• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kacka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 279
K

kacka

Jag har en shetlandsponny som är 14 år nu ,han har haft lindriga fånganfall några gånger . I somras blev han dålig fick medicin och blev bättre . I höstas blev han sjuk igen ,då blev diagnosen akut fång och bronkit ,han fick utskrivet både cortison och metadon och så sa vet att han skulle kortas i tån ,hovslagaren hade varit där på måndagen o vet på fredagen ,hovis kunde inte ta mer för det kom hovvätska . Han går fel o sakta ,glad o pigg i övrigt men hur ska jag få ordning på hovarna . Han ska inte äta hö o vara ute mycket säger vet pg av bronkit , men kan dem bli bra ? Någon som har tips ,jag har haft han sen han var fölunge och är mycket fäst vid honom och vill göra vad jag kan

Sv: hjälp

Jag kan bara tipsa dig om bronikten. Min kille har bronkit, och har varit nära döden vid några tillfällen. (han är 25 år) Nu står han i utebox, äter ensilage, står på torv och motioneras varje dag. Motion är jätteviktigt för att hålla luftvägarna fria har jag märkt. Min veterinär som ställde diagnosen tyckte att han skulle vila, men ju mindre han går desto sämre blir han. När han mår som sämst (längesedan nu) kanske han bara orkar promenera en kort stund, men nu när han mår bra så kan jag rida nästan "som vanligt". Bronkithästar är ofta väldigt väderberoende, så jag och min pojk väntar nu på ett par minusgrader och solsken, då mår han bäst!
Fångproblemen har jag inte så mycket erfarenhet av, men den shettisen vi hade som hade haft fång tidigare funkade bra med munkorg...
Lycka till!

Hej!
Om hästen inte har en mycket kraftig bronkit med andnöd är det inte helt lämpligt att behandla med kortison. Kortison kan nämligen framkalla fång och bör därför bara ges till fånghästar om det verkligen, verkligen behövs. Det finns andra mediciner att använda vid bronkit och om man så starkt misstänker en allergi bör ett miljöombyte genomföras (ensilage, lösdrift eller hellre utebox med torv, borsta utomhus, blöt ev kraftfoder osv).

Då man undviker att ge kortison tillsammans med NSAID (butta, Finadyne m fl) betyder det också att din häst inte får någon behandling mot sin fång (utom mden rent smärtlindrande effekt som kan uppnås med ffa metadonet). NSAID ges för att förhindra förloppet i hovbädden i samband med ett akut anfall.

Fång är en fruktansvärd sjukdom. Det finns säkert flera spaltmeter skrivet om ämnet här på forumet, så använd sökfunktionen och börja läs!

Berätta gärna hur bronkiten yttrar sig.

"vara ute mycket säger vet pg av bronkit"

Vad menar veterinären med att hästen inte får vara ute mycket? Min gamla Loppa hade bronkit i våras och de rekommendationerna jag fick är att hon ska vara ute så mycket som möjligt, alltså i hagen. Hon står i boxen närmast dörren när hon är inne och jag har alltid dörren öppen på natten så att hon får så frisk luft som möjligt!

Ute mycket ska han vara ,helst på lösdrift . Men han står i stall nära dörren med dörr öppen ,så det blir som ett utestall . Men behandlingen mot bronkit gick emot behandling av fång tycte jag . Jag är lite skeptisk till veterinärerna ,dem säger olika hela tiden

Då man undviker att ge kortison tillsammans med NSAID (butta, Finadyne m fl) betyder det också att din häst inte får någon behandling mot sin fång (utom mden rent smärtlindrande effekt som kan uppnås med ffa metadonet). NSAID ges för att förhindra förloppet i hovbädden i samband med ett akut anfall.

Jag har uppfattat det som att dessa mediciner (NSAID) endast lindrar symptomen inte att de kan bromsa förloppet när det väl har startat.

Det finns ingen medicin mot fång har jag fått veta ,bara smärtlindring ,men hur får jag bukt med hovarna då . Dem växer jättefort o hovis vågar inte ta så mycket ,han är ju lång i tårna jämt på det här viset .

Cortison ökar ju risken för fång. NSAID är smärtstillande antiinflammatoriskt så det hjälper ju till vid fång, dock tar det inte bort själva fånget.
Tycker det verkar kostigt att en veterinär skriver ut cortison till en fångis

Cortison ökar ju risken för fång. NSAID är smärtstillande antiinflammatoriskt så det hjälper ju till vid fång, dock tar det inte bort själva fånget.
Tycker det verkar kostigt att en veterinär skriver ut cortison till en fångis

Jag håller med dig.

till ts
Jag vet inte om jag läser lite slarvigt eller om du inte lyckas berätta riktigt hur det är men jag tycker inte det hänger ihop. Jag är inte expert på detta men har tagit reda på lite om hosthästar och en del om fång. Jag har också svårt att tro att en veterinär skriver ut cortison till en fånghäst. Jag har förstått det som att hovarna kan bli långa snabbt på en fånghäst. Att det inte går att verka den pga hovvätska har jag aldrig hört talas om (vilket inte säger så mkt i och för sig). Vad innebär det?
Jag förstår inte heller om hästen har varit sjuk i både fång och bronkit ända sedan i höstas?

NSAID "botar" inte fång, men neutraliserar till viss del de endotoxiner som frisätts i blodet från tarmen samt kan, genom sin blodförtunnande effekt, i viss mån förhindra uppkomsten av mikrotromber (mini-blodproppar översatt) i hovens kärlbädd. Därigenom förhindra att vissa områden utsätts för syrebrist (ischemi) = påverka sjukdomens utgång.

NSAID kan mao påverka sjukdomsförloppet, även om det inte finns någon medicin som stoppar ett anfall.

OK. Jag antar att man måste ge det i ett mkt tidigt stadium, helst innan man upptäcker det, för att det ska få så mkt effekt som möjligt?

http://spah.se/utbildning/

Kolla den här länken och klicka fram "Fång - en ständigt aktuell sjukdom". Bra info från ledande forskare i power-point format. Där står det även om NSAID preparatens effekt.

Ju förr - dess bättre, det gäller all behandling. Men NSAID används under hela det akuta förloppet. Det påverkar förstås inte redan uppkomna skador utan används i syfte att förhindra fortsatt skadeuppkomst.

http://spah.se/utbildning/

Kolla den här länken och klicka fram "Fång - en ständigt aktuell sjukdom". Bra info från ledande forskare i power-point format. Där står det även om NSAID preparatens effekt.

Ju förr - dess bättre, det gäller all behandling. Men NSAID används under hela det akuta förloppet. Det påverkar förstås inte redan uppkomna skador utan används i syfte att förhindra fortsatt skadeuppkomst.

Jag ser ingen länk men hade gärna gjort det. Jag har läst en del om fång sedan min häst fick det. Jag förstår vad du menar men undrar ändå lite - efter vad jag förstår har det hunnit hända ganska mkt innan man verkligen märker ngt. Är det inte så att en ganska stor del av lamellerna redan har hunnit bli skadade - av anledningar - på sätt - som man egentligen inte riktigt vet dvs har kunnat bevisa innan hästen får ont? Min häst fick det lindrigt och jag arbetar för att hon inte ska få det igen men det kan ändå vara bra att vara förberedd.

Jag ser den nu jag tror min dator har blivit jultrött!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 592
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka