J

jannegull

Är en ponnymamma till en nyss fyllda 14-åring, med noll koll på det juridiska.
Det vi har är en D-ponny som inköptes privat för ett år och fyra mån sedan.
Dottern har blivit 1,71 cm och vi bestämde oss för att sälja och satsa på häst istället. Vi har en köpare och besiktning har gjorts, röntgen visar avläkt spatt på bägge bak.
Veterinären säger att hon rekomenderar att vi ber tidigare äg. att häva sekretessen "då det finns en stor "bibba" på denna ponny"
Får hon säga så?
Varför säger hon så?
Tidigare äg. vill inte häva sekretessen, och veterinären har satt griller i huvudet på oss. Vi köpte med klinikbes. dock ej röntgen. Muntlig försäkring gjordes att ponnyn varit frisk. ( Ja, korkat! Men man lär så länge man lever )
Kunden finns kvar men deras vet. ska tala m. vår vet. innan köp genomförs. Naturligtvis får nu priset dumpas kraftigt eftersom köpare tar en stor risk, även om ponnyn inte visat några besvär i vår ägo.
Säljer vi nu ponnyn till denna goa hästfamilj, står vi i stort sett utan pengar att köpa häst för, men vi önskar ju ponnyn allt gott, o tösen har ju blivit för lång nu.
Har jag någon chans att få ta del av tidigare journaler?
Tips, råd, ngn. kunnig?:confused:

Sv: HjÄlp !!

Om inte tidigare ägare häver sekretessen har jag svårt att tro att veterinären kan lämna ut något alls. Tyvärr.

Sekretessen kring hästen följer inte hästen utan hänger ihop med ägaren. Det är ägaren som skyddas genom sekretessen och därför kan inte en ny ägare utan vidare få ut hästens gamla journaler.

Egentligen *funderar* borde man aldrig köpa en häst utan att kräva att ägaren överlåter sekretessrätten eller hur man ska uttrycka sig på den nya ägaren kanske...

Jag kan inte förstå varför sekretessen ska stanna hos den som ägt hästen under skadan. Det är ju hästen som får lida när man inte kan få veta vad den haft för skador tidigare. Tråkigt att det här hänt er och hoppas att det löser sig!

Vad skulle bli annorlunda om får veta ponnyns tidigare sjukdomshistoria?

Ni kan ju ändå inte häva köpet eftersom ni inte uppfyllde er undersökningsplikt när ni köpte (då hade ni upptäckt den "utläkta" spatten då).

Däremot är det väl lämpligt att se som "lärpengar" inför framtida hästköp?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Anon89
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 024
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka