T

Tuffa_tosen

Jag behöver hjälp med min medryttarhäst som är en nordsvensk.
Igår när jag red på henne ute i skogen så tänkte jag testa och galoppera henne för första gången.
När jag satte dit galopp skänkeln så sprang hon iväg och skenade, det var helt omöjligt att få stopp på henne.
Ingen som red henne tror jag skulle kunnat få stopp på henne.
Men till slut så stannade hon.

Jag blev livrädd och jag vet inte hur jag ska göra för att hon inte ska skena med mig.
Det är inte första gången hon sticker, man får jämt hålla in henne även i trav har hon stuckit med mig.

Hon är en gammal travare och hon gillar inte bana så jag får bara rida i skogen för ägaren.
Men hur kul är det för mig att bara behöva skritta för att jag är rädd att hon ska skena.

Vet nån hur jag kan göra för att inte få henne att skena?
Vad kan det bero på?
I stallet är hon helt underbar men det är när hon kommer ut.

Snälla Hjälp mig!
 
Sv: Hjälp!

Tyvärr så skulle jag nog rekommendera dig att byta medryttarhäst. det verkar som att hon har kommit på att hon inte behöver lyssna på dig, utan kan göra som hon vill. Bäst hade varit om du hade kunnat rida dressyr på volten, för att träna lydigheten. Ute kan du ju prova med att trava bara några steg åt gången och bryta av innan hon hinner tänka på att sätta fart. Om hon ändå gör det så försök att ta ordentligt i ena tygeln och fya henne. Öva mycket halter så att du känner att hon lyssnar på dig, glöm inte beröm! Börja inte med traven innan du känner att hon lyssnar i skritten.

Har du pratat med ägaren? Kanske kan du få byta bett på henne som en tillfällig lösning? Någonting måste ju göras, annars kan det ju sluta illa om ni har otur. Lycka till!

Ursäkta om det blev svamligt, men det kanske är till någon hjälp ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

ta hjälp av ägaren! ELLER byt medryttarhäst...
om den är en gammal travare ska du nog INTE segdra i tyglarna (om du gör det) de behöver stödet i tygel/töm för att kunna springa fort, så på det sättet lär du inte få stopp på henne.
sen undrar jag om hon ens KAN galoppskänkel? jag tror att ju mer och ju hårdare du håller henne desto mer stressar hon upp sig o springer iväg.
men som sagt, prata med ägaren o om inte hon kan hjälpa dig så byt häst.
 
Sv: Hjälp!

Kanke ett skarpare bett? Då behöver man ju inte hänga sig i tygeln...
 
Sv: Hjälp!

Kanke ett skarpare bett? Då behöver man ju inte hänga sig i tygeln...
skarpare bett?! klarar hon inte av hästen eller att den inte förstår hennes hjälper, vad gör då ett starkare bett för nytta? om hon dessutom är rädd o spänner sig hela tiden gör det bara ännu ondare i hästens mun med ett skarpare bett vilket då enligt mig gör mer skada än nytta... o SKA hon byta bett ska det göras i samråd med ägaren, efter att alla andra anledningar är uteslutna... (ex värk, missförstånd, okunskap från både häst o ryttare osv)detta är ju min åsikt då men den står jag fast vid.
 
Sv: Hjälp!

Jag vet inte hur jag ska göra, ska prata med ägaren och höra hur man kan göra.
Skulle gärna vilja byta medryttarhäst men det tog ett år att hitta den här.
Jag bor i Falun i Dalarna och här finns det knappt några som behöver hjälp:(
 
Sv: Hjälp!

Jag vet inte hur jag ska göra, ska prata med ägaren och höra hur man kan göra.
Skulle gärna vilja byta medryttarhäst men det tog ett år att hitta den här.
Jag bor i Falun i Dalarna och här finns det knappt några som behöver hjälp:(

men lilla vän:/ tycker det känns hemskt att du ska behöva vara rädd för att rida din medryttarhäst ju...är man rädd för hästen får man ju inte ut ett skvatt av sin ridning, tyvärr! finns det ingen ridskola i närheten? eller har du möjlighet att ha häst på foder? (dvs ekonomiskt, kunskapsmässigt, "hjälpmässigt" osv) prata med ägaren o se om h*n kan hjälpa dig på nåt sätt,annars kanske hon vet någon som behöver hjälp? har du kollat annonser på nätet osv om medryttarhäst i din närhet? annars kan du ju sätta upp en lapp på tex ridskolor och mataffärer runt omkring och här på nätet om att du söker en...hoppas det löser sig till det bästa! lycka till!
 
Sv: Hjälp!

Jag får tyvärr inte ha häst på foder:( Lappar har jag satt upp förra gången och INGEN hörde av sig, överallt på internet har jag annonser men ingen hör av sig, på ridskolan får man inte göra nått där jag rider:( Vill Flytta:(
 
Sv: Hjälp!

Jag får tyvärr inte ha häst på foder:( Lappar har jag satt upp förra gången och INGEN hörde av sig, överallt på internet har jag annonser men ingen hör av sig, på ridskolan får man inte göra nått där jag rider:( Vill Flytta:(
aj tusan....vart bor du? vad för slags häst letar du efter? vad kan du?
 
Sv: Hjälp!

Jag bor I falun som ligger i dalarna, har ridit i 5år och jag själv är 14år.
Vill inte ha nån speciell slags häst, kanske tävla i dressyr eller hoppning men inget krav, rida i skogen är också jätte kul men även på bana:) Jag kan göra allt:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp