HjÄlp!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Felliin
  • Startdatum Startdatum
Sv: HjÄlp!!!!

Det tror jag inte. Det är ju hormonpåverkan vid brunst som får livmodermunnen att öppna sig. Det borde vara en stor infektionsrisk isåfall, med de ston som visar brunst under dräktigheten, och det har jag aldrig hört att det är.
Jag skulle tro att det är en skröna du har hört, men jag vet inte helt säkert.

Hos vildhästar förekommer det väl att nya hingstar "våldtar" dräktiga ston för att dom ska kasta och bli dräktiga med dom för att så snabbt som möjligt föra sina egna gener vidare?

Men hur går det till? Hingstarna kommer ju inte åt om inte stoet själv vill...

Malin

och dessutom så kommer inte spermierna in heller.

däremot när de föds... men kan verkligen hingsten koppla att det inte är hans föl om det föds medans han är ledare? känns lite... långsökt... de fölen som redan är ute dödas ju....

Det låter ju troligt med nån slags "falsk" brunst hos dräktiga ston.
Vet inte vart jag har fått det om våldtäkter från, ska se om jag hittar något om det.

Det låter ju troligt med nån slags "falsk" brunst hos dräktiga ston.
Vet inte vart jag har fått det om våldtäkter från, ska se om jag hittar något om det.

Ja du gör det. För det var bland det mest korkade jag har hört. Att en hingst kan nosa sig till vems avkomma som ligger i stoets mage...:rofl::rofl::rofl:

haha hm låter klurigt allt detta, men om den är öppen är inte det dåligt för fölet:S haha usch nej de e det naturligvis inte, mn det måste vara ovnligt.. så sent..

Det finns ston som brunstar 30 dagar efter betäckning trots att dom är dräktiga. Det finns dom som brunatar senare. Stoet kan ''ställa'' upp sig i båda fallen. Inget konstigt alls.

Tack så mkt... :bow:
Dom ska ta ut en annan veterinär i mitten av nästa vecka o kolla upp detta... jag återkommer med info ;)
någon som kan pmar mig hur jag lägger ut bilder här så ska jag fixa detta i nästa vecka...
ha en trevlig helg:banana:

Att dom skulle kunna nosa sig till vems avkomma det är har jag aldrig påstått. Men om en hingst tar över en flock så vet han nog att han inte har betäckt stona innan.

Att dom skulle kunna nosa sig till vems avkomma det är har jag aldrig påstått. Men om en hingst tar över en flock så vet han nog att han inte har betäckt stona innan.

Och då menar du så skulle han betäcka om dom trots att stona inte brunstar. Jäkligt korkad hingst i så fall. :mad: Och VEM skulle komma på tanken att sätta in en ny hingst i en flock med dräktiga ston??

hm jadu, det låter som om det är en lite knasig vet.. Men jag har aldrig hört om ett sto som brunstar och som tar emot SAMT som är dräktig, låter inte vettigt i mina öron, men det finns säker det med...

Men låter ju inte bra för fölr(om det finns nått)..

Jeg har sett dette, en varmblodstraverhoppe som gikk sammen med hingsten (de gikk sammen året rundt). hun stillte seg opp til "alle døgnets tider" året rundt uansett om hun var drektig eller ikke.
føllene kom som de skulle uten problemer.

(personlig så er jeg overbevist om at hoppa nøt "oppmerksomheten" fra hingsten selv om jeg logisk sett tviler på om det er mulig at hester tenker på den måten)

Jag skrev i mitt första inlägg om vildhästar och så vitt jag vet är det ingen som kommer där och släpper in hingstar.
Jag skrev också hela inlägget som en fråga, inte som ett påstående. Jag är alltså inte säker på detta utan det är som jag har hört.

Härrom veckan hörde jag samma sak; att det förekommer hos vildhingstar att en hingst som nyss övertagit en flock "våldtar" stona för att de snabbt ska komma i brunst. Det gynnar hingsten så till vida att han får avkomma ett år tidigare = troligare fler avkomma under sin livstid.

Det är inget som på något sätt är specifikt hos hästar; björnhanar lär ha ihjäl alla ungar som lever i områden där han inte har parat sig (=inte är far till) och lejonhanar som nyss övertagit en flock dödar alla ungar. Har för mig att även vissa primater nämdes som exempel.

Att det skulle vara en skröna tror jag inte på då det var etologi professor Sverre Sjölander som bland annat pratade om detta. Vinsten är som sagt att hanen kan föra fler arvsanlag vidare. Honan däremot vill så klart inte gå med på det och utgången beror lite på i vilken ålder ungarna är - i äldre ungar har honan investerat mer arbete vilket gör att hon försvarar dem mer.

Han drog också en parallell till oss människor - det är mycket större risk för barnmisshandel av mamms nya man....

Tack!
Jag trodde inte heller att det var en skröna då jag har för mig att det va under djursjukvårdarutbildningen som någon lärare pratade om detta.

Jeg har sett dette, en varmblodstraverhoppe som gikk sammen med hingsten (de gikk sammen året rundt). hun stillte seg opp til "alle døgnets tider" året rundt uansett om hun var drektig eller ikke.
føllene kom som de skulle uten problemer.

(personlig så er jeg overbevist om at hoppa nøt "oppmerksomheten" fra hingsten selv om jeg logisk sett tviler på om det er mulig at hester tenker på den måten)

Vad skönt att veta att hon inte är ensammen då:rofl:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 561
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna