Trine

Trådstartare
Köpte för några månader sedan mig en travare som tidigare gått på travet (kval "bara") som jag hade tänkt ha till brukskörning bla. Har nu börjat köra in henne på nytt och tömkörningen går kanon. :)

Men nu till mitt stora bekymmer. Skulle nu i tosdags köra med släpa efter för första gången och hon fick panik totalt när vi hakat fast den ena skakeln och skenade iväg ca 1 km innan vi fick tag på henne igen.:(

Nu vet jag inte om jag vågar prova igen...

Hur hade ni gått till väga med detta problemet?

Sv: Hjälp!

Mitt första råd är att börja om kanske inte med tömkörningen om den fortfarande går bra.
Mitt andra råd är att göra ett par skaklar i pvc rör, så kopiera skaklarna till släpan. Det kan vara i nått annat halv hårt material.
Och mitt tredje råd är att inte spänna fast skaklarna i hästen utan ha en person var sida om hästen som kan dra dom i början efter det kan man fortsätta med att sätta ett rep i "hålet längs fram" på skaklarna och trä detta genom drag ringen eller i bröstan beroende på sele. och på så sätt när personerna som håller i repet släpper faller skaklarna till marken och hästen lugnar sig förhoppnings vis när den märker att de har försvunnit och skenar förhoppnings vis inte iväg så långt.
När ni börja ha redskap efter igen gör då lika dant som i råd 3.

hoppas att ni förstår hur jag menar. Och lycka till.

Glömde visst svara på den första frågan jag tycker att ni ska försöka igen men det kanske kommer ta längre tid och den tiden måste ni ge henne/honom

Skit i släpan! Varför ska du köra in henne på nytt? Fungerade hon i sulky eller rockard tidigare? Spänn för henne med det hon är van vid och kör. Ta hjälp av någon som är van.

njä vet inte riktigt om jag håller med om det när jag tänker på brukskörning tänker jag även på skogs och plöjning osv(plöjning kanske inte lämpas så bra för travare men man kan ju dra lätta las i skogen). Dessutom att ha något som släpar efter hästen är väldigt grundläggande det är bland de första grejerna man gör vid inkörning. Men visst vill man ha en ensidig häst så funkar det någ.
Kom på en grej till som kan hjälpa om hästen blir stressad eller rädd för det som fins bakom så gör halt och stå stilla tills den har lugnat sig så att den kommer på att om jag står stilla slutar otäckheterna.

Senast ändrad av en moderator:

Inte så roligt:(
Du kan leda hästen och samtidigt släpa på en stolpe/plaströr först på den sidan där du inte har hästen sen mellan dig och hästen, på båda sidor. Om hästen blivit mkt rädd för "skaklar" och sånt som skrammlar brevid lr bakom ska man nog inte ha hästen till körning....:crazy:
Eller så får man lägga ner mkt tålamod och tid på inkörningen...

håller på med ett litet sto just nu som är väldigt känslig för skrammel och jag gör som så att varje gång vi går till eller från hagen så har jag med mig kedjor skaklar osv som jag själv släpar på. så får hon fara bäst hon vill i grimman (vilket hon iofs. inte gör för hon är väluppfostrad) när hon vant sig vi d ett sätt att släpa grejerna på så ändrar vi och gör på ett annat. På så sätt blir det helt naturligt för dem.

En sak som känns underskattad är att binda fast fölet jämte mamman när hon körs på så sätt vänjs dom redan som föl vid allt skramel och liknande de lär sig oxså att det inte är någon ide att kämpa imot grimman.

En sak som känns underskattad är att binda fast fölet jämte mamman när hon körs på så sätt vänjs dom redan som föl vid allt skramel och liknande de lär sig oxså att det inte är någon ide att kämpa imot grimman.

håller med... unghästen har vi med i hand bakom vagnen när vi kör de stora på körkursen... nellys föl sedan ska få följa med bredvid mamma från början.... Så gjorde de ju alltid med arbetshästarna förr. och en arbetshäst skulle ju bara fungera med en gång och gjorde också oftast det för de var vana från första början...

Ursäkta mig men så otroligt klantigt att orsaka den här situationen. Hade ni inte en tanke på att detta kunde hända? Innan man kopplar fast något i hästen måsta man vara 250% säker på att hästen inte kommer att reagera på det. Att spänna fast det i hästen och se om det funkar är inte rätt sätt att bli säker. Risken är nu stor att ni själva sett till att hästen aldrig någonsin kommer att kunna dra något igen.

Nu får ni lov att sätta er ner och göra det tankearbete som skulle vart gjort före, men ni har nu en mycket svårare utgångspunkt. Hur ska ni nu vänja en rädd häst vid saker som släpar på marken.

Hur bra ni kommer att lyckas beror dels på hästens tillit och temperament men mest på hur duktiga ni är på att tänka pedagogiskt. Jag blir vansinnig när jag läser sådana här saker - är man inte en bättre hästmänniska än så här har man inget med hästar att göra. Vore jag häst vete sjutton om jag hade gett er en andra chans. Skärpning! Tänk efter före som vid all hästhantering...

Ursäkta mig men så otroligt klantigt att orsaka den här situationen. Hade ni inte en tanke på att detta kunde hända? Innan man kopplar fast något i hästen måsta man vara 250% säker på att hästen inte kommer att reagera på det. Att spänna fast det i hästen och se om det funkar är inte rätt sätt att bli säker. Risken är nu stor att ni själva sett till att hästen aldrig någonsin kommer att kunna dra något igen.

Nu får ni lov att sätta er ner och göra det tankearbete som skulle vart gjort före, men ni har nu en mycket svårare utgångspunkt. Hur ska ni nu vänja en rädd häst vid saker som släpar på marken.

Hur bra ni kommer att lyckas beror dels på hästens tillit och temperament men mest på hur duktiga ni är på att tänka pedagogiskt. Jag blir vansinnig när jag läser sådana här saker - är man inte en bättre hästmänniska än så här har man inget med hästar att göra. Vore jag häst vete sjutton om jag hade gett er en andra chans. Skärpning! Tänk efter före som vid all hästhantering...

Varför är du så elak när TS ber om hjälp?
Hjälp med konstruktiva råd istället för att vara elak!
Jag ser det som ett stort steg att gå ut och berätta vad som hänt och att be om hjälp, det sämsta man kan göra i det läget är det som du gör! :devil:

Det står ju knappast att hästen var helt grön vid tillfället. Du vet ju inte om de släpat släpan efter hästen tidigare så den fått chans att vänja sig. Olyckor händer. Även om man planerar och är så pedagogisk som möjligt. Hände mig med min tvååring också. Hon vart skraj när en lina låg emot benet med lite mer tyngd än vanligt. Då har viändå gjort allt grundarbetet så noga vi kunde och sett till så hon var helt avkopplad. Ändå hände olyckan och hon kom lös.
Bara att jobba om från början och lära sig av situationen. Att klanka ner på TS är rent ut elakt gjort. Hon har ju knappast skadat hästen...

Ni får väl tycka vad ni vill. I mina ögon har inte bara hästen utsatts för livsfara utan även hanterarna och ev andra oskyldiga. Ja, olyckor kan inträffa, jag har själv varit med om några, trots säkerhetsåtgärder in absurdum. Men under mina år i hästvärlden har jag hört om ganska många vid det här laget som gjort ungefär som jag uppfattar att TS har gjort. Och det har slutat på väldigt turliga sätt samtliga gånger men hästarna har inte gått att köra mer.

En förspänd lös häst är en otroligt stor fara för både sig själv och andra. Oavsett vad man har tänkt göra har man i första hand ett ansvar för andra i sin omgivning! Det låter inte som om man har tänkt på det i detta fall. Plåstra ego finns det förmodligen gott om andra som kan göra här, förutsatt att TS har rätt sorts sele, förstås...

Plåstra ego finns det förmodligen gott om andra som kan göra här, förutsatt att TS har rätt sorts sele, förstås...[/QUOTE]

Vad betecknar DU som "rätt" sele då?

Det spelar väl ingen roll om jag använde lok- eller bröst sele i detta fallet. Det var inte selen jag ville ha hjälp med...

Hon har släpat däck bakom sig innan med mig och det gick bra men skakel... nej...
Hon måste ju ha fått göra det innan när hon blev inkörd till travet eller?

Senast ändrad:

Jag skulle börja om från början!

Under tiden att jag kör något hästen är van med (höga skaklar), skulle jag växla med träningstillfällen, då beröringsträning, tömkörning med medhjälpare som sakta, sakta närmar sig hästen med lös skakel/lösa skaklar.
Och hoppas att hästen accepterar detta, vilket inte är säkert.

(Om hästen fortfarande är i tävlings-kondition skulle jag "träna ner den" ett antal månader innan försök till något annat).

Vi har också testat med travare (han hade då sprungit närmare 10 år på travet), han börjar nu efter 4 år koppla av så pass mycket att det utan problem går att stå still för att lasta/lossa.

Lycka Till
//m

Travare körs ibland inte ens in, de står fastbunda inne i stallgången medans man sätter på en rockard och sen ger man sig ut efter några andra hästar och styr bäst man kan. Tyvärr. en travhäst har oftast aldrig fått lära sig att ha skaklar mot benen, eller draglinor mot benen eller höra en svängel slå o klonka i marken. Den vet ej heller vad baksele är och den har oftast ett dåligt förhållande till bettet. Allt detta måste tränas på nytt innan man som hobbykusk ger sig ut på sin första körtur. räkna med 6 månaders inkörning på nytt, och bara skritt i vagn, innan ni räknar hästen som inkörd. Och kontakta gärna en körklubb som kan hjälpa er. Åstorp ligger inte alls långt bort, och där har du toppenmänniskor till din hjälp!

(jag har själv skolat om en travare till att kunna gå lätt klass körningstävling)

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 572
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 314
Senast: Freazer
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka