M

mjauen

Hej!
Nu tänkte jag ta bort snösulorna på min häst pga värme i ena hoven.
Finns det typ något bra fett eller liknande att sätta i hovarna så han ändå slipper styltorna?:crazy:

Sv: Hjälp!

Är han varm i hoven pga sulorna då? :confused:
Vad för sulor har du? Vi har såna ringsulor med luft i själva ringen alltså inte helgjutna som på Hööks. Funkar hur bra som helst och jag kan inte föreställa mig att de skulle kunna orsaka värme i hoven?

Det finns olika kvaliteer på ringsula också, vissa av dem är av plast och har också en tjockare spikkant. De som monteras på min häst är av silikon, och även här finns olika kvaliteer, men jag har hört talas om hästar som blivit sultryckta med just dessa plastsulor. Det ska bero på att materialet är för tjockt, men även på hur hovis verkar för sulan.

ett litet snabb tips är att klippa till glass-låde-lock så dem bara är att pilla in mellan skon å hoven medans man rider ;)
funkar bättre än inget men det är nog bara en tillfällig lösning.
svårt å få till dem rätt.. men jag ahr haft de så några ridturer i väntan på hovis med sulor ;)

Du kan använda vanligt hovfett istället, inte lika bra men funkar en stund...

Varför är han varm i hoven?

Du kan använda vanligt hovfett istället, inte lika bra men funkar en stund...

Varför är han varm i hoven?
Vi vet inte varför han är varm i hoven men han har inte så bra hovkvalite just nu men värmen i h.bak kom efter att vi skott på hans snösulor och antingen kan det vara sulorna tänkte vi eller att han typ vrickat sig eller något, men tänkte börja med att ta bort sulorna eftersom vissa hästar blivit halta och så utav sulorna har jag hört.

ett litet snabb tips är att klippa till glass-låde-lock så dem bara är att pilla in mellan skon å hoven medans man rider ;)

Hur menar du? Hur ser bitarna ut som du klipper till och trycker du bara in dem mellan sko och hov sedan :confused: Lite nyfiken på att testa om det blir någon snö...

Hur menar du? Hur ser bitarna ut som du klipper till och trycker du bara in dem mellan sko och hov sedan :confused: Lite nyfiken på att testa om det blir någon snö...

Svarar lite här, då jag också red med sådana förra vintern;)

Du klipper till som ett V så att strålen får plats, då täcker plasten bara själva hovytan och låter strålen alltså gå fri.
Sedan ska kanten följa kanten på skon så att den hålls fast av kanterna.

Här är en bild, den blåa ska vara sulan av glasslocket (är tyvärr inte såå konstnärlig;)).

sko.jpg

:D

Senast ändrad av en moderator:

Sorry - har aldrig hittat nåt som hjälpt, forutom att vara oskodd, men då blir det svårt med broddar :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix