T

trolli

Hittade min lilla kille på 73 cm ute i hagen igår,hoppandes på tre ben. Tog in han och kände igenom,han var inte särskilt svälld eller varm någonstans,men ville inte att jag skulle vara där och röra. Har stått inne sen igår. Idag är han mycket bättre,han går på benet men stödjer inte på det till 100%. Idag får jag känna på benet utan att han misstycker. Han är svälld från kotan och ungefär en hands bredd uppåt benet. Men inte alls särskilt varm. Tror han kan ha stukat sig eller kanske fått en spark. Ger honom MSM nu,då det hjälpt mycket bra vid tidigare hältor,på andra hästar. Jag undra om jag ska göra något mer än att hålla honom inne på vila, skulle det ha hjälpt att linda benet?? Det är ju så små ben.. Han är i övrigt pigg och glad.

Sv: Hjälp

Jag skulle ringt en veterinär. Kan vara så mycket och svårt att säga vad som är fel via internet. Om det till exempel skulle visa sig vara en hovböld eller någon infektion behövs kanske penicillin.

ring veterinär omgående om hästen inte stödjer på benet. det kan vara en fraktur eller liknande allvarligt.

Tror inte på någon hovböld. Han är hingst och muckar gärna bråk. Tror det kan ha blivit något där. Försökte ringa vet igår men inget svar,jobbar nu så jag kan inte ringa...

det måste ju finnas en jourhavande vet. dvs ett telefon nummer där det alltid går att lämna meddelande och bli uppringd?

har nu fått tag på vet. ska med lillkillen till atg på torsdag fm. dom trodde om det kunde vara en spricka..

Det visade sig vara en kotledsvrickning och nu är han helt ok igen!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 523
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka