C

CindyLou

Jag har en soja säck hemma köpt från Granngården.
men hur skall jag kunna räkna med i foderstaten när allt står i %.
Hur skall jag räkna ut det i kg eller gram???:confused:

Näringsinnehåll:
Vh 11.5%
Råfett 1.8%
Växttråd 5.7%
Ca 0.3%
K 2.2%
Råprotein 49%
Aska 5.6%
N 7.8%
P0.6%

Sv: HjÄlp!

det är väl näringsvärde per 100 gram? det bukar man ju räkna på...

Jag brukar fuska och gå in och titta i färdiga foderlistor. På bl a www.freefarm.se- den vuxna hästens foderstat kan man antingen plocka fram foderlista eller fylla i bara det fodermedel man vill se värden för och fylla i ett kg. Då får man summan för ett kg av det aktuella fodermedlet. Sedan kollar jag om det verkar rimligt i förhållande till den förteckning jag har på fodret.

Köper man foder som går till flera djurslag finns ofta inga värden angivna efter som både mj och smrp skiftar mellan djurslagen.

Jag brukar fuska och gå in och titta i färdiga foderlistor. På bl a www.freefarm.se- den vuxna hästens foderstat kan man antingen plocka fram foderlista eller fylla i bara det fodermedel man vill se värden för och fylla i ett kg. Då får man summan för ett kg av det aktuella fodermedlet. Sedan kollar jag om det verkar rimligt i förhållande till den förteckning jag har på fodret.

Köper man foder som går till flera djurslag finns ofta inga värden angivna efter som både mj och smrp skiftar mellan djurslagen.

tack så jätte mkt för hjälpen!:)

Förstår inte riktigt den där :P

När man fyllt i allt å sen trycker visa, så får man ju upp ett nytt fönster där det står massa om allt. Men vadå, jag fattar ingenting :P

Vad är det du inte förstår? Du fyller i det aktuella foderslaget, trycker in ett kg och ser sedan i rutan vad det ger i mj och smrp. Om du inte går in och tittar på foderlistan.

Du kör väl inte Optignägg nu va?

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: SaraMara
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka