• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bjonte
  • Startdatum Startdatum
B

bjonte

Mitt fjordsto som är den snällaste som finns har blivit tokig.Vi har köpt en ny häst,hon är väldigt underlägsen och foglig och går undan men fjordingen attackerar henne och hon får inte gå i närheten av de andra hästrna eller knappt röra sig förrän hon flyger över henne som en tok,jag har ALDRIG sett henne sån ,har fött upp henne själv.Hon var iväg på betäckning och när hon kom hem så hade vi köpt en ny häst,vet inte om det har med brunsten och betäckningen att göra att hon blivit knäpp.Jag har separata hagar till dem nu,men ska jag behöva det hela tiden??Har ni tips!??
kramizzar.

Sv: HjÄlp!!

Ställ dej mellan dom o visa att detta beteende inte är tillåtet.
Vifta med longeringsspö eller liknande men du lär få göra det hela tiden i ca 1 v .
Det funkade för mej .
Visa att den nya hästen är under ditt beskydd o att du som högst i rang bestämmer.

Hon kanske blev arg när hon kom hem och det stog en annan häst hemma, som hon inte kände. . Låt dem lära känna varandra - på avstånd. Ställ in båda hästara i stallet, låt dem stå där en stund. Ge dom lite hö att knapra på. Om det går, dela in en hage i två delar. Ställ dom i varsin del. Nu kan dem stå och titta på varandra utan att skada. Sen ska du nog se att det kommer gå att släppa ihop dem. :)

låter som att det nya stoet fått sniffa runt och rota sig på fjordans område och fjordan är arg för det.. fins det en hage där det nya stoet inte varit i? sätt fjordan där och gör se en hage på de hagmarken till nya stoet.. så den nya kommer efter fjordan..

för det är ju ändå fjordans gård och igen ska snoka på hennes revir utan hennes tillåtelse.. det var där hela problemet kom.. tänk dig själv att du är iväg på sommarläger och när du kommer hem har din mammas kusin kommit på besök och din tremänning som du aldrig träffat förr har fått snoka runt i ditt rum, ligga i din säng, läst dina böcker och lagt sina kläder i din byrå :eek: välkomnar du tremännigen med öppna armar då?
nåja, det är väl inte exakt så din fjorda känner just nu men något likande iallafall..

Liknande trådar

Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Nordx
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 182
Senast: exotic
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka