Golden_Heart

Trådstartare
Vad gör jag? Lilltösen får fruktansvärda magknip i samband med smakisar.
Hon har haft alltid magknip. sempers magdroppar funkar bättre än miniform, men nu knappt hjälper de vid smakisar.

Sv: Hjälp

Vänta med smakisar tills hennes mage är mer mogen. Sen funkar väl sempers magdroppar och miniform på olika sätt?
Miniform binder väl skummet i magen så det kommer upp i en rap så inte luften fortsätter och så blir det obehag i tarmarna. Enda erfarenheten jag har av miniform är att min kanin fick äta de för att inte få "kanin-kolik" ;)

Hon blir fyra månader till helgen! Hon har varit rätt intresserad av det vi har ätit och det var därför vi startade lite med smakisar innan hon blev exakt fyra månader. Det har gått bättre idag. Hon har lättare att ta till sig smakisen om jag har ammat först och hon har fått sin vanliga kur med magdroppar. Sker det för sent och hon har mer kämpigt på natten.

Ta det lugnt och vänta. Jag vet att det är svårt men med nästa unge kommer jag nog inte bry mej att börja tills den är 6 månader i alla fall.

Vänta med smakisar, det finns inga tvång att man ska börja med dem just vid 4 månader, och särksillt inte om lillan får ont av dem

*kl*
Kan det fett som ska blandas i smakisen orsaka magknipet?
Barnsjuksköterskan har sagt ifrån SMÖR som fettet utan det ska vara typ margarin för det skulle då vara fleromättat. Se min andra tråd mer om detta.

Det kanske det är, men varför inte bara vänta med smakisar ett tag?

Hon är ju fortfarande ung och magen kanske inte är redo för smakisar än?

Fast huvudmeningen med smakisar är ju inte att de ska få i sig näring utan att de ska vänja sig vid mat. Uppenbarligen är din dotter inte mogen för det. Varför lyssnar du inte? Om hon får fruktansvärda magknip som du säger så tycker jag att du ska vänta minst en månad till. Varför så bråttom? Är inte det viktigaste att hon mår bra?

Lilltösen har alltid haft ont i magen. Mycket beror detta på hur ofta hon har ätit. Har hon ätit för tätt så har hon haft kraftfulla magknip. I Söndags när jag skapade den här tråden så hade hon fått sin smakis för sent på dagen mer mot kvällen och jag hade inte gjort som jag brukar göra, med att amma innan samt att hon får sin ranson med sempers magdroppar. Igår gjorde jag som jag brukade göra och genast blev det en helt annan tjej också mot smakisen och efteråt.

Fast huvudmeningen med smakisar är ju inte att de ska få i sig näring utan att de ska vänja sig vid mat. Uppenbarligen är din dotter inte mogen för det. Varför lyssnar du inte? Om hon får fruktansvärda magknip som du säger så tycker jag att du ska vänta minst en månad till. Varför så bråttom? Är inte det viktigaste att hon mår bra?

håller helt med!
Det är ju absolut inte viktigt att börja med smakisar när de är 4 månader! I vissa fall är det nog smartare att vänta tills de är 6 mån!

Hur mycket ger du? Jag har så svårt att förstå hur SÅ lite kan ge magknip en viss tid och inte sen.

Jag hade nog avvaktat och provat igen om 1-2 månader. Då löser det sig när ni ska utomlands också!

Jag ger inte mer än ett par teskedar.
Det klart jag vill att hon mår bra. Jag tror att främsta orsaken till söndagens kraftfulla magknip är just att jag inte ammade innan. Men hon har haft liknande magknip innan när hon bara ammade och då främst för att hon har ätit för tätt. Att det blir tätt är oftast just för att hon inte äter mer än fem minuter. Äter hon tjugo så är det mycket bättre.
På föräldragruppen fick vi instruktioner att vi skulle börja när de börjar bli nyfikna och det är hon och som igår så var allt mycket bättre. Lilltösen har mest magknip för att hon äter för tätt.

Ge henne en bulle att tugga på, en morot eller en bit gurka att suga på mm. Sen finns det såna där nätnappar också, jag vet inte vad de heter men jag har sett dem i babyaffärer där hemma. Babyn kan smaka men får inte i sig några stora farliga bitar. Det kan ju vara ett alternativ om hon är nyfiken men det är för tidigt att börja.

håller helt med!
Det är ju absolut inte viktigt att börja med smakisar när de är 4 månader! I vissa fall är det nog smartare att vänta tills de är 6 mån!

Hur mycket ger du? Jag har så svårt att förstå hur SÅ lite kan ge magknip en viss tid och inte sen.

Jag hade nog avvaktat och provat igen om 1-2 månader. Då löser det sig när ni ska utomlands också!

Det är absolut inte viktigt att börja vid 4 månader. Rekommendationen, från WHO som BVC ska följa, är att börja vid 6 månader.

Inga problem med smakisar om jag gör på rätt sätt med den. dvs ger den tidigt efter mjölk och sina vanliga magdroppar. Problemet är alltså över.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 232
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka