Hjälp!!!!

H

hila

Jag har en fjordingsvalack på 12 år. För tillfället så får han ungefär 3dl havre per dag. Jag känner att han inte får tillräckligt med energi genom kraftfodret, är det någon som har bra tips på foder man kan ge honom som får upp hans energi? Är öppen för alla förslag, skriv gärna även hur det påverkar hästen mm.

Mvh Frida

Sv: Hjälp!!!!

Som tidiagare skrivit, vad får han att äta utöver detta?

Tycker att det låter lite med 3 dl...

Nej det har jag inte. Han äter hösilage på fri tillgång.

Han äter hösilage på fri tillgång. Det tycker jag med. :/

Utan analys på grovfodret är det rätt omöjligt att säga om han får i sig tilräckligt med energi. Börjar han tappa i hull eller liknande? Varför tror du att han behöver mer energi?
Men om det är ett OK ensilag å ha har fri tilgång skulle jag tro att det räcker bra, rent generellt ät ju fjordingar lättfödda hästar.

Med ett passande grovfoder behöver hästar inget kraftfoder :)

säger som föregående; har hösilaget bra värden tror jag inte att han behöver mer kraftfoder : ]

När du säger att hästen saknar energi, menar du då att den är mager eller menar du att den är lat och slö?

Är hästen i gott hull men inte så pigg att rida ligger lösningen med större sannolikhet i att variera ridningen och se till att på så sätt motivera hästen än i fodret.

Det går inte att fodra bort hästens grundpersonlighet. Vissa hästar är av naturen sävligare, då gäller rätt ridning = variation, roliga övningar samt ett tempo som bestäms av ryttaren och inte av hästen. ;)

Vi varierar våran ridning med allt från körning, hoppning, uteritter, dressyr, tömkörning, klättring, markarbete, longering osv så tror inte det beror på att han är uttråkad. Det känns inte riktigt som att han är lat eller slö. Svårt att förklara. Han har inte varit så förut, utan det blev så den här vintern, så var han inte alls förra, då var han piggare och positivare i sitt arbete. Så han är inte så här i grunden, utan det måste ha blivit något annorlunda det här året, så jag tänkte bara att det kan hjälpa med annat kraftfoder eller nå? Tror ni att det kan ha något med att göra att han bytt till hösilage i år? Året innan gick han på hö. Tack så mycket för era tips:D

Är du säker på att han behöver mer energi? Om han har gått upp i vikt och är lite för tjock så kan det nog göra att han inte orkar. Men i vilket fall som helst så antar jag att han har tappat i hull annars borde det inte vara energi i fodret som saknas.Ursäkta att det blev lite snurrigt.

Jag tror att jag förstår vad du menar :) Men hans hull är normalt, inte för tjock och inte för smal. Men jag ska avvakta och se, kanske bara är någon tillfällig "svacka":smirk: Tack för ditt svar iaf:bow:

Hästar som går på fritt hösilage brukar ha lätt att bli tjocka och slöa. Det krävs en mycket större mängd hösilage än hö för att hästen ska få i sig tillräckligt med fibrer bla eftersom det är längre tuggtid på hö. Hösilag innehåller bla mer socker och har en lägre torrsubstans. Det är lättare att kontrollera hur mycket de får i sig när man fodrar med hö tycker jag. Det krävs många fler kilon hösilage per dygn i jämförelse med om man fodrar med hö. Många hästar blir slöa och tjocka av hösilage i fri tillgång, vilket man kan jämföra med sommarbete då de får i sig en stor proteinmängd vilket i överskott ger fetma om man inte har möjlighet att förbränna allt. Vilket man oftast inte har...

Jag tycker att det är lite svårfodrat eftersom hästarna måste få i sig tillräckligt med fibrer vilket ger en stor mängd hösilage. Om man då dessutom ger en större mängd krafftfoder ex havre eller pellets så innebär det att de får i sig ÄNNU mer protein och överskottet blir än större.

Har du ingen möjlighet att väga upp hösilaget och kolla om han kanske får i sig för stor mängd i jämförelse till dagsbehovet? Men som tidigare skrivits, en analys av hösilaget kan vara en början. Det beror lite på var i landet man bor, hur tidigt det är skördat etc etc för hur stor proteinmängd det innehåller. Vi har problemet med ett alldeles för protein/näringsrikt hösilage i år vilket har visat sig med tjocka hästar.

Hästar som går på fritt hösilage brukar ha lätt att bli tjocka och slöa. Det krävs en mycket större mängd hösilage än hö för att hästen ska få i sig tillräckligt med fibrer bla eftersom det är längre tuggtid på hö. Hösilag innehåller bla mer socker och har en lägre torrsubstans. Det är lättare att kontrollera hur mycket de får i sig när man fodrar med hö tycker jag. Det krävs många fler kilon hösilage per dygn i jämförelse med om man fodrar med hö. Många hästar blir slöa och tjocka av hösilage i fri tillgång, vilket man kan jämföra med sommarbete då de får i sig en stor proteinmängd vilket i överskott ger fetma om man inte har möjlighet att förbränna allt. Vilket man oftast inte har...

Jag tror att det tar längre tid för dem att äta ensilage dvs att de äter det långsammare. Dessutom undrar jag om ensilage innehåller mer socker än hö. Varför skulle det göra det? Möjligen för att det är skördat en annan tid men knappast för att det är ensilerat. men jag kan ha fel.
Att en häst blir tjock pga betet beror väl snarare på att den får i sig för mkt socker - inte för mkt protein?

Det är alltså överskottet av protein som gör den tjocka, inte normala mängder. Har haft denna diskussion med en kamrat i sydliga sverige och dom hade inga såna problem där, hellre tvärtom att hösilaget innahöll för lite protein. Så visst varierar det!

Jag förstod att du menade överskottet. Men det finns en hel del socker i gräset också så det borde också kunna bli ett rejält överskott på det. Dessutom förstår jag inte hur du menar. Du skriver att ensilage innehåller mer socker än hö vilket jag ifrågasatte även om jag inte är säker. Sedan menar du att betet innehåller mkt proteiner vilket det naturligtvis kan göra men jag menar att det lika väl kan vara sockret i betet som gör att de blir tjocka.

Senast ändrad:

Hej igen! Våran tillfrågade foderexpert berättade detta för oss då vi var hysteriska över tjocka hästar! Men visst det finns många olika delar i varför de blir tjocka. Det är ju MYCKET näring i gräs i jämförelse med torrhö eftersom det är färskt och äts som oftast i början av sommaren då det är ungt och då blir de slöa och tjocka när de går på betet. De äter mycket och måste äta en stor mängd gräs eftersom det innehåller en låg torrsubstans jämförelsevis med torr hö. Bli lite samma fenomen med hösilage som jag skrev innan, de måste även här äta MYCKET mer än torrhö för att få i sig fibrerna i tillräcklig mängd. Och inte är hösilaget fattigare på näring/kg för det... Det är därför dom blir tjocka, så beskrev hon det i alla fall. Vårat hösilage slogs tidigt varav näringshalten är mycket hög. Vilket är positivt för vissa men våra hästar som går många i samma hage och äter och äter vore det optimala med ett hö med lågt näringsinnehåll eftersom de skulle få i sig tillräckligt i alla fall. Det är därför många blandar ut det med halm, som inte innehåller nån näring alls i princip, men mycket fibrer!

Hej igen! Våran tillfrågade foderexpert berättade detta för oss då vi var hysteriska över tjocka hästar! Men visst det finns många olika delar i varför de blir tjocka. Det är ju MYCKET näring i gräs i jämförelse med torrhö eftersom det är färskt och äts som oftast i början av sommaren då det är ungt och då blir de slöa och tjocka när de går på betet. De äter mycket och måste äta en stor mängd gräs eftersom det innehåller en låg torrsubstans jämförelsevis med torr hö. Bli lite samma fenomen med hösilage som jag skrev innan, de måste även här äta MYCKET mer än torrhö för att få i sig fibrerna i tillräcklig mängd. Och inte är hösilaget fattigare på näring/kg för det... Det är därför dom blir tjocka, så beskrev hon det i alla fall. Vårat hösilage slogs tidigt varav näringshalten är mycket hög. Vilket är positivt för vissa men våra hästar som går många i samma hage och äter och äter vore det optimala med ett hö med lågt näringsinnehåll eftersom de skulle få i sig tillräckligt i alla fall. Det är därför många blandar ut det med halm, som inte innehåller nån näring alls i princip, men mycket fibrer!

Jag håller med om det du skriver här men det var ju inte det jag hade synpunkter på i mitt första svar till dig i inlägg 13.

Okey. Jag har kollat upp det där med analys, och det är av bra kvalitét. Det finns nog ingen möjlighet dock att kolla hur mycket han får i sig, men det tar ungefär dryga 6 dagar för 4st hästar att få i sig en hösilageboll. Han är inge tjock för tillfället, helt normal. Tack för ditt svar:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 859
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka