hippielindus

Trådstartare
var och hämta hem min foderhäst i lördags och skulle prova att släppa henne i samma hage som det går en ponny valack, avels sto m hingsföl( 9mån gammalt) och en korsnings valack.
Vi tyckte allt gick bra, va inge bråk el nåt.
Visa sig idag att vbl stoet brunstar och korsningvalacken hade varit på henne och kört "hela racet" och även unghingsten.
Nu är min fråga, vad gör man?
Ska man ta ut vetrinär och kolla att inget gått sönder i henne?
Är chansen stor att hon kan va beäckt? Eftersom unghingsten bara är 9mån..är han utvecklad för sånt liksom?
Kan ingenting om avel, betäckning osv..
JÄTTE tacksam för svar till min mail!
hippielindus_86@hotmail.com

Mvh Linda orolig...

Sv: HjÄlp!!

Alla därute rätta mig om jag har fel!!!!

Men hade något gått sönder hade det blött, det går att titta om det finns några bristningar längst ut i "underlivet" så att säga.

Jag hade delat på dom om det finns möjlighet, då risken för skador ökar, stoet kan sparka hingsten eller hingsten kan trampa på stoets ballar och skada det.

jag vill poägtera att detta är min åsikt, vad jag hade gjort.. Jag påstår inte att det är rätt eller fel. Men det gången vi hade en valack i hagen som "hoppade på mitt sto delade vi på dom, då skaderisken ökar.

//Lycka till
Kram Sanna

Sära dem på en gång!

Det finns så unga hingstar som lyckats göra ston dräktiga.

Valacker som betäcker ska över huvud taget inte gå ihop med ston.

Det är precis som Görel skriver. Dessutom är risken väldigt stor att stoet får infektioner om det betäcks av valacker. De är inte lika bra på att hålla sig rena. Det finns många ston som råkat ut för detta och som sedan p g a infektioner inte kan bli dräktiga när man vill det.

Så dela på dem och om stoet sedan inte blir brunstigt när det är dags för nästa gång så dräktighetsundersök henne. Om du ska ta veterinär annars så är det inte för att kolla om hon gått sönder utan för att kolla om hon fått någon infektion.

Om det inte är du som äger stoet som blivit tjuvbetäckt så rekommenderar jag dig att ringa ägaren.

//aenglah

Den risken tror jag iofs är väldigt liten, även om den såklart finns. Även om hon inte är dräktig brukar de sällan tillåta såna småttingar betäcka.

Den risken tror jag iofs är väldigt liten, även om den såklart finns. Även om hon inte är dräktig brukar de sällan tillåta såna småttingar betäcka.

den risken finns...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10033492#post10033492

det pratar de bland annat om i den tråden.
Det finns mer än en unghingst som lyckats få sin mamma eller ngn annan dräktig, och även om de inte skulle bli dräktiga så är infektionsrisken stor.

Någon annan, ja visst, men mamma tror jag är ytterst sällsynt. Som nån skriver i tråden du hänvisar till så tror jag också att det är extremfall. Det finns många uppfödare som låter alla ston vänja av fölen själva, och då går både sto- och hingstföl med i flocken.

Någon annan, ja visst, men mamma tror jag är ytterst sällsynt. Som nån skriver i tråden du hänvisar till så tror jag också att det är extremfall. Det finns många uppfödare som låter alla ston vänja av fölen själva, och då går både sto- och hingstföl med i flocken.

Men den här är ju uppenbart uppe och klättrar och då skulle iaf inte jag ta den risken.

Stuteriet där jag jobbade några år hade alla unghästarna tillsammans fram till betet som ettåringar. De klättrade en del och höll på, men ingen blev dräktig...

MEN, jag ville inte ta risken för infektioner och eventuella dräktigheter (plus det merarbete som blev av att kolla upp ungstona..) så de fick gå i skiljda flockar efter avvänjning, och det funkade bra.

Jag tror också att det beror mkt på hur stor yta hästarna har att röra sig på, unghästarna där hade bara en liten rasthage utan träd, alldeles för liten för dem, så de var rätt understimulerade och uttråkade.

Jag vet åtminstone två hingstar som lyckats få sin mamma dräktig innan de själva hunnit fylla ett år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka