konst, och inte lätt om man inte vet vad man ska göra.

På min häst flyttar jag nästan bara om vikten för att få öppna.

Först är det viktigt att hästen går frammåt. Gör den inte det blir den svårare att rida om du hela tiden måste driva (då finns det inte möjlighet att särskilja hjälperna lika mycket tycker jag). För att få hästen att gå frammåt gäller det att vara superkonsekvent med skänkeln. Ett lätt, snabbt tryck (eller två "skakningar" SKA betyda frammåt. Hjälper inte det får hästen 1 chans till. Om den fortfarande inte reagerar lägger du till dressyrspöt precis bakom ytterskänkeln (slå inte utan korrigera... är hästen helt "död" kan jag (faktist...) väcka den en gång med en hårdare korrigering då jag tycker det är snällare än att sparka den konstant i en timme, men korrigera inte hårdare än du behöver). När du har gjort detta flera gånger konsekvent så kommer hästen börja respektera din skänkel. Sedan gäller det att inte glömma bort och gnaga med skänkeln för då slutar hästen lyssna igen.

När hästen bjuder frammåt rider du in på långsidan. Lägg gärna en volt in till medellinjen och när du kommer ut på fyrkantsspåret så tänker du att du går ett steg in på volten så sitter du automatiskt rätt. Flytta då fokus från volten och fäst blicken rakt fram dit du ska (längs spåret).

När du rider på en volt och i öppna ska kroppen vara roterad såsom hästens kropp. På en volt är hästens inner bog något bakom ytter bog, och inner bak är något framför ytter bak. Din axel ska alltså vara något bakåtvriden och din höft ska du skjuta frammåt-nedåt (precis som hästens bak). Dina händer kommer då automatiskt att hamna i rätt position för voltridning (ytter hand något längre fram än inner hand). När du går över från volt till öppna flyttar du blickens fokus från volt till rakt fram på spåret. Du ökar trycket med inner skänkel något för att styra om rörelsen från volt till "rakt fram med böjd kropp", ytter skänkel är passiv om hästen går rätt och korrigerar om hästen stoppar ut bakdelen. Tyngden ligger som på volt på inner sida, men kan flyttas någont-något över åt andra hållet för att ytterligare förstärka att hästen inte ska fortsätta på volten. Allra viktigast tycker jag är att man inte spänner sig för att det blir en ny,svårare rörelse utan fortsätter rida på samma sätt, som om det inte är någon konst. När man spänner sig blir ofta kontakten för hård på ytter tygel vilket gör att hästen har svårt att föra in framdelen.

Lycka till och hoppas att någon mer kan hjälpa dig att hitta rätt hjälper då jag bara beskrivit hur jag upplever det fungerar bäst.

När jag vill rida en öppna så drar jag bara bak inneraxeln och så går min häst i en öppna. Funkar inte det så kan jag ta bägge händerna några cm inåt, dvs åt vänster i vänster varv för en vänsteröppna.

När hästen bjuder frammåt rider du in på långsidan. Lägg gärna en volt in till medellinjen och när du kommer ut på fyrkantsspåret så tänker du att du går ett steg in på volten så sitter du automatiskt rätt. Flytta då fokus från volten och fäst blicken rakt fram dit du ska (längs spåret).
Det här är en jättebra övning som jag brukar göra om öppnan inte riktigt blir som jag vill. Kom ihåg att vara noga med att volten blir rund och att hästen bjuder framåt. Rätar hästen ut sig längs långsidan är det bara att lägga en ny volt.:)
Lycka till ( övning ger färdighet)

Hm, det är trådskaparen du menar va? För jag har inga större problem med öppnorna, beskrev själv hur jag brukar rida dem...

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023