R

Rebekkah

Hejsan,hej! Jag har lite funderingar på vad jag ska kunna ge min katt för ppiller. Jag har pratat lite med nära och kära och dom säger att jag tydligen ska kunna ge mina egna minipiller till min katt? Jag misstänker att hon just börjat få sin första "löp". Majlis, som hon heter :p har jag planerat att skaffa en kull med någon gång i.om nästa sommar (då hon är ca 1.5 år då). Min moster då som haft katt typ hela sitt liv säger att det är bra att ge katten ppiller under det första året eller hur som helst om man inte vill ha kattungar, men jag är osäker på om jag verkligen ska kunna ge henne Cerazette? Jag får för mig att det finns något farligt i dom som katten inte bör få i sig, rätta mig om jag har fel. Vill så gärna få slut på hennes schizofreni så snart som möjligt ;)

MVH Rebecca,Majlis och Åke (:

Sv: Hjälp!

Det finns ju p-piller till katt, varför ge egna då? Receptbelagda förstås eftersom biverkningarna är ganska stora. Juvertumörer och livmoderinflammation.

Min vet skriver inte ens ut p piller till katt för hon vill inte bidra till att dom får cancer, så kastrera din hona eller håll henne inne under löp tiden, p piller borde förbjudas....

Hejsan,hej! Jag har lite funderingar på vad jag ska kunna ge min katt för ppiller. Jag har pratat lite med nära och kära och dom säger att jag tydligen ska kunna ge mina egna minipiller till min katt? Jag misstänker att hon just börjat få sin första "löp". Majlis, som hon heter :p har jag planerat att skaffa en kull med någon gång i.om nästa sommar (då hon är ca 1.5 år då). Min moster då som haft katt typ hela sitt liv säger att det är bra att ge katten ppiller under det första året eller hur som helst om man inte vill ha kattungar, men jag är osäker på om jag verkligen ska kunna ge henne Cerazette? Jag får för mig att det finns något farligt i dom som katten inte bör få i sig, rätta mig om jag har fel. Vill så gärna få slut på hennes schizofreni så snart som möjligt ;)

MVH Rebecca,Majlis och Åke (:

Du ska inte ge p-piller eller minipiller avsedda för människor. Ska du prompt ge p-piller ska det vara Perlutex eller Promon som är utformade för just katt.

Mina är kastrerade, båda 2 ;)

Men förbjudas vet jag inte, däremot vore det bra om det kom ett bättre alternativ. Min äldsta hona var jag tvungen att ha på piller, hon hade väldigt långa och täta löp och mådde dåligt. Men hon skulle användas i avel, så det var inget alternativ då att kastrera.

Jo jag vet ju att det bästa (om man nu prompt måste ge kattan ppiller) är ju att ta med henne till en veterinär... Båda mina katter är endast inomhus då jag bor i lägenhet. Det är ju förstås hennes första löp men jag tycker hon beter sig underligt gämnfört med andra kattor jag levt med/träffat. Ibland (typ 3 dgr i veckan) så äter hon som en häst, nu däremot så äter hon nästan ingenting och ligger oftast bara och gnyr i ett hörn, sen har hon ju sina stunder då hon faktist orkar hoppa upp på bänken och äta, men det är INTE ofta. Jag vet faktist inte om katter faktist får någon slags "mens värk"? Därför hon kanske inte orkar röra på sig? Jag blir ibland rädd. Hon har alltid varit jätte kelig och tillgiven, jag har haft henne och en av hennes 8 systrar sedan 4 veckors ålder (mamman gick och blev överkörd bara så där) och.. ja.. hon har alltid varit väldigt kelig, tills nu. Hon är jätte skvätten. När man rör sig i lägenheten så springer hon och gömmer sig. Hon kommer bara fram till en om man skakar på hennes böngris (litet gosedjur :P). Jag vet inte riktigt vad som är fel? Dock på sommrarna brukar jag ta med min hankatt, Åke ut på äventyr i skogen. Han är som en hund, ropar man på honom så kommer han och går fot :] men iaf. så jag ska inte alls fundera på att ge Majlis mina egna minipiller? Jag är ju kanske inte den äldsta, mest erfarna kattägaren i världen så jag ska ju inte säga något om något jag inte vet något om.. typ? En kompis ger sin katt-hona något slags minipiller.. tror inte att det är just cerazette, men något liknande. Och det verkar ju gå bra. Det är inget fel på hennes katta idag och jag tror hon gett henne pillerna iaf lite över ett år :/ men,men.. Vad kostar då dessa piller mån tro? Är ju inte den rikaste i världen heller.

MVH Rebecca

Det låter som att din katt lider av att löpa och p-piller ger stor risk för livmoderinflammationer och juvertumörer hos katt.
Jag tycker du ska kastrera henne - finns tillräckligt många oönskade katter som behöver hem där ute (20-30 000 hemlösa bara i sthlm) men som är fulla för att folk avlar på sina katter.

/Heulwen :)

Som vissa redan har skrivit så ska du helst undvika p-piller. Vi ger p-piller till båda våra honor, men den ena ska steriliseras. Den andra är för gammal, visst det är ingen ursäkt, men vi tycker det är onödigt att sterilisera henne när vi enda ska ta bort henne snart.
Just nu använder vi promon.

Okej. ja men tack för hjälpen iaf. nu slipper jag fundera (:

Hej, det är bättre att ni kastrerar än steriliserar, det är nog inte så många vetrinärer som steriliserar längre.
Kastrerar man får man ju bort livmodern så slipper ni riskerar livmoderinflamation och livmodercancer som är vanligt bland katter.:)

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 383
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 562
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama