F

farminetta_

jag behöver akuta råd om bantning... Det är så att för några år sedan hade jag och nårra mer hand om en fjording (av den grövre typen) och en islänning... åren gick och alla fick hästar på andra hål så han som ägde dem började ta hand om dem ingen.. lr ja inte rida och borsta och så då... nu här om veckan va en av de andra som tog hand om dem också, där och kollade till dem till henes stora förvåning så gick det nästa rulla fram dom... så jävla feta hade de blivit, och islänningar som helst inte ska gå upp ett kilo i vikt me.. :/... de ska sättas i en hagen utan direkt bete och de ska få halm ist för hö.. men det som oroar oss mest är att fjordingen ska föla i sommar å så fet som hon är nu så är frågan hur de kommer att gå... jag som inte bor ca 7 mil ifrån dessa hästarna på veckorna har bara helgen att va hos dem..

men hur ska jag snabbast få ner dom i vikt utan att göra dom illa... (leder osv)

Sv: HjÄlp!

att sätta en dräktig märr på halm och det lilla/närinsfattiga som finns att beta nu tycker jag är riktigt ansvarslöst..... en häst måste ju ha bra mat även om den är tjock, och särskillt om den ska ha föl.

ta kontakt med en veterinär eller duktig foderrådgivare så hästarna får det dom behöver, men inte mer. vad folk anser är övervikt varierar ju mkt. beroende på vem man frågar.

att sätta en dräktig märr på halm och det lilla/närinsfattiga som finns att beta nu tycker jag är riktigt ansvarslöst..... en häst måste ju ha bra mat även om den är tjock, och särskillt om den ska ha föl.

ta kontakt med en veterinär eller duktig foderrådgivare så hästarna får det dom behöver, men inte mer.

det är dock inte jag som sagt att de ska gå på endast halm utan ägaren som är en snål bonde av den äldre typen... och att ta dit vetrinär eller ta kontak med foder rådgivare kommer aldrig på fråga när det gäller hans sätt att se på hästar... det är därför jag ber om hjälp.. :/

hur kommer föl och märr att må efter en sådan diet (om fölningen ens går bra) ? inte ens en icke dräcktig häst mår bra av en sådan diet.

det är inte att banta utan att svälta.

inte mkt. man kan göra åt det mer än att möjligen ringa miljökontoret när "dieten" börjar sätta sina spår, så dom får ta disskusionen med ägaren. eller ta ut vet. som får prata förstånd med ägaren (även om du troligen får bet. ur egen ficka)

hur kommer föl och märr att må efter en sådan diet (om fölningen ens går bra) ? inte ens en icke dräcktig häst mår bra av en sådan diet.

det är inte att banta utan att svälta.

inte mkt. man kan göra åt det mer än att möjligen ringa miljökontoret när "dieten" börjar sätta sina spår, så dom får ta disskusionen med ägaren. eller ta ut vet. som får prata förstånd med ägaren (även om du troligen får bet. ur egen ficka)

vi får se vad som händer jnag ska gö det bästa av sit.!

föreslå att ge hö+ halm. halm innehåller ju typ inget protein o det behövs rätt mkt protein för ett dräktigt sto. o om jag får anta så vet inte bonden heller hur höet ligger till näringsmässigt(analys)?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 749
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka