Smallgot

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av alla smarta bukefalister!

Jag sköter en ridskoleponny, som har lärt sig hur man skrämmer ut elever ur spiltan! :devil:
Han är SUR, och det är väl i princip bara jag som pysslar med honom, och hjälper de flesta att göra iordning honom till lektionerna. Nu till problemet. Han bits ibland, och bara idag har han bitit mig två gånger rätt illa. Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska tillrättavisa honom? Jag vill absolut inte smälla till honom, då han bara blir ännu värre! Finns det något sätt att få honom att sluta bitas?

Han har inte ont någonstans (nyligen genomkollad av veterinär och massör), har en passande sadel, och verkar trivas med att gå själva lektionerna, då han är gudasnäll med barnen, men ändå kan busa till det lite ibland!

MVH/Smallgot

Sv: Hjälp!

Kan hända att de är ett tecken på att han tröttnat på allt spring på ridskolan... Nytt stall med mindre folk hade nog fått bort beetendet, sen kanske han inte får vara ute tillräckligt om dagarna??

Ja, han skulle säkert trivas bättre i ett lugnare stall, och han ska säljas till årskiftet, men det vore bra om jag kunde få någon slags lösning/reducering på problemet den tid som är kvar.

Han går ute 8 timmar varje dag. Jag vet inte om det är för lite?

MVH/Smallgot

Smallgot skrev:
Ja, han skulle säkert trivas bättre i ett lugnare stall, och han ska säljas till årskiftet, men det vore bra om jag kunde få någon slags lösning/reducering på problemet den tid som är kvar.

Han går ute 8 timmar varje dag. Jag vet inte om det är för lite?

MVH/Smallgot

8 timmar för en häst som går på ridskola låter ganska ok. Normalt sett skulle jag inte acceptera att en häst försökte bitas. Fast han blir tydligen bara värre vid tillrättavisningar och det är ganska uppenbart att detta är ännu en missförstådd ridskolehäst som inte passar för uppgiften. Han är antagligen ledsen och förtvivlad och detta är det enda sätt han kan komma på för att värja sig och tala om att något är väldigt fel.

Vissa hästar tycker hemskt illa om spiltor då de inte har koll på läget och alla (vilket kan vara ganska många olika människor på en ridskola) närmar sig bakifrån samtidigt som hästen sitter fast. Ibland är det så enkelt att hästen blir annorlunda i en box....

Mitt första råd är därför helt enkelt, Akta dig för hans tänder! Var i övrigt lugn och vänlig och pynta inte med honom i onödan. Låtsas inte om hans härjningar men se upp.
Är det vid speciella tillfällen han biter. Sadelgjord? Borstning? Försök att visa honom så mycket hänsyn det går vid dessa tillfällen.
Om du frågar och lyssnar riktigt, riktigt noga någon dag när det är lugnt i stallet så kanske han rent av kan intuitivt "tala om" för dig exakt vad som är värst...

Frid Kokopelli

Tack för ett givande svar! :bow:

Där han är sur och bits är när man borstar på halsen och på bogarna. Det hela började med att han växte ur sin sadel och fick ont. Han surade då för att han hade ont, men det förstod inte vissa elever och började smälla till honom i tid och otid. Han har ny sadel och är behandlad med massage och ultraljud och sk friskförklarad av leg. veterinär, så han har inte ont längre. Utanför spiltan kan man klämma igenom hela honom utan att han reagerar det minsta. Men han har fortsatt sura, vilket antagligen beror på att folk var lite väl otrevliga mot honom. Nu för tiden är det bara jag som håller på med honom. Det är jag som gör iordning honom till varenda lektion, så han har inte något spring inne i spiltan heller, men ändå fortsätter han sura! Jag tror att han börjar försvara sig om man smäller till honom, så det är därför han bli värre, men jag vet inte?
Som det är nu ignorerar jag honom när han håller på, men det skulle ju vara trevligt om man kunde få bort detta beteende!

Ursäkta för ett svamligt inlägg!

MVH/Smallgot

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 246
Senast: Zewz
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 685
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross