HjÄlp!!!!!

F

farminetta_

jag behöver akuta råd om bantning... Det är så att för några år sedan hade jag och nårra mer hand om en fjording (av den grövre typen) och en islänning... åren gick och alla fick hästar på andra hål så han som ägde dem började ta hand om dem ingen.. lr ja inte rida och borsta och så då... nu här om veckan va en av de andra som tog hand om dem också, där och kollade till dem till henes stora förvåning så gick det nästa rulla fram dom... så jävla feta hade de blivit, och islänningar som helst inte ska gå upp ett kilo i vikt me.. :/... de ska sättas i en hagen utan direkt bete och de ska få halm ist för hö.. men det som oroar oss mest är att fjordingen ska föla i sommar å så fet som hon är nu så är frågan hur de kommer att gå... jag som inte bor ca 7 mil ifrån dessa hästarna på veckorna har bara helgen att va hos dem..

men hur ska jag snabbast få ner dom i vikt utan att göra dom illa... ?????(leder osv)
 
Sv: HjÄlp!!!!!

Att svälta hästen är inte ett bra sätt. Analysera grovfodret och ge dem så att behov är täckta men inte mera. De flesta hästar, och speciellt islandshästar, har en förmåga att lägga på sig extra mycket på sensommaren/ hösten vilket är helt naturligt.
 
Sv: HjÄlp!!!!!

Att svälta hästen är inte ett bra sätt. Analysera grovfodret och ge dem så att behov är täckta men inte mera. De flesta hästar, och speciellt islandshästar, har en förmåga att lägga på sig extra mycket på sensommaren/ hösten vilket är helt naturligt.

det är en snål bonde som äger dem å jag har själv tyvärr inte råd med en foder analys... jo men detta har inte bara med sen sommar å höst att göra det är så att det är 120 bredda dörrar i stallet å det kanske är 5 cm kvar på varje sida om man går in med dem rakt... de kommer ju bara bli motionerade lite på helgerna då jag bor långt bort ifrån dem men om jag ger dem tex lite kraft foder efter jag ridit... ??!!
 
Sv: HjÄlp!!!!!

Varför kraftfoder om hästen ska banta? Var inte en dräktig (se annat inlägg från dig)? Motion bara på helgerna om de inte gått på länge kommer ju inte att ge så mycket. Du måste ju i så fall ta det väldigt lugnt...Tänk dig själv om du bara skulle motionera 2 dagar i rad...
 
Sv: HjÄlp!!!!!

Varför kraftfoder om hästen ska banta? Var inte en dräktig (se annat inlägg från dig)? Motion bara på helgerna om de inte gått på länge kommer ju inte att ge så mycket. Du måste ju i så fall ta det väldigt lugnt...Tänk dig själv om du bara skulle motionera 2 dagar i rad...

för att de ska få i sig lite vad de behöver ändå tänk dig sj att springa maraton loppet å bara dricka vatten hela dagen.. (kanske lite mysko gämförelse ändå.. :P hehe) jojo det blir ju typ bara skritta till at börja med också.. men de är inte ridna på snart ett år.. :/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp