R

Reginn

jag har en isis som är ganska så framtung. och jag skulle vilja ha lite bra övningar så hon bär sej och får igång den j*vla bakdelen;)

Sv: HjÄlp!!

De är ju rätt vanligt att de blir framtunga och glömmer baken. Öppna sluta och skänkelvikning är vanliga övningar som är jätte bra.

På volten har jag med mitt 5-gångsto börja jobbat henne rakställd med mycket stöd på yttern. Då måste hon automatiskt jobba med bakdelen för att kunna gå i en cirkel. Vanligt är ju att när hästen ska gå böjd på volt är att man kanske tar för mycket i innerhanden och hästen där med skjuter ut ytterbogen och bakdelen fladdrar iväg. De viktigaste är alltså stödet på yttersidan så att hästen kan vila sig där och jobba fritt och ordentligt med innre bakbenet.
Hoppas du förstod något av de där!;)

När "min" valack blir lite väl tung brukar jag stanna upp honom. rygga ett par steg och fram igen, brukar funka faktiskt :)
Pysslar även mkt med att flytta honom åt sidorna, lite öppna.
Har planerat att lära honom bakdelsvändning så småningom (han är inte så välutbildad)
Känner jag att han faller på framdelen brukar jag snabbt sakta ner honom och få han att jobba rätt igen, han får inte gå på framdelen bara för att han tycker det är bra :smirk:

Hoppas det hjälpte ngt :p

Jag tar gärna emot mer tips på hur man får hästen att bli lättare fram då min häst tycker det är hiskeligt jobbigt att behöva andvända BAKBENEN (men när man springer i pass går det jättebra att andvända dom :D)

Ni skulle se hans hoppteknik :rofl:

min häst har oxå en udda hoppteknik det kanske framtunga hästar har;):rofl:

Vad gör man när hästen blir tung, stark och på framdelen så fort man rider med andra?
I vanliga fall är han klockren i tölten men när man rider med andra blir han himla jobbig och tung :devil:
Fick sitta idag och jobba som ett djur för att han inte skulle falla på framdelen hela tiden och gå emot bettet, knashäst ^^

Är han som min dam extra pigg när man är flera?

Min dam kan hetsa och bli styv och passig när vi är flera. Jobbar med lydnaden och det är det som gäller för min dam att hon ska lyssna på mig.

Vad gör man när hästen blir tung, stark och på framdelen så fort man rider med andra?
I vanliga fall är han klockren i tölten men när man rider med andra blir han himla jobbig och tung :devil:
Fick sitta idag och jobba som ett djur för att han inte skulle falla på framdelen hela tiden och gå emot bettet, knashäst ^^

Säger inte att det är detta som är problemet men när hästen blir pigg kan man glömma att driva. hästen behöver drivning för att hålla igång bakdelen trots att den är pigg;)

Här är en som behöver sätta en post-it lapp i manen med ordet "driv" på :angel:. Har en pigg häst och har en förmåga att glömma att driva när hon hetsar fram. Ner med rumpan och driva är det jag jobbar med nu hos mig och lydnaden hos busan.

Här är en som behöver sätta en post-it lapp i manen med ordet "driv" på :angel:. Har en pigg häst och har en förmåga att glömma att driva när hon hetsar fram. Ner med rumpan och driva är det jag jobbar med nu hos mig och lydnaden hos busan.

Jaa, de är ju ofta man glömmer att driva:smirk:;)

Jo kanske i vanliga fall faktiskt :)
Han är alltid känslig och pigg (med vissa undantag:angel:) och extra pigg när man är fler.

Men just igår jobbade jag själv som fasen, drev, gjorde halvhalter/halter, ryggningar, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, öppna, jobbade med formen *puh!*
Så mkt har jag inte jobbat med han på länge :o vilket känns idag :rofl:

Ajaj i musklerna säger jag bara! Haha!

Men han blev faktiskt lite bättre mot slutet dock, om han inte var lösgjord då så vet jag inte :smirk:

Men antar att detta beteende är ngt man måste jobba bort, han är eg. inte olydig, går att rida i bara grimman om det är så, men blir så styv, stressig och passig ibland bara.

Jo kanske i vanliga fall faktiskt :)
Han är alltid känslig och pigg (med vissa undantag:angel:) och extra pigg när man är fler.

Men just igår jobbade jag själv som fasen, drev, gjorde halvhalter/halter, ryggningar, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, öppna, jobbade med formen *puh!*
Så mkt har jag inte jobbat med han på länge :o vilket känns idag :rofl:

Ajaj i musklerna säger jag bara! Haha!

Men han blev faktiskt lite bättre mot slutet dock, om han inte var lösgjord då så vet jag inte :smirk:

Men antar att detta beteende är ngt man måste jobba bort, han är eg. inte olydig, går att rida i bara grimman om det är så, men blir så styv, stressig och passig ibland bara.

Det ska vara jobbigt att rida xD:angel::D

Välkommen med i klubben :D min häst glömmer också ibland att han var en rumpa :angel: Så blir han sur när han måste använda den, och , med spö blir han en racer häst som inte kan skritta. :D

Jag brukar samla honom ca 2-5 steg sedan släppa iväg honom i den gångaretn han går i. Det funkar på honom iaf, kör också med att flytta för skönkeln på volt osv :D

Andvänder jag pisken och PETAR blir han suuuur, haha men han får faktiskt lära sig :p
Han är iaf 100ggr bättre än i höstas iaf, alltid ngt :)

QUOTE=Reginn;9869937]min häst har oxå en udda hoppteknik det kanske framtunga hästar har;):rofl:[/QUOTE]

Stämmer inte alltid :idea: Detta är den häst i mitt stall som bär sig sämst om du inte "jobbar ihjäl dig". Framtung överbyggd 5gångare med mycket spring i benen bara han slipper jobba. Måste hela tiden påminnas om att han har en rumpa. Jag menar, var skulle annars svansen vara fastspikad på åsnan :angel: Men hans hoppteknik är det inget större fel på...

picture.aspx

Mitt sto blir framtungt så fort jag inte har en bra balans. Om inte jag hittar rätt sits så går det alltså inte så bra...
Tror att det ofta hänger på ryttarens sits, det är i vart fall min erfarenhet. Stör man hästens egna balans på fel sätt så hamnar den på framdelen.

Det där stämmer bra in på mig tror jag, jag har lätt för att se ner på hästens bog/bli framtung själv och detta smittar givetvis av sig på hästen... :o
Nån med bra tips på hur man jobbar bort det mer än att övaövaöva?

jag har börjat med att ha boots bak när jag rider och det har blivit bättre=)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 635
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII