Hjälp!!!!!!!!

E

Ella89

Min tik födde valpar för snart 4 veckor sedan och sedan dess så har hon blivit konstig. Hon producerade tydligen inte tillräckligt med mjölk eftersom det var missnöjda och gnälliga valpar hela tiden så vi försökte ge dem ersättning (med flaska) men det var endast en valp som förstod att det var mat resten vägrade.. Men efter ändrad mat till min tik så blev det ändring och mer mjölk kom, men det är så att hon ser sjuk ut.

För det första så är hon JÄTTE smal man ser alla ben i kroppen och hon har nästan ingen fett på kroppen och det kvittar hur mycket mat hon än får hon går inte upp. Nu har vi ju också börjat smått att ge valparna annan mat. Hon är avmaskad (samt valparna) så jag förstår inte vad det är för fel?? snälla hjälp mig hon har tappat livsgnistan helt...

Och en till fråga är det normalt att hon fortfarande har lite blödningar (brun/rödaktigt slem inte bara blod)

Sv: Hjälp!!!!!!!!

En del tikar blir verkligen gräsliga i hull när de får valpar. Men ska ju egentligen inte behöva vara så.
Vad får hon för mat? Äter hon ordentligt?

Ja lite blödningar är normalt, en del har det länge efter och en del ser man knappt något på.

Är tiken pigg i övrigt?

Nej vi har inte varit hos veterinären..

Hon får pedigree blandat med pro plan.. (brukar även ge henne ägggulor och lever och sådant).. Hon är väl rätt så pigg lite hängig kanske och känner inte alls för att ens gå in till sina valpar eftersom dem attackerar henne direkt när hon kommer in (hon fick ju en stor kull på 10 valpar och alla vill ha mat på samma gång)

Hann du med att mentaltesta hunden och göra alla andra tester på den korta tid från när du i januari sa att du inte skulle para henne nu tills valpningen för fyra veckor sen?

Vilken mat skulle du rekomendera då escodobe?? pro plan har hon alltid ätit och blev rekomenderad av dem i djuraffären att använda det fodret... lever har jag hört ska vara bra till digivande tikar också

Skippa pedigree och kör enbart på pro plan högenergifoder.

Jag säger som villi. Skippa pedigee och fortsätt med Pro högenergi. Låt henne äta så mycket hon vill och gärna med lite annat gott i som gör susen.
Hon har 10 valpar, så hon måste äta ordentligt.

Jag hade också ökat på maten på valparna så hon slipper dia dom så mycket. Hon behöver få lite "kött på benen".

Ok tack så mycket Grana och Villi ska göra det...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 827
Senast: Viva
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka