D

dream reality

Fick just hem min foderhäst, foderstat är bifogad av ägaren, där står att hästen ska ha;

Fri tillgång till hösilage
5 kg havre om dagen
1-2 kg kornkross om dagen
4 dl Vetekli om dagen
4 dl Betfor om dagen
+ 2 mått tokosel i veckan.

Är det bara jag som tycker att det ser oseriöst ut?
Hästen är ett halvblod på 8 år som jag rider 1 timme om dagen, lättare träning. Jag frågade bla varför han får tex vetekliet, och det var för att " man vet ju aldrig, dom kan ju få kolik annars!!" Och sen undrar jag om man skulle kunna ge mer havre istället för kornet? Eller är det viktigt att det är blandat olika foder? Havren ingår i stallhyran och korn verkar vara väldans svårt att få tag i häromkring. Betfor och sånt är ju lätt, så det kommer han ju såklart att få. Han är ganska så fet för tillfället också kan tillägas. Jag är inte så haj på sånt här och stallägaren som jag frågade om råd tycker att han klarar sig på havre och mineraler. (och hösilage) :confused:

Sv: Hjälp!

Tycker det låter som hästen får väldigt mycket energi och lite protein. Hur ser analysen på höt ut?

Tycker det låter som extremt mycket mat, är det en väldigt stor häst? Eller är det extremt dåliga värden i hösilaget?

ömm visst att den kan behöva mkt för att hålla hull, men de flesta travare i stallet där jag jobbar ibland får inte ens 5kg havre när de tränas... Varför ska han ha så mkt havre ?? är ju inte så bra med stärklese för magen om hon oroade sej för kolik....
Hon kan ju ha haft ett väldigt dåligt grovfoder så han har behövt stödfodrats mkt men man måste ju napassa det efter det nya grovofdret i sånnafall...

Hmm,hon kanske har skrivit kg istället för litermått?

Låter alldeles för mycket i kg räknat,absolut.

För det första kan ju inte du och ägaren ha exakt samma grovfoder eller hur ? Ja, det kan ni ju ha om ni köper från samma leverantör, men det är väl långsökt. Du bör ju först kolla upp vad DU har för näringsinnehåll i ditt grovfoder och därefter utgå från dessa värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 218
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 054
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka