Hjälp..!!

W

Whitaker

hej alla därute! har en kompis som pricis köpt en 7 årig fjording valack.
Det är hennes första häst, och han var superdupergullig när han kom, ( pigg å stark som en fjording brukar vara, när man går ner till hagen får man ha kedja om han inte ska störta efter varenda grästuva på vägen dit. :D )...nu har han börjat dumma sej.. det började med att han stegrade sej 1 gång mot henne när hon hämtade honom i hagen. sen så gjorde han det en vecka senare igen när det var ute å gick..hon blev jätte rädd för honom..å såg till att en duktig hästutbildare kom å kollade på honom..han stegrade då sej 3 gånger mot denna hästutbildare..å hon sa " den här hästen är helt galen, ni får skicka iväg honom".."Anna" blev ju självklart jätte ledsen, och kände sej lurad :cry: "Anna" å hennes mamma (som inte kan någonting om hästar) tyckte att om den här utbildaren tycker det så är väl det de bästa att göra...de ringde då å pratade med den här mannen som de skulle skicka hästen till. å han sa " jag lovar att du kommer att bli nöjd, när du hämtar han om en vecka kommer han vara helt underbar, du kommer till och med kunna rida honom barbacka i bara grimma å grimskaft"..det tyckte de lät jätte bra.. tycker själv att det låter lite skumt.. undrar vad de gör med hästarna? :confused: men i allafall ska de köra honom över 30 mil till det här stället..Vad tycker ni man ska göra i en sådan här situation?? :eek:

Sv: Hjälp..!!

jag tycker att det låter som om hästen tyckte att "anna" var för "liten och dum" för att kunna ha ledarskapet.
Jag tycker att hästutbildaren inte verkade "någe" bra...
Det jag skulle ha gjort är att haft kvar hästen och kollat om det fanns någon privat tränare som kunde komma och hjälpa er..

Hon skulle haft tålamod och lugn, och väntat tills hästen kommit till henne. Och inte börja med kedja. Bara det är ju skrämmande.
Hästarna ska tycka om att gå till en annars är man ingen ledare.

Låter lite väl långt för att utbilda en häst. Tycker ni ska hitta ngn i närheten så Anna får vara med och titta/känna på hur det ska gå till. Annars är det risk att problemet kvarstår när hästen kommer hem igen. Kort sagt både Anna och hästen behöver utbildas, för att det ska bli rätt.

Hästarna ska tycka om att gå till en annars är man ingen ledare.

Men en ledare ske oxå kunna sätta gränser. Det är en balansgång där, att veta när man sätter hårt mot hårt och när rätt ögonblick är att mjukna.

tack för svaren
Och inte börja med kedja. Bara det är ju skrämmande.
..han är så stark så kedja behövs.. det e samma med min 11 åriga oldenburgare..hon går ( om man sejer så) ska hon ut i hagen på morgonen så kan inte vem som helst ta henne:rofl: ..men med kedja går det bättre..och den skadar ju inte..man får helt enkelt se till hästens behov

Det är i alla fall inte NH. Men det är klart man försöker med det man kan.
Jag hade en häst som var helt hopplös att fånga i hagen. Men jag väntade ut henne. Jag satt i hagen. Till slut var hon bara tvungen att komma och kolla. Men då tog jag henne inte utan gav henne en morotsbit eller nåt. Jag tog henne senare ungefär varannan gång och gav henne godis den andra.
Naturligtvis satt jag inte på marken utan jag hade en högre hopbyggd brygga och sitta på.

_jossan__ skrev:
jag tycker att det låter som om hästen tyckte att "anna" var för "liten och dum" för att kunna ha ledarskapet.
Jag tycker att hästutbildaren inte verkade "någe" bra...
Det jag skulle ha gjort är att haft kvar hästen och kollat om det fanns någon privat tränare som kunde komma och hjälpa er..
Mizz med.

You hit the nail on the head! Precis som jag tänkte. Hästen är inte dum, tvärt om. Han har lärt sig saker att undvika "anna". Och det har fungerat.
Jag hålla med att "anna" skulle behålla hästen och får utbildning med. Om hästen får utbildning och sen kommer tillbacka och "anna" får inte fortsätter i samma "rangordning" som tränare, hästen kommer ser det direkt och sen går det raka spår till gamla sättet. Man behöver inte vara tuff eller arg att vara en bra ledare, man ska bara kunne läsa hästen och vet vad man ska göra i visa sits. Och det finns tränning så man behöver inte kedjarna.

Du har en PM

Jag hålla med att "anna" skulle behålla hästen och får utbildning med. Om hästen får utbildning och sen kommer tillbacka och "anna" får inte fortsätter i samma "rangordning" som tränare, hästen kommer ser det direkt och sen går det raka spår till gamla sättet. Man behöver inte vara tuff eller arg att vara en bra ledare, man ska bara kunne läsa hästen och vet vad man ska göra i visa sits. Och det finns tränning så man behöver inte kedjarna.

För problemet med sånna där tränare är (dels så kanske man inte kan kolla till hästen då och då pga avståndet och veta vad tränaren håller på med) att hästen får träning av tränaren och inte av "Anna" så den ser väl typ tränaren som ledare och inte "Anna".

och till CaliforniaSwed: Tack...:o

hur är han att hantera för övrigt då?
rykta,ta hovar m.m
tränger han sig ur boxen o.s.v

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024