Vica

Trådstartare
Hehe, fick höra av bonden att TS halten på höet vi köpt ligger på hela 90!!:angel: Detta var första skörden som han fick in innan midsommar.. Hjälp, vågar man ge honom nått annat än hö!? Rädd att överdosera om jag råkar ge honom betfor då och då :crazy::rofl:

Nån mer än som har löjligt hög TS halt?

Sv: Hjälp!

Menar du att näringsvärdet skulle också vara extremt högt bara för att TS-halten är så hög? Det är nog i så fall ANDRA risker än det... Vad är det för näringsvärden i det?

TS 90%
Smb. rp. 70 g/ kg foder
Energi 10,2 MJ/ kg foder

Så tror jag han sa iaf..

Senast ändrad:

TS-halten talar bara om hur mycket vatten som finns i fodret. TS-halten på hö kan variera med luftfuktigheten. Man brukar anse att en TS-halt på 84% vid normal luftfuktighet är genomsnittligt. Små variationer som du beskriver har ingen praktisk betydelse. Skillnaden mellan 84% och 90% TS är mycket liten.

Om höet hade en TS på 90% så är det troligt att den redan nu återfuktat i lagring på grund av luftfuktigheten som råder. Om du skulle göra analysen nu på det du köpt skulle du nog få ett annat resultat. Var glad att du lyckades få köpa ett parti väl torkat hö som du nu ska vara rädd om genom att lagra på bästa sätt!

TS 90%
Smb. rp. 70 g/ kg foder
Energi 10,2 MJ/ kg foder

Så tror jag han sa iaf..

Är det inte per kg TS då?
Har du en lättfödd häst så är det ju i vilket fall som helst lite höga värden och blir svårt att ge den tillrcäkligt med grovfoder - om du inte blandar med lite halm? Till en svårfödd skulle det däremot vara alldeles utmärkt ju!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka