Hjälp!!!!

Fashion Flash

Trådstartare
Min häst är skadad och har gott med bandage över hela benet men nu bara över knät. Och han stog även inne på djurklinik i en vecka. Men nu har han varit hemma ett tag. Och såret läker fint. Men man skulle ju vilja att han skulle gå utan bandage men det går ju inte för alla flugor och smuts. För han har börjat få fruktansvärda skav av bandaget och det blir ju bara värre:cry: Och en ond cirkel av det hela:( Så vad ska jag göra jag vill ju att det ska vara luftigt men samtidigt skyddat och helst något som inte skaver så mycket. Ungefär som en slags strumpa av något slag:angel: Kanske går det att sy något?

28334584.jpg

28617931.jpg

Här ser nu ungefär var såret är men svallköttet är nu borta och såret är lite mindre och finare nu:bump:

28334690.jpg

Tack i förhand!

Sv: Hjälp!!!!

Står han i hage av boxstorlek?
Har såret slutat såsa och bildat skorpa?
Om det är så så hade jag tagit ett flugtäcke, sytt ett "ben" av lakansväv, satt på kardborre på överkanten av "benet" och i nederkant av täcket vid benet och satt fast "benet" då kan du både enkelt byta och tvätta "benet" och om han skulle fastna så ramlar "benet" av.
I nederkant och den kanten som inte sitter fast i täcket av "benet" syr du i resår, inte för hårt bara så att inte flugorna kommer åt.
Om han rör sig mycket kan du förstärka i nederkant genom ett vanligt benskydd utanpå "benet".

Står han i hage av boxstorlek?
Har såret slutat såsa och bildat skorpa?
Om det är så så hade jag tagit ett flugtäcke, sytt ett "ben" av lakansväv, satt på kardborre på överkanten av "benet" och i nederkant av täcket vid benet och satt fast "benet" då kan du både enkelt byta och tvätta "benet" och om han skulle fastna så ramlar "benet" av.
I nederkant och den kanten som inte sitter fast i täcket av "benet" syr du i resår, inte för hårt bara så att inte flugorna kommer åt.
Om han rör sig mycket kan du förstärka i nederkant genom ett vanligt benskydd utanpå "benet".

Såret har slutat att såsa men det finns igen skorpa och igen tendens till det heller. Tyvärr. Han hade boxvila i 10 dagar men nu går han i en vanlig hage och står inne på nätterna. Men vi har uppsikt över honom så att han inte ska börja busa för mycket eller liknade. Ska testa din ide! Vi har ju ett trasigt flugtäcke:banana:

Jag brukar tejpa fast en kompress öwer sår som behöwer skyddas mot flugor. Det fungerar ofta bra med klisterbindor aw typen Tensoplast (finns på apoteket). Jag skulle sätta ett warw wanför resp nedanför framkänäet + awklippta bitar på sidorna för att förhindra att flugskrällena kryper in. Lämna liksom mittbiten aw kompressen utan klisterbinda så blir det luftigt (om du anwänder gaswäwskompress, annars funkar ju t e Sorbact bra också).

Jobbigt ställe att ha sår på! Wad har hänt?

När min häst får sår på benen under sommaren så brukar jag ta ett gammalt lakan och klippa till en fyrkant med två remmar. Knyter remmarna runt benet så att tygbiten hänger över såret. Hänger du med på vad jag menar? :)
Då får såret lufta ordentligt samtidigt som tygflärpen skyddar mot flugor. Får dock bytas varje dag eftersom det brukar bli så smutsigt.

Nu har dock min häst inte haft ett lika stort sår på benen som din har, men hon har haft ett rejält blodigt skavsår på nosryggen som till slut läkte när jag började med den här tygflärpen.

Men du får hålla koll på hästen ganska ofta så att tygbiten inte ramlat ner, itne bra om äckelflugorna kommer åt. Nu satt din hästs sår ganska lägligt i.o.m att man kan knyta över knäet, så det borde ju sitta ordentligt.

Det finns ju en bra grej som man kan använda som hästplåster på apoteket.
En häst i stallet fick ett liknade sår som din häst fast alldeles intill armbågen.
Hon spolade ur såret och sedan gjorde hon ett plåster med hjälp av en skummgummiplatta med klister på ena sidan, lade en tunn kompress som var lite större än såret på mitten av den klistriga sidan och sedan tryckte hon det över såret så det fastnade. (Hoppas ni fattar min tafatta beskrivning:crazy:)

Det läkte jätte fint fast det var ett riktigt ruggit sår som egentligen borde ha blivit sytt med det upptäcktes några timmar för sent för det.

Liknande trådar

Hästvård snabb info: min 3 åring fick ett sår under natten till måndag (5 cm över och 5 cm framåt från kastanjen på höger fram) och vid...
2
Svar
31
· Visningar
4 709
Senast: cahs
·
F
Hästvård Hej! Jag har ett problem med ett sår på min häst som inte vill läka. Det sitter på utsidan av vänster framben en decimeter ovanför...
Svar
6
· Visningar
916
Senast: Moheed
·
Hästvård Nya damen fick ju omgående en sårskada i karleden. Vet var ut och boostade stelkramp, konstaterade att det är sämsta stället att sy på...
Svar
18
· Visningar
2 485
Senast: Welsh
·
Övr. Hund Har ni en veterinär ni går till, eller har ni en klinik med flera eller tar ni den som har bäst passande tid? Har ni problem med...
Svar
15
· Visningar
10 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka