F

foreverflugan

Min ponny fäller otroligt mycket, och detta har pågått i en vecka ungefär. Först så antog jag att hon kanske började sätta vinterpäls och därför fällde sommarpälsen (?) men nu börjar jag bli orolig. Idag såg jag att pälsen längst upp på frambenen är väldigt tunn, man kan se huden där. Också vid korset känns pälsen tunn, och hon får väldigt lätt skav av grimman.

Hon hade fång i våras, och får därför inte lika mkt och av samma mat som jag gav förut. Hon får 4,5 kg hö, 2 nävar krafftfoder som ska innehålla vitamin och mineral, saltsten med mineral samt ett tillskott för tarmfloran. Funderar på om hon har vitamin eller mineralbrist.

Vet kommer ut på tisdag för blodprov men funderar på om det är något jag kan göra redan nu.

Har inte analyserat höet då jag byter stall snart och vi kom i sept.

Någon som har någon erfarenhet av detta eller några råd??

Sv: Hjälp!

Hur stor är ponnyn? Äter den ngt annat än hö, gräs tex?
Min första tanke med hö utan analys är proteinbrist. Hur vet du att den får tillräckligt med proteiner?

Vad är det för blodprov?
Massor av frågor men det går inte att säga ngt om man inte vet tillräckligt mkt.

Sv: Hjälp!

Hon är en maxad d-ponny. Nej, hon äter inte gräs alls eftersom hon hade fång i våras.

Om hon inte hade haft fång tidigare, så hade jag helt enkelt ökat på av allt och gett vitamin och mineral tillskott, men nu vill jag vara helt säker på vad det är så att jag inte ökar på något som hon får ett anfall av.

Det är ett blodprov för att kolla värdena, om hon har brist på något.

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
D
Hästvård Hade ut veterinären hos hästen i torsdags för årlig vaccination och tandkoll. Jag var inte där själv, men min stallägare tog hand om...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: Dropdead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp