V

Valkyriaa

Jag vet inte hur jag ska berätta det här för att det inte ska låta rörigt, men jag ska försöka. Då detta är en ganska allvarlig händelse så väljer jag att inte nämna några namn.

Jag fick precis höra av min kompis (även fd. stallkamrat) att en person (person 1) har ringt henne och påstått att jag ringt till person 1 och klagat på att min kompis stall är väldigt dåligt och att djuren inte sköts på rätt sätt. Jag behöver inte nämna några detaljer. Person 1 säger sig vara en gammal fodervärd till en häst i min kompis stall och hon vet att jag har stått där med min egen häst för ett tag sen. Person 1 säger att jag länge velat anmäla min kompis och hennes stall till djurskyddsmyndigheten men att jag inte vågat göra det själv eftersom jag då förmodligen inte skulle kunna vara kompis med dem längre. Så därför har jag sökt upp person 1 genom Eniro (hon fanns heller inte med, utan jag har sökt på hennes mormor och morfar :eek:) för att berätta allt detta och be henne att göra en anmälan åt mig.
En anmälan har iaf gjorts av person 1 och djurskyddsmyndigheten ska nu komma ut och inspektera allt.
Men det som gör mig så riktigt förbannad är varför någon skulle vilja sätta dit mig och varför någon skulle vilja anmäla min kompis och hennes stall då inget av punkterna i anmälan stämmer.

Detta var en översikt över problemet (har inte nämnt några detaljer för att göra det så enkelt för er som möjligt att läsa).
Nu vill jag veta hur man gör i en sån här situation. Allt är falska anklagelser. Ska man blanda in polisen och göra en anmälan?
Person 1 har ringt från ett privatnummer, så det går inte att få tag på henne. Har sökt på hennes uppgifter på internet men inte hittat någonting. Jag vet för- och efternamn och stad, men hittar ingenting alls, det tyder på att personen i fråga inte ens existerar.
Men NÅGON är ju person 1, hur får man reda på vem?

Sv: Hjälp

Hoppas att du pratar med din kompis (stallägaren ) och förklarar att du inte är inblandad, annars blir det väl trubbel mellan er...

Prata med din kompis !

Om person 1 har gjort en anmälan så är det H*N och inte DU som har gjort den. Oavsett vad personen säger om dig.

Prata med din kompis !

Om person 1 har gjort en anmälan så är det H*N och inte DU som har gjort den. Oavsett vad personen säger om dig.

Håller med ! :bow::bow:

Till Ts: Tala med din kompis och eftersom det bevisligen inte går att hitta "person 1" på eniro så faller det ju på sin egen orimighet att du skulle ha sökt upp henne och än mindre hennes morföräldrar.

Lycka till, Kicki :)

Tack för alla svar!

Har redan pratat med min kompis då det var hon som berättade det här för mig. Så hon var ju inte så glad på mig ifrån början men förstod sen att jag är oskyldig (det är bra att man kan lita på sina vänner).

Men vad säger ni, skrattar polisen åt en om man anmäler detta eller är det något som man bör göra? Både jag och min kompis tycker att detta är väldigt obehagligt. Det kanske vore bra att man gör en polisanmälan för att markera att detta inte är acceptabelt, polisen lär ju ha viktigare saker för sig så dom börjar nog inte någon slags utredning.

Förstår att du är arg, men jag skulle vara förvånad om person 1 har begått ett brott, isf har alla som snackar skit om någon annan begått brott :crazy:
Så du får nog släppa det. Däremot skulle jag om jag vore du vara himla intresserad av att komma på vem som skulle vilja göra något sådant mot mig.

Hoppas att allt är lugnt mellan dig och din kompis nu iaf.

Men VEM skall ni anmäla och för VAD ?!

Det är precis det som är det svåra i det hela. Man har ingen att anmäla. Skulle vi ha någon att anmäla så skulle anmälan bli för förtal. Mest för att markera att det är totalt oacceptabelt att göra såhär.
Men å andra sidan så kan man ju anmäla en misshandel utan att veta vem som har gjort det, så det borde ju gå i den här situationen också. Men det är jobbigt när det känns som att personen inte ens existerar :smirk: Men någon är det ju..

Förstår att du är arg, men jag skulle vara förvånad om person 1 har begått ett brott, isf har alla som snackar skit om någon annan begått brott :crazy:
Så du får nog släppa det. Däremot skulle jag om jag vore du vara himla intresserad av att komma på vem som skulle vilja göra något sådant mot mig.

Hoppas att allt är lugnt mellan dig och din kompis nu iaf.

Jag förstår vad du menar när du pratar om skitsnack, sånt är ju oftast bara att strunta i. Brukar inte ha några större problem om man får höra nåt sånt, men nu när det faktiskt gäller lite större saker där djurskyddet har kopplats in så blir man lite argare. Jag kan fortfarande inte förstå VARFÖR jag ska vara inblandad, det går ju att anmäla anonymt! :smirk:
Vi ska försöka komma på vem den här personen är.
Det är lugnt mellan mig och kompisen, hon förstod ganska snabbt att det inte var jag som har gjort nåt. Vi sitter ungefär i samma sits just nu..

*KL*
kan man inte anmäla folk för "förtal"? Det skulle vara bra ialla fall.

Skönt att det har löst sig med din kompis iaf. :)

Kicki :)

*KL*
kan man inte anmäla folk för "förtal"? Det skulle vara bra ialla fall.

Som ovan svarat, dock kan det av egen erfarenhet bli svårt att bevisa då båda parter kan neka att de sagt viseversa. I mitt fall blev det så- alltså, anmälan/utredningen lades ner.

Nu kan jag har missat om du redan vet vem som står som anmälare. Har den använt sitt namn så står det i papprena hos inspektören. De papprena är även offentlig fast kommer inte ihåg om det är alla pappren eller resultatet. Men har någon som angett sitt namn anmält så står det där.

Man kan anmäla till komunens djurskyddsinspektör anonymt, de är skyldiga att utreda alla anmälningar. Ett ganska roligt exempel är att en 4H gård som grannen jobbar på blev anmäld för att djuren inte får mat. Tillsammans med anmälan fanns fotobevis på skyltar vid hagarna där det stod "mata inte djuren" :rofl::rofl::rofl: Trots att inspektörerna vet att det är de 800 besökarna som kommer varje dag som inte ska mata så åker de ut endå för att de måste. Slöseri med skattemedel? Ja. Men ändå bra att lagstiftningen fungerar.

Jag har själv blivit anmäld, vet inte av vem. Fick valla runt en inspektör i ca 1,5 timme. Hon konstaterade att anmälan saknade grund o det fick jag skriftligt på :):banana:. Fick lite ont i magen men när jag pratade med lite folk om det så visade det sig inte vara så ovanligt att bli anmäld o att det inte är så farligt. Det som kan hända är väl - ja det där kan du rätta till, bättre om du gör si eller så osv.

Har sökt på hennes uppgifter på internet men inte hittat någonting. Jag vet för- och efternamn och stad, men hittar ingenting alls, det tyder på att personen i fråga inte ens existerar.
Men NÅGON är ju person 1, hur får man reda på vem?[/QUOTE]

Det kan också tyda på att hon existerar men inte har något telefonabbonemang registrerat på sig...

Kommer inte ihåg den där hemsidan som det var sådant rabalder om som man kunde få reda på födelsedata och för en billig penning en kreditundersökning mm.

Visst kunde man söka på namn och stad?
Där är ju alla med och inte bara dom som har telefon

Någon som vet vilken hemsida jag menar?

Har precis fått reda på lite mer information.
Kan börja med att säga att djurskyddet var ute idag och att stallet är godkänt.
Sen så har person 1 gjort en anmälan, person 1 existerar och har det namnet som hela tiden har sagts och hon bor där det sägs att hon ska bo. Så det stämde.. Och det stämde även att hon har fått tips från andra personer (verkar som att det är flera stycken, eller så är det bara en och dom andra är påhittade, en riktig person har iaf tipsat henne) om att stallet inte ska vara bra och att hästarna inte heller ska skötas på ett bra sätt. MEN, hon har ändå hittat på att JAG skulle ha ringt till henne, så fyf*n vad förbannad jag är för det.

Men men.. vad ska man göra, det är bara att skratta åt personen och gå vidare. Men jag skulle så gärna vilja ha svar på VARFÖR hon har trasslat in mig i det här? Jag förstår inte.. är helt ställd :eek:

Kommer inte ihåg den där hemsidan som det var sådant rabalder om som man kunde få reda på födelsedata och för en billig penning en kreditundersökning mm.

Visst kunde man söka på namn och stad?
Där är ju alla med och inte bara dom som har telefon

Någon som vet vilken hemsida jag menar?

kan det vara ratsit.se? Har sökt där..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 637
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar