Elma_vip

Trådstartare
Hej!
jag har en varmblodig travare som jag håller på att omskola, hon får nu 1kg kornkross, 1kg lusern och ca 10 kg hösilage om dagen, men jag undrar om jag ska ge henne något annat istället för lusern som t.ex betfor för hon har väldigt mkt överskottsenergi, eller vad tycker ni att jag ska ge henne?

Tacksam för svar..

Mvh Diana

Sv: Hjälp!!

Ett varmblod är oftas lite heta eftersom de är avlade till att tävla så det har det i huvudet.
Det jag tänker på först är om du har någon hösilage analys så du vet värdet på höet. Och efter den så kan du räkna ut en fodetstat till henne. Hon kanske inte alls behöver något kraft foder med det hösilage som du ger henne.
Hoppas du fick lite hjälp. Lycka till....

Okej. Ne det har jag tyvärr inte, men jag vet att det har ett högt proteinvärde.. För det var en som sa till mig att jag kanske borde ge henne betfor istället för Lusern för då kanske hon lugnar ner sig lite..

Mvh Diana

Eller så kan du ju köra 50/50 eller liknande eller nån sorts mixfoder, t.ex. Krafft Grund eller Groov.
Mvh Mikaela

Tycker absolut inte att du skall ersätta lusernen med betfor, då betfor är ännu energirikare. Lusernen är ju även ett grovfoder. Hade jag varit du så hade jag bytt ut kornet mot ytterligare ett kg lusern och nån knapp dl Miner vit för att även ge mineraler med mkt fosfor eftersom lusernen innehåller mkt kalcium.

Okej, tack för svaren.. =) jag är inte så bra med det där med foderstat, hehe, men jag ska prata med nån sån där foderrådgivare också, så får jag se vad hon/han säger..

Mvh Diana

Om du nu ska prata med en foderrådgivare, så vänd dig till en som inte representerar ngt speciellt kraftfodermärke. Det blir lätt att de försöker pracka på en en massa kraftfoderblandningar. De vill ju tjäna pengar oxå... :p

Även jag har en häst som lätt blir het, en fd vbl travare. En liten kvick rackare som inget foder i världen (nåja nästan) vill lägga sig på. Jag började med krafft grund men hon blev attans så pigg av det. Bytte således till nya krafft groov och hon blev mycket lugnare. Dock ger jag inte full giva enligt förpackningen då vi har ett kraftigt hö. Prova grooven och se om det blir skillnad.

Tycker absolut inte att du ska byta ut varken korn eller lusern. Är hästen tjock eller smal eller fin i hull? Eftersom du inte vet analysen kan ju ingen svara dig vad du borde ge.
Men en het häst kan man inte ta bort lusern och ge betfor i stället till. Betfor är mycket snabbenergi i. Lusern är grovfoder som hästen inte blir het av. Korn är inte heller något foder som hästen blir het av. Hade du gett havre tex så hade jag sagt att du skulle byta ut det. Men det kan ju vara så att hästen är så av naturen sas. Det är ju en travare. Hur länge har du haft den? Hur länge har den ätit på den här foderstaten? Hur mycket rids den? Vad är ts-halten på hösilaget. 10 kg av tex en ts-halt på 53 % är ju i själva verket bara 5,3 kg hö. Jag tycker att det är alldeles för lite grovfoder. Öka det till iaf 13 kg och ge fortfarande vad du har gett förut. En del hästar blir ju oroliga av för lite grovfoder också. Behöver liksom tugga ofta för att må bra. Hur ofta får hästen mat? Oregelbundna tider? Stökigt i stallet? Ja, det blev många frågor.

Jag ska försöka svara på alla dina frågor.. :P

Just nu är hon fin i hull, men har väldigt lätt för att bli smal.
Jag har haft henne i ett år och två månader.
Hon har ätit på den sen jag fick henne, förutom att i början fick hon lite havre, mindre lusern och inget korn.
Hon rids ca en timme om dagen. ibland kan det bli upp till 1.5 tim eller 2tim. inte så ofta men.
Jag vet inte vad ts-halten är på hösilaget.
Ska se om det går, förut när jag har gett henne mer hösilage så äter hon inte upp det utan sprider ut det i boxen, då får jag istället slänga det sen. :S
Hon får mat morgon (kraftfoder + hösilage), Lunch (hösilage) och kväll (kraftfoder).

Hon får allt hösilage på Lunchen (ca7kg) för att hon ska hinna äta upp det innan morgonen, så därför får hon inget på kvällen.
hoppas du fattar allt jag skrev nu.. :P

Mvh Diana

Här är hon tjock för att vara Elma, då ser du att hon inte blir så värst tjock, tycker inte jag.. :S Detta är kort från i somras:
Elma__vip

Elma__vip

Och detta är kort på henne nu i vinter:
Elma__vip

Elma__vip

Mvh Diana

Elma_vip skrev:
Jag ska försöka svara på alla dina frågor.. :P

Just nu är hon fin i hull, men har väldigt lätt för att bli smal.
Jag har haft henne i ett år och två månader.
Hon har ätit på den sen jag fick henne, förutom att i början fick hon lite havre, mindre lusern och inget korn.
Hon rids ca en timme om dagen. ibland kan det bli upp till 1.5 tim eller 2tim. inte så ofta men.
Jag vet inte vad ts-halten är på hösilaget.
Ska se om det går, förut när jag har gett henne mer hösilage så äter hon inte upp det utan sprider ut det i boxen, då får jag istället slänga det sen. :S
Hon får mat morgon (kraftfoder + hösilage), Lunch (hösilage) och kväll (kraftfoder).

Hon får allt hösilage på Lunchen (ca7kg) för att hon ska hinna äta upp det innan morgonen, så därför får hon inget på kvällen.
hoppas du fattar allt jag skrev nu.. :P

Mvh Diana

På fotot ser hon inte särskilt smal ut tycker jag. Men är lite förvånad över ditt val att ge maten. Står hon inne i boxen från lunchen redan? Eftersom du ger allt hösilage då? Bättre att ge lite mindre och ge mer till natten. Tror nog att hon hinner äta upp det på natten.

Mindre på lunchen alltså och öka till natten. Ge du 13 kg hösilage och ändra inget annat. Tills du får veta analysen. OM du nu tar någon. Det kan ju vara jättebra värden i hösilaget och ger du då lusern så blir det ännu mer. Men tycker du att hon är smal så fortsätt att ge så och höj höet i stället. Enl vad jag skulle ha gjort iaf.

Ja eftersom hon får lunch mellan 3-4 eftersom jag kommer från skolan då. När det är lov så får hon lunch ute, men jag lägger fortfarande in kvällen när jag är där, vid ett nånting, jag har provat ge henne det på kvällen istället och hon äter inte upp det då..

Hur dags får hon frukost då? Tror nog att du borde försöka öka till 4 ggr per dag i stället. En häst behöver äta ofta men lite då. Ger du tex frukost kl 6-7 på morgonen och lunch så sent på eftermiddagen så förstår jag att hästen är stissig. Det är för lång tid emellan. Går hon själv ute? Har du eget stall så hon inte har kompisar?

Korn och lucern är super till dem när de ska bygga muskler och hålla hull, jag hade INTE bytt till betfor.
Däremot kanske jag hade ökat silaget med några kilon.

Halv åtta. Ja hon går med två till hästar, vi har tyvärr inte möjlighet att ge hästarna mat mellan lunchen och frukosten, pga av att domsom äger stalet jobbar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka