Hjälper det att spola av hästen regelbundet?

Scarry

Trådstartare
Vi har fruktansvärt mycket brömsar och flugor här dagtid. De kom för ca 3 veckor sedan och är tydligen här för att stanna *morr* Vi har prövat i princip alla preparat vi har fått tag på, både de som går att köpa i affär, via nätet och även olika huskurer, men hittar inget som håller dem borta. De är som galningar! Vi har täcke på hästen dagarna i ända för att han ska slippa det värsta, men de j**larna hittar ändå på sätt att bitas och ha sig. Nu var det en bekant som sade att om vi börjar spola av honom ca varannan dag så kommer det inte att vara lika mycket runt honom. Men då var det en annan person som sade att spolar vi av honom så kommer de att flockas ännu mera runt honom. Vilket stämmer egentligen? Hjälper det om vi skulle börja spola av honom eller inte? Och hur ofta i så fall? Vi kan inte ha honom ute nattetid istället, det är dagtid som gäller om han ska kunna vara ute. Är det riktigt mycket runt honom så brukar jag ta in honom ett par timmar, men jag skulle helst inte vilja ha honom inne eftersom han är en hosthäst och behöver få vara ute så mycket det bara går! Dessutom så är han inte så förtjust i att vara inne heller då han måste stå ensam i stallet.
Skulle vara tacksam för svar.

Sv: Hjälper det att spola av hästen regelbundet?

Nej vatten drar sig till fler.

det enda som gäller är att täcka/ stalla in dem eller bremsenblocker är väl det enda som biter på dem..

Att bara spola lär dra till sig mer, däremot upplever jag att RENA hästar drar till sig mindre djur. Jag har köpt ett typ torrschampoo till min, och jag upplever då att det hjälper endel, hon kanske inte smakar lika aptitligt? vad vet jag..

Om du söker på näckens myggolja, så kommer du till en hemsida som säljer "broms broms"
De luktar verkligen stekta kameler, men hjälper rätt bra!
Annars funkar beckolja+ vitlök bra för stunden.

Vad har din häst för färg?
Min isabell blir jättebiten av bremsen, men den bruna hästen blir mer äten av knott och mygg.
Har en fundering på om det har med färgen att göra?

* Jenny *

Min haflinger (ljus fux) har alltid fler bromsar runt sig än shettisen (brun), så jag har också börjat spekulera i om det har något med färg att göra... Tycker att Absorbine Ultrashield hjälper hyfsat bra om man stryker på lite varje dag. Jag vet att det står något annat på flaskan, typ större mängd och mer sällan, men jag brukar spruta på en trasa och stryka över hästarna dagligen.

Har samma problem. De är överallt. Min går ute dygnet runt men blir SÅ stressad på dagen av att stå med alla bitande djur så hon har börjat luftsnappa igen riktigt mycket. De verkar vara ute från morgon till sen kväll och vill inte stalla in HELA dagen, då stressar hon för det istället. Men vad sjutton ska man göra??? inget verkar ju fungera!!!! Får snart lika mycket panik som hon har, såhär illa har vi faktiskt inte haft det på alla de år jag har haft häst. De är överallt, hela tiden!!!
Har en fux så jag vet inte, de går på shettisarna (mörka) också men de verkar inte ha lika ont av dem ändå, de kanske inte kommer igenom den tjocka pälsen eller nått....

KL

Jag tror inte att just spola av hästen hjälper. Jag kör med Ultra Shield + andra flugmedel mellan omgångarna med US. Hjälper något, men inte tillräckligt. Det som är räddnigen för mina hästar är att de kan gå in (bor på lösdrift året runt). Den av dem som är mest känslig är ibland nästan inte ute alls dagtid. Han går ut några korta svängar och äter lite, men springer ofta in igen för att bromsarna är för hemska. Men då har de i alla fall möjlighet att komma undan + att de inte behöver stå inne på box hela dagarna och känna sig "instängda" av det.

Jag upplever det motsatta, att det är mindre med insekter i år (*peppar peppar*). Stoet som brukar vara totalt sönderbiten utan täcke har faktiskt kunnat gå utan täcke lite då och då de senaste dagarna.
Svarta hästar. Brukar uppleva det som att de drar åt sig som fan av både broms, mygg och knott.

Iofs, i år har jag använt både flusa och ultrashield, undrar om det kan vara därför det är mindre med insekter. Men det är inte insektstomt, utan bara mindre mängd.

Håller med, svett drar till sig fler insekter, så att spola av dom skulle ändå ta bort en del (svett - insekter). jag brukar efter ridning spola av och låta dom gå ut och rulla sig i sanden, så får dom fina täcken på sig : P

Nej vatten drar sig till fler.

det enda som gäller är att täcka/ stalla in dem eller bremsenblocker är väl det enda som biter på dem..

Exakt! Häll vatten på hästen och det blir som att bjuda alla insekter på ett smörgåsbord. Skall man spola av hästen skall den torka inne först, annars måste den täckas ordentligt och sprejas rejält med just Bremsen Blocker.

Om du sköljer av hästen med vatten med äppelcidervinäger i så har det sagts ska hjälpa en del.

OM man har möjlighet så är det bästa att sätta upp ett "hus" där de kan gå in under den värsta perioden dagtid.
Behöver inte vara ett hus av trä, går lika bra med presenning :)

Jag tar ofta in de hästarna som står hemma men hästarna på betet kan jag inte göra det med.
de har en liten sänka i sin hage, mycket barrväxter, stora grannar och jord på marken, där de står dagarna i ända men insekterna är ju där ändå....

Upplever oxå att vissa hästar har mer insekter runt sig än andra, olika färger men oxå att några verkar mer besvärade och får mer sår av betten än de andra.

Hemma finns en häst med eksem, hon har eksemtäcke och hon verkar minst påverkad.

Kanske vore en ide att ha eksemtäcke, inte bara flugtäcke , på de hästar som verkar mycket besvärade och stressiga ?

Hej
Skicka efter bentjära (hjorthornsolja) från Danmark det fungerar.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 964
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 291
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 035
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka