HjÄlp!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Felliin
  • Startdatum Startdatum
F

Felliin

Har en rätt brådskande sak som måsta få svar på.....

En bekant till mig har ett sto som veterinären säger att hon ska föla om ca en månad. Nu kommer vi till problemet.... hingsten som hon e i såfall betäckt med kom in till henne härromdagen och då ställde hon upp sig o blev betäckt!!!!???!!!:confused::confused: Dom har inte ultraljudat henne o "bupisar" har hon iaf sen fjolårsfölet...

Min fråga e om någon varit med om liknande??:confused:

O om ni tror hon e dräktig...

Tack för snabba svar ;)

Sv: HjÄlp!!!!

Ööhm, vet säger att hon ska föla snart och ni låter hingsten betäcka henne då hon ställer upp sig?

Hur tänker man då? Alltså visst, ston kan brunsta fast det att dom är dräktiga så och ställa upp sig borde ju gå lika bra, men om nu vet har sagt att fölis är på G, varför i allsindar låta hingsten betäcka henne då?

Alltså hingsten smet in, som jag förstår det..

Tycker det låter konstiogt att hon tog emot han om hon är dräktig, det måste ju synas på henne om hon bara ahr en månad kvar, finns ju 1000 tecken på dräktighet..

Du har nog rätt, han kom in hos henne.. Borde man inte ha bra staket om man har en hingst på gården :idea: Jag vet inte. Men jag skulle då ha det.

Ööhm, vet säger att hon ska föla snart och ni låter hingsten betäcka henne då hon ställer upp sig?

Hur tänker man då? Alltså visst, ston kan brunsta fast det att dom är dräktiga så och ställa upp sig borde ju gå lika bra, men om nu vet har sagt att fölis är på G, varför i allsindar låta hingsten betäcka henne då?

Varför inte hjälpa TS i stället för att hoppa på om hingsten?
Det är ju inte ens TS häst.

Jo alltså det är inte menar att hoppa på, utan detta var det som pluppa upp i mitt huvud.

Alltså, jag tycker man ska ta ut vet och göra en grundlig syn för detta, och som Jossan skrev, om hon ska föla om 1mån så borde det synas på magen tycker man.

Du kan inte ordna bilder? Så man får se hur hon ser ut..

Jo alltså det är inte menar att hoppa på, utan detta var det som pluppa upp i mitt huvud.

Alltså, jag tycker man ska ta ut vet och göra en grundlig syn för detta, och som Jossan skrev, om hon ska föla om 1mån så borde det synas på magen tycker man.

Du kan inte ordna bilder? Så man får se hur hon ser ut..

Ska se vad jag kan göra nu e det så att detta är en korsning med shire/ döle o som normalt väger över ett ton i normalvikt o haft för i fjol o då syntes det ingenting på henne...
Hur detta gick till har jag fått förklarat för mig att hästskötaren tappade hingsten när han skulle in i stallet o hon gick i en hage precis intill stallet så han gick igenom staketet där o gick på henne.... Hästskötare va lite rädd för honom så han sprang o hämtade ägarna o när dom kom ut så stod han o betäckte för glatta livet....

Hm, jag tycker som sagt det låter konstigt at hon ens tar emot honom, hon kanske inte ens är dräktig:S kanske har kastat elelr aldrig varit dräktg.. Men klart det är inte din häst och i med det int du som bestämmer..

Jag kan förstå din oro, och du kan ju inget göra varken åt hingst eller sto..
Enabrt tipsa att kanske ta en koll på henne om hon verkligen är dräktig..

Aaha på såne vis.

Ja ni borde ju få henne mer undersökt så ni får veta hur allt ligger till, sedan se därefter.

Hoppas att det ordnar sig, försök gärna med bilder :)

Hm, jag tycker som sagt det låter konstigt at hon ens tar emot honom, hon kanske inte ens är dräktig:S kanske har kastat elelr aldrig varit dräktg.. Men klart det är inte din häst och i med det int du som bestämmer..

Jag kan förstå din oro, och du kan ju inget göra varken åt hingst eller sto..
Enabrt tipsa att kanske ta en koll på henne om hon verkligen är dräktig..

ja jag har sagt de till dom... o dom skulle ta ut en annan vet för den dom hade ute va så nochig... han tyckte inte dom behövde göra någon koll då dom märker ju om det står ett föl i lösdriften när dom kommer ut.....:mad:
Varför jag la upp denna tråd va för att se om det va någon annan som varit med om samma sak...

hm jadu, det låter som om det är en lite knasig vet.. Men jag har aldrig hört om ett sto som brunstar och som tar emot SAMT som är dräktig, låter inte vettigt i mina öron, men det finns säker det med...

Men låter ju inte bra för fölr(om det finns nått)..

Veterinärer alltså :crazy: KLart som fasen han ska kolla om ägaren vill det, han kommer väl ut för att göra det? Suck!

Ja du får uppdatera

Det finns ston som brunstar 30 dagar efter betäckning trots att dom är dräktiga. Det finns dom som brunatar senare. Stoet kan ''ställa'' upp sig i båda fallen. Inget konstigt alls.

Du har nog rätt, han kom in hos henne.. Borde man inte ha bra staket om man har en hingst på gården :idea: Jag vet inte. Men jag skulle då ha det.
Vad säger att dom INTE har bra staket. Alla hästar kan rymma. ALLA. Hade stoet kommit lös så hade hon garanterat gått till hingsten. Eller kanske till och med tagit sig in till han.

okej, men som jag förstår det hände detta nyligen då stoet har 1 månad kvar, kan det hända då med? är de inte farligt för fölet?

För fölet är det absolut ingen fara alls. Det som KAN hända är att stoet får en infektion. Stona kan brunsta närsom i dräktigheten.

Innebär inte en betäckning på dräktigt sto att stoet kastar? Hingstar betäcker intrauterint = Sperman kommer direkt in i livmodern.

Hos vildhästar förekommer det väl att nya hingstar "våldtar" dräktiga ston för att dom ska kasta och bli dräktiga med dom för att så snabbt som möjligt föra sina egna gener vidare?

Sperman kommer direkt in i livmodern, eftersom livmodermunnen är öppen vid brunst. Är inte stoet brunstigt är livmodermunnen stängd.

Okej, tack för infon.

Men det här med vildhästarna då? Funkade det inte så? Om stoet brunstar fast hon är dräktig, är det en "äkta" brunst då med öppen livmodermun?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 406
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 561
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna