W

Winx

hejsan! Jag behöver hjälp med min nya ponny, eller foderponny. Hon är 11 år och troligen inte riden så mycket. Har haft henne i drygt 3 veckor. Kommer från holland-damark-sverige har varit här sen i höstas. Bra inriden men har antagligen gått med föl varje år sen länge! EXTREMT känslig i munnen och sidorna.

Nu börjar problemen. Första veckan är hon fin och bra, men sen slänger hon oväntat av mig då hon börjar bocka vid en uteritt i galoppfattningen. Sedan rider jag henne några dagar senare på ridbanan. Hon blir helt knäpp i galoppfattingarna, bockar och ställer sig rätt högt en gång. Jag åker inte av med blir skakis. Grejjen är att hon inte vill/orkar fatta galopp ordentligt, vill srpinga in i galoppen och då är hon nöjd. Igår slängde hon av mig ute(bockning). och idag gav hon mig en fläskläpp då hon först sköt upp med rumpan så jag hamna frmme vid halsen och sedan slänga upp huvudet.
Hjälp! jag vet inte vad jag ska göra!?

Sv: Hjälp

Bygga muskler i skritt och trav och låta galoppen vara tills hon är starkare var min spontana tanke när jag läste ditt inlägg. Typ samlande, lösgörande övningar som bakdelsvändningar,öppor,skänkelvikningar. Det stärker ju. Sedan det vanliga- klättring, volter, kanske lite bommar. Och ut och trava långa sträckor, så att hon kommer igång.
Jag skulle nog sedan låta henne springa in i galoppen till en början, och sedan träna just mycket galopp på stora volter eller raksträcka (ex ute) för att hon ska kunna bygga de muskler hon behöver. Lite bakvänt alltså: först galoppen sen fattningen.
Det bästa är förstås att du tar hjälp av en tränare som ser er live och kan hjälpa till. Det skulle ju l kunna röra sig om något annat än att hon bara är svag.

Jo. Rider för tränare 1 gång i veckan. Men grejjen är att hon inte kan fram-bakdelsväningd o dyl, tyvärr.

Jo. Rider för tränare 1 gång i veckan. Men grejjen är att hon inte kan fram-bakdelsväningd o dyl, tyvärr.

Men vadå inte kan? Varken jag elr min varmblodsvalack hade nånsin förr gjort framdelsvändningar, tills min tränare sa att det var dagens övning. Gick hur bra som helst..

Mitt tips till dig är att när du ska fatta galopp kan du ju använda rösten och säga med hög röst "galopp" eller liknande. Och om du rider på ridbana kan du fatta galopp vid ett speciellt hörn ( då fattar hon ju rätt galopp oxå ). Det är viktigt att du har rätt sits när du fattar galoppen så du t.ex inte faller framåt innan. När hon gör en bra galoppfattning så får man nöja sig och prova samma sak nästa dag.. Det va så jag gjorde med min ponny :idea:

Apropå rösten - kan du inte träna galoppfattningar för hand, alltså om du longerar? Då slipper hon bära din tyngd plus att hon får lära sig röstkommandot. Dessutom kan hon hoppa runt som hon behagar utan att du riskerar att åka av...

Jo, tränar longering, och har börjat säga det högt när jag ska fatta. men grejjen är att om man råkar snudda henne med skänklarna börjar hon bocka. Men det är mest ute. Ska rida lektion idag, får se vad min tränare tycker vad jag ska göra; kan rapportera hit om ni vill..
Tack för tipsen! :bow:

Men vadå inte kan? Varken jag elr min varmblodsvalack hade nånsin förr gjort framdelsvändningar, tills min tränare sa att det var dagens övning. Gick hur bra som helst..

Skulle gärna vilja lära mig "grundläggande" övningar såsom öppna, sluta, skänkelvikningar, frandelsvändningar osv vet att min pålla kan dom 3 först nämda men de kna inte jag ju! Jag vet inte hur ja ska plocka fram de i honom! Och jag har ingen aning om hur ja gör en framdelsvändning. Har annonserat om tränare men fick bara tag i en här i närheten men hon döck inte upp på utsatt tid (2 gånger i rad) :mad:

Ibland kan det här "extremt känsliga" vara ett stadie man måste förbi..har sett en del superkänsliga hästar med mkt motor i sig själv, alltså heta, bli rent av lite lata när man kommer förbi det där superkänsliga och börjar komma till ridning..

Jag hade nog låtit hästen springa (inom rimliga gränser) in i galloppen till att börja med.Träna mkt gallopp på stora volter och rakspår till att börja med. Växla med att longera eller lösgaloppera hästen på banan. För att träna styrkan, gör mycket tempoväxlingar, övergångar mellan olika gångarter, börja träna öppna och senare kanske även sluta. Du kan göra skolorna i skritt till att börja med och sen i trav...Lycka till!

Om jag vore du så skulle jag ta dit en kiropraktor först ifall hästen har några skador eller nåt. Sedan skulle jag vänta med galoppen ett tag och bygga upp ditt självförtroende (och din hästs) i skritt och trav. Du kan också bygga upp hennes muskler genom klättring mm. Känn så att hon verkligen slappnar av i skritt och trav och att du känner dig riktigt säker innan du börjar med galoppen.
Tänk att det viktiga är att hon fattar galoppen och inte bockar eller sparkar bakut.
Ta gärna hjälp och gör inte så stor grej av det utan sitt avslappnat och avspänt på din häst.
Om du känner dig rädd så kan det vara en bra ide att låta någon annan galoppera hästen åt dig ibörjan.

Lycka till :D

longera alt. tömkör i galopp tills du tkr att hon rullar på bra variera det med lite låga hinderhopp i trav (typ upphöjda cavaletti) sedan backar är bra, arbeta serpentiner osv. men koncentrera dig på att ni båda två har roligt.
så kommer allt där efter

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 085
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 472
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar