Z

zanne

Skriver i hopp om råd, jag har blivit lurad på höet som jag köpt för vintern.Det började (ca 10 dagar sen) med att mina hästar totalvägrade äta nya höet. Jag trodde att det berode på att dom betat och var kräsna.Har nu varit och hämtat annat hö som jag provar och dom bara älskar det.I det gamla höet har jag hittat stora grenar, eklöv, burkar, rep, trasor osv och vallen har stått orörd i många år utan att han tagit hö eller gödslat, folk har tydligen rastat hundar och slängt sopor där.Så jag står med 3,5 ton skithö men vi ska försöka komma överens om det senare.Men min fråga, hästarna är hungriga och betet slut , kan jag ge FULL högiva nu? Blir det inte för mycke för dom utan att vänja dom på det?Det nya höet är höensilage men ganska torrt, villket dom aldrig fått innan.Den ena hästen har också fång.Har försökt få tag på (vanligt hö) men finns inte häromkring. Hälsningar Zanne

Sv: Hjälp!!

Fy skjutton vad tradigt med höet :cry:

Jag kan inte se några problem med att ge full högiva, de måste ju ha mat.

För att underlätta övergången så kan du köpa nån form av tarmstabiliserade medel. Själv har jag i år provat Pro Biosa Ipona som varit suveränt. Inte det minsta lilla diarree.

Jag har köpt i min vanliga ridsport/foder-affär.
Det är Eclipse Biofarmab som saluför det i sverige.

Hoppas det löser sig med höet.

Å fy vad torrt !! Är det inplatstat ? Om det är inplatstat, och OM det hade varit fritt från en massa skrot, så hade du nog fått problem ändå längre fram. Är ensilaget så himla torrt, så får man oftast lagringsproblem till slut. Dvs mögel och jästsvampar. Det finns ju liksom inget konserveringsskydd i sånna torra balar.

Å fy vad torrt !! Är det inplatstat ? Om det är inplatstat, och OM det hade varit fritt från en massa skrot, så hade du nog fått problem ändå längre fram. Är ensilaget så himla torrt, så får man oftast lagringsproblem till slut. Dvs mögel och jästsvampar. Det finns ju liksom inget konserveringsskydd i sånna torra balar.

Nja nu skrev jag att jag har annat hö nu.Som är av mycke hög kvalite och det är en annan försäljare.Givetvis fick mina hästar inte äta av (skrothöet)efter jag hittat första grejen.Och med mina 30 års erfarenhet av häst så har jag valt att lita på när försäljaren påstår att deras inplastade (hö) har funkat så i flera år.Och har pratat med andra som köpt det och dom har aldrig haft problem med mögel.Jag är lite orolig för min fånghäst men nu är ju inte höet så ensilagblöt som tur är.

Och det jag ville va att få råd vid tvärt höbyte,villket jag aldrig råkat ut för innan, har alltid vant hästarna innan, blandat och ökat mängden nytt foder under lång tid och köpt hö från samma vall.Och skrothöet ska bonden komma och hämta, det ska slängas.

Men råd och råd, du kan ju få hur många olika råd som helst, och ändå kanske det inte funkar. Det får ju bara tiden avgöra. eller VAD var det för råd du ville ha egentligen ? endera byter man tvärt, eller byter man tvärt och ge något magstabiliserande. Något annat finns ju inte om man måste byta tvärt.

Ge hästarna ett paket bakjäst per häst (under 400 kilo ett halvt paket) och dag under några veckor så hjälper det magen och du har ju inget val, de måste ju ha mat.

Fast det rätta namnet är och kommer alltid förbli ensilage oavsett vad man låtsas kalla det för. Hösilage eller höensilage indikerar endast på att det är torrare ensilage. Det är dock ensilage ändå. Kan aldrig bli annat heller.

Men om det är så torrt att ingen ensilering skett då?
Kallas det fortfarande ensilage då?

Jag trodde hösilage var en vedertagen benämmning numera.

Men om det är så torrt att ingen ensilering skett då?
Kallas det fortfarande ensilage då?

Jag trodde hösilage var en vedertagen benämmning numera.

Klart att det är, språket förändras ju hela tiden. Alla som vill, förstår vad man menar när man säger hösilage.

Det måste ju vara under 84% i ts halt, annars är det ju hö. Allt annat är ensilage. Sen är du ju även så att, ensilering sker ju inte om TS halten är för hög, snarare blir det en lufttät lagring, men det är ensilage ändå. Tycker man BÖR använda dess rätta namn, ensilage eftersom rätt många hästägare TROR att ensilage, ja det är ko foder och går absolut inte att ge, villket inte är sant.

Men när ni ändå är inne på det här, vad är silage då? ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka