Iaraphel

Trådstartare
Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är en Beardie Collie (stavas?) på ett år, i alla fall en sådan där grå, långhårig med mycket lek i.

Jag är själv en kattmänniska och har inte så jättemycket vana av just hundar, men trodde mig att jag skulle reda ut dethär...

Första problemet är att hon har kvar sin valpull, + massa extra vinterull... så en meter långpäls och en miljon tovor i pälsen :crazy:, jag har försökt att borsta, klippa, och reda ut.. men det känns som om att det kvittar hur många timmar och hur mycket berg med päls det blir, det är likamycket kvar på hunden ändå...

Jag fick just klartecken från ägaren att jag får försöka duscha henne om jag vill, men hon sa att det blev ännu svårare att reda ut tovorna då.. kanske stämmer men nu stinker hon ju... hund... :angel: och häst efter att ha varit med i stallet.. Och det är meningen att jag ska ta med henne till min lägenhet imon.. och ett litet problem till är att jag är allergisk mot pälsdjur (men har både katter och hästar- men har inte haft djur i min lgh, förutom en kanin som fick flytta pga alltför svår allergichock). så det skulel underlätta om jag lyckades reda ut hennes päls och få bort en del innan vi åker..

Har något shampoo som jag dushade föräldrarnas hund med i somras, har för mig att det var bra..

Ägaren sa att eftersom hon inte blivit av med fölullen, eller hmm valpullen så kan man inte trimma henne för då kommer hon inte kunna få sådär fin päls sen..
Men hur mycket vågar/kan jag borsta/klippa/rycka bort?
och hur mycket kan man klippa runt tassarna, ägaren sa att hon brukade klippa lite mellan trampdunorna en gång i veckan, men nu är det fullt med tover runt heeeela tassarna..

Aja, tacksam för tips och råd!!!

Om någon vet hur man kan förhindra förvärrat magsår när man har en beardies i sin närhet så får ni gjärna ge tips om det också :devil:

bifogar en dålig bild på yrvädret:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/551
 
Sv: HjÄlp!

Har själv två beardisar :D "Din" hund är i värsta pälsåldern just nu pch det gäller att hålla efter pälsen noga, annar kommer tovorna direkt. Klipp inte bort tovorna om det absolut inte behövs, för pälsen som växer ut blir direkt till tovor.

Det bästa du kan göra är att gå till en tovutredare (som självklart ägaren betalar) som borstar ur hunden ordentligt! De finns i hela landet. Var bor du?

Beardisar är de bästa hundarna ju :love:
 
Sv: HjÄlp!

Ok, tack!
Jo, Beardisar tycker jag om, annars är jag som sagt ingen hundmänniska, hunden som familjen har är till hälften beardis...

Ok, ska genast sluta klippa då :o:angel:. får se vad jag lyckas få ut själv. Bor i Nässjö- Jönköping. Känner en väl som jobbar med att trimma hundar, reder de ut tovor också?
Vad fin din är som du har på avaten :love: så vill jag ju att denna ska se ut..
Men ska jag duscha eller inte duscha?
 
Sv: HjÄlp!

Raka heeela hunden!:idea::angel:








:devil:


Köp pälsbalsam/torrschampo/pälsglans i sprayformat, finns i de flesta djuraffärer. Det är Jätte bra till långhåriga hundar som lätt får tuvor, luktar gott också.
Du kan säkert använda pälsglansen som finns till hästar om du har en sådan istället.
Guldvärt!:bow:
 
Sv: HjÄlp!

Inte för att vara otrevlig på nåt sätt men är det så bra att ta hand om en stor pälsig hund om du är allergiker? Alldeles särskilt om du redan fått svår allergichock innan? Nu vet jag ju inte vad du menar med svår reaktion men om du fått en alafylaktisk chock och släpar hem en hund hade du fått en rejäl uppläxning om du var min patient ;) Man ska vara rädd om sig!

Hoppas det går bra för övrigt, med tovutredning å allt! :)
 
Sv: HjÄlp!

Förstår reaktionen, kanske inte världens smartaste, nej. Men som sagt tillfällig lösning.
Och när jag fick allergichocken så vard et av kanin (hämtades av extramamma i min lgh när jag inte kunde andas, fick lämna lgh och kaninen där och be min pappa komma och hämta den).

Jag har växt upp med katter och hästar i min närhet hela livet, och även endel hundar.. har bara märkt av mindre allergi mot hästar och katter. enda gången jag reagerade starkt var på kaninen, och vad jag har förstått så är det betydligt vanligare att vara allergisk mot kanin men kunna leva med t.ex. hund.

(dock skulle jag kanske behöva en uppläxning då jag antagligen inte fattar faran med att utsätta sig för allergier, elelr rättare sagt, sådant man är allergisk mot.. kan inte ens räkna antalet andnöd och antalet gånger som halsen svullnar av nötter/jornötter)

till nikkis: TACK, låter smidigt och bra!! Ska såfort djuraffären öppnar köpa spray :).
 
Sv: HjÄlp!

Här har du en lista på folk som reder ut beardispälsar:

Lee Ekström, Odensbacken: 019-45 33 88
Ulla Linderborg, Hallstahammar: 0220-164 95
Mona-Lisa Larsson, Furudal: 0258-200 44
Ann-Cathrine Jämthagen, Gävle: 026-10 83 07
Marie Långsved, Gävle: 026-16 45 08
Lena Stenman, Bergby: 0297-101 01
Marie Eriksson, Orsa: 070-333 19 84
Lena Dyrsmeds, Gagnef: 0241-621 37
Christina Andersson, Onsala: 0300-291 34
Rosie Ekerås, Henån: 0304-375 40
Carina Olsson, Svedala: 040-13 10 94
Ulla Olsson, Tygelsjö: 040-46 91 92
Caroline Övall, Sjöbo: 0416-187 61
Linda Westerberg, Jonstorp: 042-34 25 77
Ulla Waldt, Broby: 044-443 18
Lena Sand, Strömstad: 0526-311 31
Lotta Olsson, Hudiksvall: 0650-319 29
Ingela Boman, Kåge: 0910-72 03 49

Eftersom du är allergisk är det inte den största hiten att reda ut en tovig och något smutsig päls. Tycker inte du ska bada hunden nu, när den är tovig, för då blir den mer tovig när den har torkat. Har själv ett tovmonster på 2 år just nu :crazy: I den åldern trasslar pälsen ihop vid minsta väta. Min tvekar inte att ta till tänderna när han känner sig trängd heller så jag gå till uppfödaren och borstar honom tills vidare.

Sedan är jag såklart nyfiken på varifrån hunden är!

Lenis: Jag har också hundallergi, och jag har två stora pälsbollar ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden tidigare, en hund som alltid haft lätt till bett, ända sedan valptiden. Det har blivit lite bättre med...
Svar
11
· Visningar
1 994
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på att klippa min hund... jag ställer inte ut honom för tillfället och är såååå trött på pälsen just nu! han är...
Svar
4
· Visningar
1 207
E
Övr. Hund *långt* Jag är hundvakt åt en 6årig golden i två månader. Han har blivit ganska bortskämd och lyder knappt de kommandon som jag kräver...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp