L

lala

jag har just fått en 20årig islandshäst på foder. den senaste tiden hade han bara gått ihagen och skrotat så jag har fått hem honom för att han ska bli lite mer ompysslad och förhoppningsvis hållas pigg och kry längre.
jag kommer inte ha möjlighet att rida någon annanstans än i skogen och på åkrar.
han blev just veterinärbesiktigad och var frisk men han har en etta på ena frambenet, men veterinären sa att det var ingenting för en 20åring. och så pratade ägeren om att han har trånga lungor, han brukar stanna och hosta i början ibland efter att man travat eller galopperat.
dessutom har han väldigt mycket sommareksem :(
tidigare har han varit galopphäst :confused: så han kan inte så mycket innom dressyr, men jag tycker han verkar vara villig att lära sig och försöker ialla fall. jag har inte ridit honom så mycket, men lite volter och sådant, ibörjan var han lite svår att ställa men han gör framsteg. det blir lätt så att så fort man använder skänkeln tror han att han ska springa, men som sagt han har gjort framsteg på väldigt kort tid :)

nu vill jag ha alla tips om hur jag ska träna min lille älskling. jag ska inte träna massor och tävla eller så, jag vill bara hålla igång honom för hans hälsas skull. men jag vet inte riktigt hur jag tränar på bästa sätt, dessutom är jag lite orolig för de där med en etta på ena benet, jag har inte kännt så mycket av de, ibland märker jag lite att han kanske inte går helt rent, men han är väldigt pigg och glad :)

Sv: HjÄlp

Hej! Eftersom islänningen inte varit igång på en stund, ska du ta det väldigt försiktigt i början. Skritta så länge det behövs, sedan då du tycker att ni är redo för att ta ännu ett steg framåt, kan man börja lite med några travsteg åt gången. (Med detta menar jag också att han ska kännas i form)
Träna mycket på volter, ta mycket halt och byt varv ofta. Detta för att hästen ska veta VEM exakt det är som bestämmer, och att han kan lita och lyssna på dej upp till 100%. Då du rider ut, byt mycket miljö, d.vs. att du kan först rida på en stig i skogen en bit, sedan på en väg, sen på ett öppet fält m.m. Det är viktigt för en häst att få bli van med olika ställen, då har du lättare med ridningen också.
Då du börjar trava och galoppera, så i början är det bra om du först travar, sedan skrittar, sedan travar och tillslut några steg i galopp. Hästen ska lyda dej på en gång då du skänklar. Jag hade också lite problem med den häst jag har nu här över sommaren. Hon ville förr hela tiden takta, och då jag skänklade henne framåt, började hon trava (en f.d. travhäst). Det jag gjorde för att få henne att sluta med det, var att jag satt mycket djupt i sadeln, var hela tiden uppmärksam, drog inte i tyglarna och tillslut lydde hon det jag begärde. Hårdträning, var det. Jag ska ännu påpeka dej om att rusa inte med träningen tillsammans med hästen, det gör bara mera problem. Ta det lugnt, ta en sak i taget, och när hästen lärt sej en sak ordentligt, börja med en ny sak. Det känns mera spännande för hästen då, att kunna gå bakom en sak som den kan, och börja med en helt ny sak.
Var försktig då du rider med hästen, med tanke på att han har en etta i benet. Du märker med tiden vad hästen tål och inte tål. Ta det säkra före det osäkra.
Lycka till! ;)

Senast ändrad av en moderator:

alltså jag har inga problem med att han rusar iväg och så, det var bara i början som han inte riktigt förstod att han skulle flytta sig för skänklarna och inte springa och det förstår man ju eftersom han varit galopphäst. han är en otrolig häst, han lyssnar jättebra och försöker verkligen vara mig till lags. och dessutom är han väldigt orädd, han reagerar knappt på saker som andra hästar brukar tycka är jätte läskiga :)
när jag rider brukar jag oftast skritta runt här i området, ofta i kohagen (korna är väldigt intresserade av hästen men han bryr sig inte alls om dem), jag försöker gå i lite backar och lite på ojämt underlag så han får se var han sätter hovarna. sedan brukar jag gå på en åker och gör mycket volter, travar lite och tar en galopp ibland (man kan bli av med lite flugor då :d) sen skrittar jag en runda och far sedan hem. jag har provat stretcha lite men de har inte gått så bra..

vågar man rida över bommar och kanske hoppa något litet hinder med honom?

Är hästen halt och markerar, ska du väl inte rida alls?
Eksemhästar brukar dessutom ofta även få problem med andningsvägarna (bronkit etc).

nej han är inte halt. veterinären sa att det var naturligt för en 20åring. han är jätte pigg och glad :)

han blev just veterinärbesiktigad och var frisk men han har en etta på ena frambenet, men veterinären sa att det var ingenting

dessutom är jag lite orolig för de där med en etta på ena benet, jag har inte kännt så mycket av de, ibland märker jag lite att han kanske inte går helt rent,

Om det inte är halt, är det då en rörelsestörning eller vad kallar du det. Och vart drar du gränserna? Vet du VARFÖR hästen inte är helt ren, vad är det för orsak?

innan han kom till mig veterinärbesiktades han. ägaren sa att veterinären hade sagt; han har en etta på ena frambenet, men för en 20åring är det ingenting, han är helt frisk annars.

det är inte så att han haltar, men ibland (väldigt sällan) kan man känna att han tar något steg då han inte går helt rent, men så är det ju för människor också. det är bra många äldre människor som har hon och haltar men inte lägger dom sig i sängen och slutar gå helt och hållet för de heller!
han vill ju ut och springa! han går raskt men öronen framåt när jag rider och han haltar inte, då tänker jag följa veterinärens råd och rida honom. inte har han det bättre om han bara går och skrotar i en hage, då kommer han åldras mycket snabbare, han mår bra av att röra på sig och han vill ut och springa!

jag har ingen aning om varför han har en etta.
som sagt hade han ju inte blivit riden på länge innan han kom, kan det kanske vara så att man kan träna bort detta? jag menar man tränar på rätt satt kanske benet blir starkare och problemet är borta, för då han blev besiktad hade han bara gått i hagen ett år och var helt otränad... :confused:

Hade han en etta efter böjprov, eller en etta bara dom sprang med honom? Hur länge har han haft den här rörelsestörningen?

"Trånga lungor" låter som en mycket hemsnickrad diagnos, det har han nog inte. Därmed inte sagt att han inte kan ha en hostproblematik.

En islänning som varit galopphäst låter lite konstigt, mig veterligen finns inga galopptävlingar för islänningar?

ägaren är lite konstig :d
det var hon som sa att han har trånga lungor, men det är bara i första traven han hostar, annars brukar han aldrig hosta.

jag tror det var efter böjprov som han hade en etta, han besiktades i början på året. men som sagt så har jag bara märkt av att han gått lite konstigt några få gånger..

jag har ingen aning om vad det är för lopp han sprungit, men alltså inga några stora kända. antagligen är de nån som tävlat honom i små tävlingar bra, men det var länge sen.

Vill bara säga att mitt 18-åriga sto också näst intill alltid hostar efter första tölten, och ibland efter första galoppen. Hon har gjort det alltid, och det har inte blivit verkligen bättre eller sämre, under tiden vi har ägt henne och hennes förra ägare. Hon hostar lite när det är dammigt, och hon har exem. Någon som vet vad det kan vara egentligen? Sorry om det inte riktigt hade med ämnet att göra, men verkade vara folk som visste det här... :angel:

En etta efter böjprov på en tjugoåring låter inte så farligt, tycker jag.

Jag tror inte det behöver vara någon koppling mellan hostan och exemet. Exem är vanligt bland islandshästar, det är allergi mot svidknott (så det är täcke och myggmedel som gäller, och hålla rent och smörja, men det antar jag att du gör redan). Och hosta kan väl också drabba många äldre hästar, låt honom vara ute mycket och kanske stå i utebox (om det går att kombinera med att skydda honom mot knott). Man kan vattna höet också (eller fodra med ensilage), och en de kan bli bättre om de står på pappersströ.

ägaren är lite konstig :d
det var hon som sa att han har trånga lungor, men det är bara i första traven han hostar, annars brukar han aldrig hosta.

jag tror det var efter böjprov som han hade en etta, han besiktades i början på året. men som sagt så har jag bara märkt av att han gått lite konstigt några få gånger..

jag har ingen aning om vad det är för lopp han sprungit, men alltså inga några stora kända. antagligen är de nån som tävlat honom i små tävlingar bra, men det var länge sen.

Då måste han tävlat som ponny, för vad jag vet finns det inga lopp alls man kan vara med i med en islänning. Såvida de int emenar att de bara haft honom till att galoppera i skogen med, och kallar det "galopphäst"?

Om det hade vart min häst hade jag ändast ridit ut på låånga (kanske inte för långa :p) , lugna och härliga skogsturer så att han fått koppplat av .
Had kanske tagit ngt skutt över ett naturhinder i skogen el ngt liknade.. Skulle aldrig våga hoppa ngt rikigt hinder, kanske bara gå över bommar. =)
¨
pimpim

alltså jag har inga problem med att han rusar iväg och så, det var bara i början som han inte riktigt förstod att han skulle flytta sig för skänklarna och inte springa och det förstår man ju eftersom han varit galopphäst. han är en otrolig häst, han lyssnar jättebra och försöker verkligen vara mig till lags. och dessutom är han väldigt orädd, han reagerar knappt på saker som andra hästar brukar tycka är jätte läskiga :)
när jag rider brukar jag oftast skritta runt här i området, ofta i kohagen (korna är väldigt intresserade av hästen men han bryr sig inte alls om dem), jag försöker gå i lite backar och lite på ojämt underlag så han får se var han sätter hovarna. sedan brukar jag gå på en åker och gör mycket volter, travar lite och tar en galopp ibland (man kan bli av med lite flugor då :d) sen skrittar jag en runda och far sedan hem. jag har provat stretcha lite men de har inte gått så bra..

vågar man rida över bommar och kanske hoppa något litet hinder med honom?

Du menar för detdär benet? Om du gärna vill göra det, så börja med att skritta över bommarna. ta det väldigt försiktigt i början, du märker med tiden vad han tål, som jag sa innan. Om du tycker hästen klarar av bommarna, sätt de på HÖGST 30 cm då du höjer det första gången från att ha varit bommar på marken bara. Klarar hästen det bra, höjer du det lite till o.sv. Det är mycket viktigt att ta det mycket försiktigt i det här skedet. :smirk:

Träna mycket på volter

En häst med en 1:a på benet ska du inte träna på volter. Då kan markeringen lättare lockas fram, vilket inte blir bra.
Bra att du har tillgång till skog och mark, för jag tror det är just det din foderhäst behöver! Att den hostar behöver du nog inte oroa dig för. Jag har ett halvblod, 19 år, och hon brukar hosta 1-2 ggr innan vi kommit igång ordentligt.

Mvh Sofie

Vill inte säga åt dig vad du ska göra men jag kan berätta hur vi gjorde med vår häst. När han köptes var han 18 år och i väldigt dåligt skick: kronisk bronkit (alltså hosta), eksem, omusklad och gick bara i bara grisepass. Böjprov gjordes inget eftersom han var så pass gammal (och därför antagligen hade fått utslag).
Så här gjorde vi:

Vid visst väder hostade han mer än vanligt och då blev det endast skritt eller hemvändning. (Det märker du ju själv hur hästen mår)
Vi gav alger mot hostan och den försvann efter ett tag helt och hållet!

Ingen som helst ridning på volter! Red vi på bana var det isåfall bara som sällskap och vi gjorde inget annat än skritt på fyrkantspåret. Som jag förstog det ville du bygga upp hästen för att han ska hålla länge, men jag tror att det sliter mer än vad det bygger upp... Tänk på att han ändå är gammal "trots" att han är islänning. Vill man mer med sin ridning så skaffa en häst som har möjligheterna!

Vi red ut mycket på långa härliga turer på varierat underlag och i varierande tempon (både skritt och galopprace).

Vi hoppade även ibland men nu ångrar jag det. Hans ben höll inte i längden för den påfrestningen. Fick jag gå tillbaka ch ändra något så skulle jag aldrig hoppat med honom. Dumt att chansa och "se vad han klarar" som någon uttryckte det.
Tycker jag iallafall. Kan ju tillägga att vi inte ens försökte oss på att träna upp hans tölt eftersom vi tänkte att den gångarten kräver så mycket av hästen (benen).

Jag vill varna lite för att gå efter vad hästen vill. Vi fick 7 underbara år med vår gubbe men de två sista åren var han halt till och från hela tiden men detta avskräckte honom inte från att försöka galoppera och hoppa. Försökte dra i väg och hoppade över pinnar och vattenpölar trots ont i benet...Han tyckte ju att det var kul. Vet inte om det är speciellt för islänningar men det finns mycket vilja i huvudet på en del hästar.

Eksemet är det ju bara att sköta så mycket som det går.

Lycka till med din häst. Kram

Tänk på att han ändå är gammal "trots" att han är islänning. Vill man mer med sin ridning så skaffa en häst som har möjligheterna!
Gammal med "islänningsmått" är ju inte hästen egentligen, men däremot kan man ju diskutera skötseln. Kolla t ex Mökkur som deltog i WM 1991:4:a i 5-gång, 6:a i kombination. På slutet var det NM -02, 6:a T1 och norrländska, 1:a T1!! ( Mökkurs sista tävling). Det är 15 år topptävlingskarriär. Så åldern, Mökkur är väl född -95 eller så, är inte bara en siffra utan något att förvalta.

I TS fall så gäller det att förvalta det hon har hand om. Bästa möjligheter för hostan och inte minst för benen, hästen ska inte behöva markera. Utred varför (i båda fall) och försök agera både preventivt och uppbyggande för framtiden.

Att diskutera ev bommar och små övningar, det är långt längre fram.

Akta dej för volter på en gammal o stel häst , rid i skogen ist , utanför stigarna o bygg upp pållen .
Det är mkt svårt att rusa i svår teräng :)

Förlåt. 85 så klart.
Och det är så klart bara en häst - men just 20 för en islänning är INTE gammalt sas.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka