Agapi

Trådstartare
De senaste veckorna har jag varit med min kanin till veterinären tre gånger och har haft två olika veterinärer. De första två gångerna jag var där var det samma veterinär. Hon tyckte att kaninen var mager, men sa att det troligtvis berodde på åldern eftersom han är pigg annars (han är 8,5 år). Hon sa också att det var kul att någon ville satsa på sin kanin och inte bara ge honom en spruta och somna in, så fort något börjar krångla (var där för en ögoninfektion). På henne lät de som att allt var bra, hon gav honom också lugnande för att kunna spola tårkanalerna och det funkade jättebra.

I förrgår var jag tillbaka på ett återbesök, men denna gång var det en annan veterinär. Egentligen skulle de spola tårkanalerna igen, men hon ville inte ge honom lugnande eftersom han var så gammal :confused: Konstigt, eftersom han fick det veckan innan. Hon sa också att han var för mager och att vi var tvungen ta in honom i huset om vi ville att han skulle överleva vintern. Han har varit utekanin hela sitt liv och verkar inte ha mått dåligt över det, han har en varm bur och värmelampa och mycket hö. Veterinären sa att han var så mager eftersom han åt för att hålla värmen, och att all energi gick åt till det. Så nu bor han i förrådet, eftersom vi har allergiker i huset. Han äter och äter, så jag väger honom varje dag för att se om han gått upp i vikt. Om han inte har ökat i vikt till på lördag måste jag ringa till veterinären till veckan och ge honom en spruta så han får somna in. Enligt den andra veterinären.

Vem ska man tro på egentligen? Såhär är det ju för oss människor också. En läkare kan säga att allt är bra, medan en annan läkare säger en helt annan sak. Vilken veterinär ska man tro på egentligen?

Sv: Hjälp!

alltså, om kaninen inte mår dåligt av det, varför ska du låta honom somna in? det verkar konstigt, tycker jag.

och varför gav dom lugnande för att spola tårkanalerna? det kanske finns olika sätt iofs, men när en av mina kaniner skulle göra det så behövdes inte det iaf...

hoppas kaninen ökar i hull snart :)

Sålänge kaninen mår bra och har livsgnistan kvar så tycker jag inte att du ska låta honom somna in, de flesta djur blir ju magrare när de är äldre.

Lycka till!:)

Tyckte också det verkade väldigt konstigt.

Det är ju så pilligt att spola tårkanalerna på en kanin, och min hade fått infektion så varade as hell. Konstigt hur mycket det kan rymmas i en liten tårkanal. Så de gav lugnande för att han skulle ligga still.

Han är pigg till och från. Det är ju inte så att han bara ligger ner hela tiden, men han skuttar ju inte särskilt mycket heller. Men så är han ju gammal också, har ju inte riktigt lika bra kondition längre :smirk:

Vill absolut inte ta bort honom :( När den dagen kommer så hoppas jag att han får dö här hemma, utan krämpor.

ahaa, okej .. min kanin var väldigt still av sig, så det kanske inte behövdes då.. hehe..

men gör så som det känns bäst, det verkar ju inte som om han mår så dåligt?

Det är lite till och från. När han får morot blir han pigg och äter upp den på en gång :) Men annars är han väldigt stilla...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama