S

Sergio10

Hej jag skulle behöva tips på hur jag ska få ner min häst (han är alltså för tjock tycker jag) han är 152 och får 7 kg hö om dagen.. räcker det?, eller får han för mycket kraft??. Hjälp!!

Sv: Hjälp!

Hej,

vad får din häst för mat utöver de 7 kg hö han får? Har du någon aning om vad ditt hö innehåller?

Generellt sett får en för tjock häst för mycket mat i förhållande till den motion den får och en mager häst får för lite mat i förhållande till hur mycket den gör av med. Samma som för oss människor. Och somliga behöver mer mat och andra mindre mat.

Sv: Hjälp!

Det stavas MOTION, käre vän! :) Mindre mat och mer arbete! Du kan mycket väl ta bort kraftfodret när han inte arbetar för att på så sätt hindra honom från att lägga på sig. Mina hästar (arab och Nordsvensk) får i stort sett inget kraft när dom vilar. Hö/hösilage och lite betfor plus vitaminer och mineraler är allt. Åter runt äter dom dessutom massor av morötter och äpplen. Jag köper fodermorötter i 25-kilos säckar och äpplen har jag i trädgården..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: matson
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3